Kouluruoka: KANAVIILLOKKI. Mistä resepti?
Kenenkään muun herkkuruoka ainakin " ennen vanhaan" koulussa tarjottu kanaviillokki ollut?
Se oli ihan taivallista! Semmoista vihertävää, jossa isoja broilerisiivuja.
Netissä on paljon reseptejä, mutta mikähän vastaisi parhaiten tuota kouluaikojen herkkua?
Kommentit (14)
Vierailija:
Kenenkään muun herkkuruoka ainakin " ennen vanhaan" koulussa tarjottu kanaviillokki ollut?
Se oli ihan taivallista! Semmoista vihertävää, jossa isoja broilerisiivuja.
Netissä on paljon reseptejä, mutta mikähän vastaisi parhaiten tuota kouluaikojen herkkua?
Vierailija:
Mun mielstä se oli sairaan hyvää!!
Kuten kanaruuat edelleen rulaa...
Sitä saa keittää ikuisuuden että pehmenee ja keitinhaju on ällöttävä. Meillä tehtiin usein kanaviillokkia kotona. Se kastike oli vaan vaalea suurustettu jauhokastike, olisiko tehty siihen keitinliemeen.
enkä ole koskaan aikaisemmin sitä kotona tehnyt:).
Mutta siis oikeasti kanaviilokkkiin keitetään kokonainen kana.
Itse tein kyllä ihan broilerinkoivista kun niitä sattui olemaan.
Se kana keitetään, keitin veten laitetaan juureksia esim. porkkanaa, lanttua, naurista.
Kypsä kana pilkotaan (pieneksi mielestäni)
Kattilaan laitetaan rasvaa ja sinne currya, sulaan rasvaan lisätään jauhot joidenka annetaan turvota vähän aikaa (ei saa ruskistua) lisätään kanaliemi (HUOM: se on siis se missä se kana on keitetty, kasvikset siitä otetaan pois). Suolaa sekä kanan palat sekaan (itse laitoin myös vähän sitruuna mehua) ja ruoka on valmis.
Oli muuten myös minu suosikki ruokiani koulussa ja tosi hyvälle maistui nytkin: D.
Jo nimi aiheuttaa väristyksiä, saati sit maku!
Mun mielstä se oli sairaan hyvää!!
Kuten kanaruuat edelleen rulaa...
muut sanoi rääksi ja musta se oli niin taivaallista sen herukkahyytelön kanssa...
naminami, voi kun pääsisi kouluun takaisin sitä syömään, edes joskus :D
Toinen ruoka mitä kouluajoilta kaipaan on canneloni! Jotain makaronimössöä,mutta aivan sairaan hyvää! Onko mittän tietoa miten se tehdään?
Se tehdään ihan oikeasta kanasta, ei mistään marinoiduista suikaleista niin kuin nuo netin ohjeet näyttävät olevan. Mulla on ainakin sellainen ohje vanhassa ketittokirjassa, että siihen keitetään kana ensin ja sitten tehdään se viillokkikastike. Itsekin tykkäsin kauheasti kanaviillokista ja tykkäsin myös tillilihasta.
Siksi en ole koskaan tajunnut, miksi ihmiset valittavat kouluruuasta. Olen kai sitten tottunut liian hyvään kouluruokaan.
meidän perheen lempiruokaa on:) Todella rasvaista, ei suositella laihduittajille! Tämä ohje on isoäitini, 50-luvulta asti.
Ohje viidelle-kuudelle syöjälle:
-Osta kanankoipipaketti, 3 tai 4 kpl
Keitä kanankoivet isossa kattilassa kypsiksi, noin tunti nelosella hellalla.
Kyni kypsät kanat; poista kuoret ja luut ja muut epämääräiset lölleröt. Jätä kanansiivut isoiksi, älä pieni siivuja!
Ota kattila, laita tyhjä kattila hellalle kuumenemaan. Laita myös samalla vedenkeittimeen kuumaa vettä kiehumaan. Kun vesi on kiehunut, sekoita noin 5 dl:aan kiehunutta vettä yksi kanaliemikuutio.
Ota voipaketista kolme ruokalusikallista voita (juokseva margariinikin käy, mutta ei tule yhtä hyvää) ja heitä kuumaan kattilaan (ei liian kuumaan, ettei rasva pala) ja pienennä kuumuutta vaikka vain kakkoselle. Kun rasva on sulanut, laita reilusti curryjauhetta, valkopippuria ja paprikamaustetta (mun oma lisäys) ja anna maun terävöityä hetki (vahdi samalla ettei rasva pala!!).
Seuraavaksi lisää rasvan ja mausteiden joukkoon kolme ruokalusikallista vehnäjauhoja suurusteeksi. Pyörittele nopeasti kattilassa ruskeaksi ja kaada sitten päälle kiehuva vesi, johon kanaliemikuutio on sekoitettu. Jos tässä vaiheessa kastike on liian paksua, lisää kiehuvaa vettä tarpeen mukaan.
Lisää kastikkeseen pari laakerinlehteä, anna hautua hetki. Poista laakerinlehti ja lisää kanansiivut joukkoon. Lopuksi lisää purkillinen kermaa.
Aahh, niin hyväää!!!
Kyllä kana on kana ja siitä tehdään se kanaviillokki. Käykäät katsomassa ja oppimassa. 15.
rustoisia kananpaloja limaisessa paksussa soosissa. Toinen äklö oli tilliliha ja vetinen seitikeitto :-/
reseptistä, meikä ainakin kokeilee jo heti huomenna!
Ja toden totta, voi kun olisi sitä herukkalisuketta kotonakin... Vaan kun jäivät marjat suurimmaksi osaksi puskiin viime kesänä raskausongelmien takia!