Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puheterapeutiksi opiskelevalle kysymys!

Vierailija
31.03.2008 |

Toivottavasti olet vielä paikalla : ) Osaitko kertoa, miten saa opetetuksi j-kirjaimen sanan alkuun? 5-v. osaa sanoa j:n sanan keskelle, mutta ei alkuun. Olen yrittänyt tavuttamalla (o-ja) mutta ei onnistu sittenkään. Lapsi kuulee eron. Olen kysynyt tätä jo ties kuinka monelta, eikä kukaan osaa keksiä ohjetta.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toivottavasti olet vielä paikalla : ) Osaitko kertoa, miten saa opetetuksi j-kirjaimen sanan alkuun? 5-v. osaa sanoa j:n sanan keskelle, mutta ei alkuun. Olen yrittänyt tavuttamalla (o-ja) mutta ei onnistu sittenkään. Lapsi kuulee eron. Olen kysynyt tätä jo ties kuinka monelta, eikä kukaan osaa keksiä ohjetta.

Vierailija
2/5 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meillä tyttö 3,5 vuotta ja alkoi puhua pitkiä lauseita vasta täytettyä 3.

Nyt puhetta tulee minkä kerkiää.

Mutta muutama kirjain puuttuu R, L, J ja R.

Käytiin 3kertaa puheteraupeutin luona viime syksynä kun täytti kolme.

Nyt niin hirveä ruuhka eikä pääse puheterapeutille.

Odottelenko hiukan ennen kuin menen yksityiselle puolelle vai onko normaalia, että 3,5 vuotiaalta (joka oppi myöhään puhumaan) puuttuu vielä kirjaimia.

Kiitos jos jaksat vastata. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla ei ollutkaan j:tä varten tarkempaa tietoa.

Kannattaa kuitenkin harjoitella liukua, kun j lapsella onnistuu sanan keskellä. Esim. ajjjjjaaa, ooojjjjoooooo. Vähitellen vähennätte tuota vokaalia ennen j:tä.

terv. puheterapeutiksi opiskeleva

ps. kaivan vielä jotain vanhaa luentomonistetta. j-virhettä ei ole vielä mulle tullut vastaan, joten en muista ulkoa.

Vierailija
4/5 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun meillä tyttö 3,5 vuotta ja alkoi puhua pitkiä lauseita vasta täytettyä 3.

Nyt puhetta tulee minkä kerkiää.

Mutta muutama kirjain puuttuu R, L, J ja R.

Käytiin 3kertaa puheteraupeutin luona viime syksynä kun täytti kolme.

Nyt niin hirveä ruuhka eikä pääse puheterapeutille.

Odottelenko hiukan ennen kuin menen yksityiselle puolelle vai onko normaalia, että 3,5 vuotiaalta (joka oppi myöhään puhumaan) puuttuu vielä kirjaimia.

Kiitos jos jaksat vastata. :)

Sinuna odottaisin ihan rauhassa vielä vuoden verran. Toivottavasti pääsette pian pt:lle.

Vierailija
5/5 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein nopeasti etsien löytänyt siihen mitään kikkaa.

Kun lapsi kerran osaa jo motorisesti tuottaa j:n, se pitäisi vaan saada " siirrettyä" oikeaan paikkaan. Eli noi liu' ut auttaa siihen.

Ensin koettakaa saada oikea äänne syntymään tavussa, sitten sanassa, sitten lauseessa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi