Saako lääkäriä neuvoa työssään?
Noh, mä en ainakaan ole rohjennut kommentoida mitenkään, vaikka aikamoinen farssi on ollut tämän kolmannen raskauden seurantani.
Mulle nimittäin sattui pieni onnettomuus rv 16 jonka seurauksena kohtuun tuli suurehko hematooma. Sen jälkeen sitä on ultrattu moneen kertaan n. kuukauden välein, ja tulos on aina ollut hmmm... yllättävä...
1.ultra: hematooma pienentynyt, hyvä hyvä
2. ultra: hemattoma ei ole pienentynyt, vaan on yhtä iso kuin heti onnettomuuden jälkeen, viimeksi ultrattu jotain ihan muuta.
3. ultra yksityisellä: hematoomaa ei löydy ollenkaan
4. ultra hematooma löytyy, ja on pienentynyt
5. ultra, joka oli eilen: lääkäri ultrasi aivan eri kohdasta kuin aiemmin, ja oli löytävinään hematooman n. 30 cm eri paikasta kuin ennen.
Miten itse toimitte? Esim. eilen menin vain ihan hämilleni, kun lääkäri vaan jotenkin päätteli, että se hematooma on istukan läheisyydessä, vaikka aiemmin se on ollut kohdunsuun päällä, ja tosi nopean ultrauksen päätteeksi oli sen löytävinään... En mä saanut sanaa suustani, otin vaan vastaan taas ajan kuukauden päähän seuraavaan ultraan... josta on varmaan ihan yhtä paljon hyötyä kuin näistä aiemmistakin.
Kommentit (11)
ääneen miksi saadaan näin erilaisia tuloksia.
Viimeisimmässä raskaudessani neuvolalääkäri yritti rv 11 ekan kerran sydänäänten kuuntelua jostain navan korkeudelta ja ystävällisesti vaan totesin hänelle että " kokeile tuosta symfyysin yläpuolelta" . Kokeili ja löysi äänet eikä mitenkään vaikuttanut pahastuneelta.
Kyllä mä nyt ajattelin, että kun on taas kohta uusi kontrolliultra, niin siellä ottaa asian puheeksi ja kysyä aivan kaikki.
Ehkä tossa ultratilanteessa on vielä se, että kun siinä nakottaa alapää paljaana ja siellä on aina vähintään pari ihmistä, niin se ei jotenkin ole sellainen tilanne, missä tuntisi itsensä muutenkaan kaikkein itsevarmimmaksi. Ja sitten taas kun on ultrat ultrattu, niin tuntuu tyhmältä avata suu, kun homma on jo hoidettu...
T: Ap.
mutta kerropa miten menet lääkäriä neuvomaan? Osaisitko itse osoittaa mistä kohdasta pitää ultrata ja miten muutoksen löytää parhaiten sekä tulkita mittoja?
Kyseessä voi olla sama muutos istukan lähellä vs. kohdunsuun lähellä.
Varsinkaan, jos kommentti on aiheesta ja avuksi työssä!
t. lääkäri
koska uä-tulokset on suuresti riippuvaisia ultraajasta (!)
Toisaalta koska jokainen katsoo vähän eri tyylillä ja mitat voi sen takia olla erilaisia (ultralla eri kulmista ja paikasta katsoessa voi tulla eri tuloksia), ja toisaalta ultraajien taidoissa on isoja eroja.
t. 7
että se hematooma on siellä kohdunsuun seudulla, ei suinkaan istukan luona (mulla on istukka kuin kattolamppu kohdun taka- ja yläosassa ja viikkoja kohta 34), eli kun aiemmin sitä on ultrattu ihan tuosta häpyluun päältä, ja se on näkynyt siellä kaukana istukasta, niin nyt se muka sittne löytyi toisen kyljen kautta ultratessa tosi kaukaa siitä alkuperäisestä.
Ja kun historiassa on tuo, että aiemminkin on ultrattu " jotain ihan muuta" , niin kyllähän se pistää miettimään, että mitä siellä on ja onko nyt sitten taas mitään.
JA se muutos on ollut viime aikoina läpimitaltaan reilut 4cm, joten ei se voi olla sama muutos noissa kahdessa paikassa, varsinkin kun tossa on se kaksi kiloa vauvaa välissä.
Ei sillä, etteikö sitä maksaisi, jos oikeasti tietäisi, että siitä on apua. Viimeksi vaan kun kävin yksityisellä, niin koko hematoomaa ei edes löytynyt, ja sitten taas kunnallisella löytyi... ja kyllähän mä molemmilla kerroilla näin sen monitorikuvan...
Noh, tää on vaan vähän hämmentävää. Joka tapauksessa aion viimeistään synnytyksen jälkeen mennä tarkistuttamaan kohtuni, että onko siellä sitten enää mitään, ja jos on, niin mitä.
T: Ap.
Minulla on ainakin ollut sellainen kokemus että lääkärillä menee herne nenään jos esittää omia ajatuksia hoidosta tai tutkimuksista. Minä olen aika ujo ja juuri sellainen etten meinaa saada suuta auki, että tosiaan v*ttuillakseni sano.
Toisinaan on taas tullut hankalia tilanteita jos ei sano mitään. Olen huomannut että tieto ei aina kulje lääkäriltä toiselle, joten välillä on osattava laajastikin selittää mitä tutkimuksia on tehty aiemmin ja mitä on löytynyt, tai mitä edellinen lääkäri on diagnosoinut.
mikä sitten olisi se kultainen keskitie..
Lääkäreillä kun tahtoo olla sellaista pönötystautia!
Kunnan ultralääkäri löysi sen kun kerroin että sellainen on ja sanoi että jaa, ai tollanen, no se on ihan vaaraton. Asialle ei tehty mitään.
Toisessa raskaudessa ekassa ultrassa sama kunnan ultralääkäri sanoi ja kirjasikin että munasarjat normaalit. Olin tullut ultraan pari viikkoa liian aikaisin joten se sitten uusittiin ja kysyin että mites kun viimeksi sanoit että munasarjat on normaalit niin onko se muutos hävinnyt joka ekassa raskaudessa oli (ja joka olisi näkynyt niistä papereistani tietokoneelta jos herra olisi lukenut ne). No hän ultrasi munasarjat uudestaan ja meni ihan paniikkiin kun sieltä löytyikin tämä sama muutos kuin edellisessäkin raskaudessa ja lähetti minut kiireellisenä yliopistosairaalaan syöpätutkimuksiin.