Saako kuka tahansa ihminen toisen rikosrekisterin yms selville?
Kommentit (22)
Vierailija:
Jos soittavat ja kyselevät että onko minulla mitään pahoja tekoja niin saavatko poliisit ne sossulle antaa? Eikös työpaikallekkin pidä itse viedä se lappu eivätkä he voi sitä sieltä tilata.
työnhakijan rikosrekisteriote haltuunsa varsinkin jos kyse on lasten tai vanhusten yms. kanssa työskentelevästä hlöstä.
Esim. puolustusvoimat, lasten kanssa työskentelevät jne.
ja sitäkin voi vaatia vasta kun kyseinen henkilö on tehtävään valittu, ei hakuvaiheessa. Rikosrekisteriote on itse tilattava ja toimitettava työpaikalle.
rikosrekisteriotteen työnantajan niin pyytäessä. Jos ei hommaa näytille, niin eipä varmasti saa työpaikkaakaan. Ja lisäksi se yleensä menee niin että työhön valitulta pyydetään näytille, ei siis vielä hakuvaiheessa.
vaaditaan rikosrekisteriote jos työsuhde jatkuu yli 3 kk. Eli alle 3 kuukauden määräaikaisissa työsuhteissa ei rikosrekisteriotetta tarvita.
että työhön valitulta vaaditaan rikosrekisteriote. Eli ei tule yllätyksenä, että tällaisen haluavat.
Nokia Oyj ainakin ennen pyysi ihan projektipäällikkö tasoisiltakin.
Riippuen tietty työtehtävästä, mutta mieheni joutui sellaisen toimittamaan alooittaessaan työt Nokialla ja ihan tavallinen työntekijä hän oli, ei mikään johtoasemassa oleva.
ei mitään huippuvakavaa. Ls sossuista siis kyse
vaan suppea turvallisuusselvitys, ihan eri asia. Siinä ei anneta muuta kuin lausunto siitä, onko henkilö sovelias tehtäviin. Ei todellakaan eritellä rikoksia nimikkeittäin!
Vierailija:
vaan suppea turvallisuusselvitys, ihan eri asia. Siinä ei anneta muuta kuin lausunto siitä, onko henkilö sovelias tehtäviin. Ei todellakaan eritellä rikoksia nimikkeittäin!
asia ei ole aivan noin yksioikoinen.
joka menee siis työnantajalle.
Yksityisestä työnantajasta en tiedä.
Mutta ei niitä tietoja kuka tahansa saa itselleen, kaverit, sukulaiset ym.
Se pitää tilata omalla allekirjoituksella varustettuna ja tulee postissa kotiin.
Terv. rekisteriotteen tilannut
Vai jos tietoa todella tarvitaan johonkin, mutta kukaan tavallinen pulliainen ei tarvitse toisen rikosrekisteritietoja mihinkään eikä niitä voi sitten saadakaan...kai
tarvii tiedon, MIKSI. ja mihin sitä tarvitsee.
saako työtä tarjoava osapuoli tarkistaa työnhakijan rikosrekisterin?
minusta saa, mutta mieheni väitti ettei saa.
Jos soittavat ja kyselevät että onko minulla mitään pahoja tekoja niin saavatko poliisit ne sossulle antaa? Eikös työpaikallekkin pidä itse viedä se lappu eivätkä he voi sitä sieltä tilata.