Muita n. 1.5-vuotiaita, jotka eivät puhu?
Meidän poika on tällä hetkellä reilut 1,5 vuotta vanha ja sanoja on kolmisen kappaletta; äiti, mummu ja pappa. Kaikesta hän sanoo useimmiten vain " öö." =) Hermot meinaa reppanalla mennä, kun ei aina saa itseään ymmärretyksi =(
Kävelemään poika oppi 11 kuisena, joten liikkumisen suhteen oli suht aikainen kehitykseltään. Tyttö osasi tässä 1.5-vuoden iässä sanoja jo vaikka kuinka paljon ja lauseitakin. Ei pitäisi lapsia verrata, mutta niin innolla odotan, että poikakin oppisi itseään sanoin ilmaisemaan.
Löytyykö muita samanikäisiä, joilla puhuminen vähäistä?
Kommentit (9)
Hei!
Meillä on 1v5kk tyttö jolla ei ole vielä oikeastaan mitään sanoja vakikäytössä, kaikesta sanotaan vain ' öö' , tosin ilmeikkäästi. En ole mitenkään huolissani sillä vielä on paljon aikaa opetella. Ehkä jos kaksivuotias ei vielä mitään puhu, alkaisin kiinnittää asiaan vähän huomiota. Mukavaahan se olisi jos taapero jo alkaisi vähän enemmän ilmaista itseään verbaalisesti mutta kehitys vie aikansa. Huolissani olisin ehkä jos hän ei edes yrittäisi kommunikoida sanallisesti, eikä ymmärtäisi muiden puhetta, tai edes viestimisen ideaa, mutta meilläkin tyttö kuitenkin ' pulisee' paljon, ja ymmärtää tosi hyvin mitä hänen lähistöllään puhutaan, eli alkaa usein osoitella sitä asiaa josta on puhe, jne.
Kärsivällisyyttä vain peliin, lapset kehittyvät yksilöllisesti ja toiset ovat nopeampia oppimaan sanoja, mutta ehkä taas sitten muut alueet kehittyvät hitaammin?
terv. Sirita
Tuon olen huomannut minäkin. Olen pitänyt tuota 2 vuoden ikää sellaisena rajapyykkinä ja toivon, että 2-vuotisneuvolaan mennessä poika oppisi hieman enemmän sanoja.. mutta kaikki ajallaan, ei lapsia pitäisi kehityksessä toisiinsa verrata. Poika kuitenkin tunnistaa kaiken, mitä esim. pyydän häntä osoittamaan, ymmärtää ja noudattaa kehoituksia, käyttää tiettyjä viittomia, ilmeitä ja eleitä lahjakkaasti =) Äitinä aikalailla pystyn kyllä häntä ymmärtämään, kun asiat ovat minulle tuttuja. Ulkopuolisille joskus tuo ymmärrys tuottaa ongelmia ja siitäkös poika ei tykkää ;)
Minulla on kaksi poikaa (4,5v ja 3v) ja yksi tyttö (1v1kk). Muistan, kun esikoispoikamme oli vajaa kaksi, eikä sanonut kuin muutaman sanan, olin huolissani! Tuttavillamme ei muilla ollut poikia,kaikilla oli samanikäisiä tyttöjä, jotka puhuivat jo lauseita. 2v neuvolaan menin huolestuneena. Mutta terkka sanoi, ettei syytä huoleen. Se, että 2v tyttö ei puhu juuri mitään, on huolestuttavaa, mutta se, että 2v poika ei puhu on normaalia. Pojat alkavat yleisesti puhua huomattavasti tyttöjä myöhemmin. Tärkeää on, että poika ymmärtää puhetta, ja että on muutama tunnistettava sana.ja tämä siis 2v neuvolassa, jonne teillä on vielä matkaa! Toinen poikamme toisti saman kaavan: vain muutamia tunnistettavia sanoja 2v neuvolassa. Molemmat ovat kuitenkin puhuneet jo sujuvasti 2,5 vuotiaina, joten tuon puolen vuoden aikana tapahtui paljon! Mutta nyt meidän 1v tyttömme sanoo jo muutaman sanan:äiti, kakka, kukka, anna, ankka. Mikä on kahden pojan äidistä aivan ihmeellistä :) Niin ne ovat erilaisia :)
Joten älä huoli, aivan normaalia!
Caius ja pojat 4,5v ja 3v ja tyttö 1v1kk
meillä on tuplat 1v6kk eikä puhu kumpikaan. toisella on muutama sana ja toisella vähän enempi, ja tällä vähempisanaisella menee kanssa hermo kun joku ei tajuu sen murinasta mitä se millonkin haluaa :) en mä edes odota että puhuis kummosesti ennen 2v. kävelemään oppivat 11kk ja 12kk.
Meidän poika alkoi puhumaan vasta 1v9kk ikäisenä ja kolmessa kuukaudessa sanavarasto onkin sitten kasvanut valtavasti, nyt tulee jo yhdyssanoja ja pieniä lauseita. Meilläkin alettiin kävelemään 11 kuisena ja liikunnallinen puoli onkin aina kiinnostanut enemmän, mutta kyllä se puhekin sitten aikanaa löytyi :)
Ei meilläkään puhuta yhtäkään sanaa vaikka poika on jo 1,6 vuotias.
Poika kyllä ymmärtää mitä hänelle puhutaan täydellisesti.
Sanoja ei tule enkä ole vielä huolissani. Mieheni puhui vasta lähempänä
kolmatta vuotta. Samoin serkkuni poika. Sitten sitä juttua tuli ihan
taukoamatta ja puhui täydellisiä lauseita.
Olen itsekin ollut huolissani asiasta, mutta työkaverit ovat mm. ovat
sanoneet ei syytä huoleen vielä.
Meillä 1,5 v tyttö eikä puhu kuin yhden sanan, enkä ole huolissani...omaa löpinää kyllä riittää!
Meillä tyttö 1v10kk ja nyt kuukauden sisään on alkanut tulemaan sanoja ihan älytöntä tahtia, tätä ennen ei juurikaan sanonut kuin juuri mamma, pappa, anna yms. Käytiin korvatulehduksen takia lastenlääkärillä ja hän ei tuolloin pitänyt tilannetta lainkaan huolestuttavana, kun tyttö kuitenkin selvästi ymmärsi kaiken.
Sanoi että jotkut vain kerää sitä passiivista sanavarastoa ja sitten kun alkavat puhumaan se käy tosi nopeasti; meillä tulee nyt pari kolme uutta sanaa päivässä.
Joten älä murehdi! :)
Meillä poika on jo 1v9kk eikä puhu lainkaan. Siis osaa sanoa isi ja muutamia sellaisia sanoja joista me tiedämme mitä tarkoittaa, mutta selvää puhetta ei vielä tule. Itse en ole huolissani vielä. Toki se välillä mietityttää, että onkohan pojalla jokin puheenkehityksen häiriö, mutta en viitsi vaivata sellaisella päätäni. Ja jos on, niin se pystytään varmasti nykypäivänä hoitamaan:)
Meillä poika oppi kävelemään 1v1kk ja senjälkeen osasi heti juostakin ja meno on nykyään ihan päätöntä. Kiipeä ihan mihin vain, tekee kuperkeikkoja jne.:D Neuvolassa sanoivat että 2v pitäis osata ainakin 10 selvää sanaa. Eihän meillä sinne enään pitkä matka ole, mutta uskon että kyllä se puhe sieltä tulee sitten kun on sen aika. Varmasti teilläkin. Ja pojat oppivat yleensä myöhemmin puhumaan kuin tytöt.