Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on ryhmätyöhaastattelu?

28.03.2008 |

Eli ensi viikon maanantaina olisi edessä ryhmätyöhaastattelu, työpaikka on teknisen alan myyjä.

Onko kokemuksia tuollaisesta, mihin kaikkeen pitää varautua?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetusalalla, mutta kaipa jotain vinkkejä tästäkin saat. Itse olen ollut kerran osallisena ryhmätyöhaastatteluun. Haastateltavia oli neljä, haastattelijoita kaksi. Jokaiselta kysyttiin samat kysymykset, jokainen aloitti vastaamisen vuorollaan. Loppua kohden saatettiin lisätäkin omaan vastaukseen jotain toisten vastauksen jälkeen. Eniten tilanteessa harmitti se, kun kesken haastattelua ymmärsin, että valinta jo tehty. Yksi haastateltavista oli vanha tuttu tässä koulussa, joten luonnollisesti hän tuli valituksi. Pian tilaisuuden jälkeen kaikille soitettiin ja kerrottiin valinnasta. Minä tulin valituksi varalle, mutta rehtori sanoi suoraan, että valittu ottaa pestin vastaan. Kertoi myös, että ryhmähaastattelu oli juuri ajan voittamisen vuoksi, koska valinta tiedettiin etukäteen. (Näin se aika usein opetusalalla menee.) Mutta olin hakenut samaa pestiä saman kunnan toiseen kouluun, lupasi suositella minua haastattelun perusteella ja sainkin sitten sen toisen paikan.

Mutta paras vinkki on se, että ole oma itsesi. Älä lähde peesaamaan toisten vastauksia tai puolustelemaan itseäsi muiden vastausten jälkeen, että noinhan minäkin olen tehnyt. Mieti vastauksesi rauhassa ennen kuin vastaat. Jos vuorojärjestystä ei ole, vaan saatte itse valita, kuka milloinkin vastaa, niin älä ole aina eka, muttei myöskään viimeinen. Myöskään toisten vastauksiin ei kannata kauheasti puuttua, ellei tule vastaan joku sellainen juttu, minkä ehdottomasti haluat julki tuoda.

Liekö näistä mitään hyötyä? Menestystä haastatteluun! t: Mini

Vierailija
2/4 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi onnistua ryhmässä vakuuttamaan haastattelija omasta ylivertaisuudestaan. Itse pyrkisin tutustumaan tuotteisiin etukäteen, yrityskulttuuriin, yritykseen, markkinointiin ja mahd. sen kehittämisideoita jne. Tietenkin haastattelija voikin puhua ihan jostain muusta, mutta uuteen työpaikkaan kannattaa tutustua mahd. tarkkaan esim. netissä. Kaikki myyntiin, markkinointiin jne liittyvä olisi valttia.

Tietenkin myyntitekniikka, asiakaspalvelu jne metodit kannattaa miettiä sopiviksi yrityksen imagoon. Eli myy itsesi haastattelijalle.

bejpi:

Eli ensi viikon maanantaina olisi edessä ryhmätyöhaastattelu, työpaikka on teknisen alan myyjä.

Onko kokemuksia tuollaisesta, mihin kaikkeen pitää varautua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mini-05 kertoi alumpana oman, mielestäni ihan kamalan kokemuksen ryhmähaastatteusta. Jotta et ihan saa luuta kurkkuun jo etukäteen, kerron oman kokemukseni:

Meitä oli haastattelussa viitisen ihmistä ja yksi haastattelija. Työnantajan puolelta oli lisäksi toinenkin henkilö, joka kuitenkin vain tarkkaili tilannetta ja teki muistiinpanoja. Meiltä ei yksitellen kysytty jokaiselta vastausta joka asiaan, vaan tilanne eli keskustelunomaisena. Haastattelija otti esille eri asioita, ja sitten niistä kukin kertoi mielipiteitään. Ymmärsin itse, että oli tarkoitus osoittaa paitsi tietämystään myös aktiivisuutta, ryhmätyötaitoja yms. tärkeää. Pyrin puhumaan suht paljon, mutta en hyökkäävästi ja kuuntelemaan myös muita. Asiassa pitää pysyä eikä jäädä kiinni yhteen teemaan. Oli jännä huomata, että eri ihmiset toimii todella eri tavalla ryhmätilanteessa - ja näitä eroja työnantaja tietysti haluaakin saada selville. Minusta tilaisuus oli ihan kiva.

Mieti etukäteen mahdollisimman tarkkaan sitä toimenkuvaa, mihin työntekijää haetaan. Mitä piirteitä, arvoja, toimintatapoja siinä työssä arvostetaan? Pyri osoittamaan näitä piirteitä haastattelussa. Tarkkailie tilannetta, mitä haastattelija tuntuu haluavan teiltä, miten hän reagoi teidän vastauksiin yms.

Vierailija
4/4 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ollut niin paha kuin pelkäsin. :)

Meitä oli kuusi haastateltavaa ja siinä kaikkien kuullen kyselivät koulutuksesta, työkokemuksesta, perhesuhteista yms.

Samalla piti täyttää työhakemus jossa kyseltiin kaikkea mahdollista vanhempien ammateista, auton merkistä ja palkkatoiveesta lähtien. :)

Lopuksi oli " väittely" , pöydän toinen puoli oli eri mieltä kuin toinen annetusta aiheesta.

Oli kyllä aika mielenkiintoinen haastattelu. :)

Kiitos kaikille vastanneille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan