Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Golfpallo / kalkkikertymä vauvan sydämessä?

27.03.2008 |

Kävin eilen Kätilöopistolla rakenneultrassa ja sikiöllä oli nähtävissä ns. golfpallo sydämen vasemmassa kammiossa. Aikaisemmassa ultrassa kaikki oli ookoo, samoin veriseula oli fine. Rakenneulrassahan etsitään näitä markereita ja mikäli niitä löytyy kaksi, lähetetään äiti lapsivesipunktioon, jos hän haluaa. Nyt asialle ei tehdä mitään.

Kysyisin siis, että onko jollain muulla tehty samaa löydöstä tai jotain toista soft markeria? Itse ahdistuin tuloksesta aika tavalla, sillä ainakin internetin ihmemaasta löytyvien lähteiden mukaan jo tämä yksi kyseinen löydös nostaa kromosomipoikkeavuuden riskilukua. Soitin Kättärille aamulla ja kätilö oli lähinnä närkästynyt siitä, että kyselin asiaa jonka hän oli sanonut olevan merkityksetön. En itse koe sitä merkityksettömäksi, että jotkut lähteet sanovat golfpallolöydöksen kaksinkertaistavan äidin riskiluvun. Vauva on muuten ollut kunnossa, potkii kovasti ja kasvu on normaalia.

Lapsivesipunktio yksityisellä on yksi mahdollisuus, mutta tiedostan sen keskenmenoriskin. Kysyn vielä neuvolasta oman riskilukuni ennen tätä löydöstä, jotta voin jotenkin arvioida riskit punktiossa vs. riskiluvun perusteella lapsen poikkeavuudesta.

Aihe varmasti herättää monenlaisia fiiliksiä, itsellä on tällä hetkellä ennenkaikkea ahdistunut, pelokas ja jollain tavalla myös pettynyt olo. Olen jo alkuraskauden ajan melko hienosti onnistunut hermoilemaan erilaisista asioista ja nyt tuntuu siltä, etten jaksaisi kestää mitään ylimääräistä taakkaa painamassa mieltä. Odotan tietty ensimmäistäni.

Niistä, jotka ovat saaneet vieläkin huonompia uutisia jommankumman ultran perusteella tämä tuntuu varmasti ärsyttävältä narinalta, mutta postaan tämän silti. Minulle asia on iso ja sen epämääräisyyden takia ahdistava. Kukaan ei tunnu osaavan selittää löydöstä millään järkevällä tavalla.

Saa kommentoida, vaikkei tätä löydöstä olisikaan ollut. Erityisesti, jos tunnette jonkun jolla se on havaittu.

Aurinkoa,

Sonjuskah ja kersuus 19+4

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin aamulla, en sitte tiiä siitä pallosta mut ku kysyin mitä se terkka osais siihen vielä sanoo ni sano vaan että ei syytä huoleen, vauvan äänet ja liikkeet tosi hyvät, normaalit. jos siinä ois ollu jotain poikkeavuuksia tms ni ois ne pistäny sieltä jatkotutkimuksiin. eli en vieläkään osaa hätäillä.. passitti vaan sieltä sokerirasitus-testiin, että saa nähä miten siinä sitte käy. :/

alf 30+3

Vierailija
2/6 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuska taitaa olla sama. Jäimme kiinni sikiöseulassa. Niskapoimu ultra oli ok, turvotus oli vain 0,8mm. Verikoe ja minun ikä kuitenkin nosti riskin suhteeseen 70/1. Kävimme keskussairaalassa ulrassa, jossa tehtiin lisälöydöksenä liian lyhyt reisiluu. Tämä VOI merkitä joskus kromosomihäiriötä, joskus taas ei. Tuntuu että olen tulossa hulluksi. Googletan vähän liian usein näitä sanoja, ja tuntuu että en koskaan löydä mitään hyvää.. Lapsivesitutkimukseen olemme menossa reilun viikon päästä ja vastauksia tulee siitä kahden viikon päästä. Voi olla melkoiset piinaviikot tulossa. Koetetaan selvitä, me kaikki huonoja uutisia saaneet : )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo löydös ja pelot....

Ensinnäkin on totta että koko asiasta ei kannattaisi vanhemmille edes mainita, koska harva sen varmaan pystyy ohittamaan " ai, no unohdanpa koko asian, kun kätilö sanoi, vaikka ensin ottikin ko. löydöksen esille" . Paljon turhaa murehtimista saadaan aikaiseksi tuollaisella.

Tein kuten sinäkin ja menin 4D-ultraan tämän golfpallon takia. Sydämestä ei ainakaan löytynyt mitään vikaa, ja lääkäri totesi että koko löydöksen merkitys yleensäkin on aika lailla kyseenalainen...Muutenkin kaikki vaikutti olevan normaalia, vaikka kuten sanoit, eihän siinä kromosomiselvyyttä saadakaan. Mutta eihän kaikkea voi varmistaa millään keinolla, elämä voi yllättää vaikka vuosien päästä.

Mutta minä ainakin sain siis mielenrauhan 4D-ultrasta. Tsemppiä sinulle, todennäköisempää on, että kaikki on kunnossa ja moisella pallolla ei ole ehkä mitään merkitystä!

Vierailija
4/6 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin siinä tokassa ultrassa joskus viikolla 18 ja löyty kans tommonen kalkkikertymä. mitään muuta ei kuitenkaan löytyny ja mulle kans vakuutettii ettei sitte oo mitää hätää, että se häviää kasvun myötä itestään. kyselin siitä aika paljon sillon ja kaikki keltä kysyin oli sitä mieltä ettei syytä huoleen. nyt on viikko 29+6 ja kaikki hyvin. en oo kyllä käyny uudelleen ultrassa et oisko sitä vielä. kohta on seuraava neuvola/lääkärikäynti ni vois samalla kysyä kyllä.

mä ootan kans ensimmäistä, mut jotenki luottaa et kaikki on hyvin ku ei oo todettu mitää ja vauva on nii reipas et hyvä ku pystyy ite nukkuu.. :)

TSEMPPIÄ!! toivottavasti ei sit oo teilläkään mitään ja kaikki selviäis!

Vierailija
5/6 |
27.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppauksesta ja sitä samaa teille!

Varasin ajan kuukauden päähän 4D-ultraan, johon olisimme todennäköisesti menneet kuitenkin. Eipä siellä tosin mitään enempää varmaan voi selvitä, koskapa kromosomipoikkeavuudet eivät ultrassa näy. Ehkä sieltä jotain mielenrauhaa kuitenkin saa, toivottavasti.

Kiinnostaisi vain tietää miten hyvin tuollainen löydös oikeasti korreloi syntyneiden poikkeavuuksien kanssa. Täältä saa tietoa näköjään kaivaa kirveellä. En ymmärrä miksi asiasta ylipäätään vanhemmille kerrotaan, jos syytä huoleen ei kuitenkaan ole. Plaah.

Kerro kuulumisia, jos jotain selviää :)

Vierailija
6/6 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika tarkkaan 2 v sitten rakenneultra, jossa löytyi yksi plexus-kysta ja sitten tuo golfpallo. Sillä perusteella riski kuulemma oli 2% ja lapsivesipunktion olisi saanut, mutta me ei haluttu koska, no, 2% on aika vähän ja toisekseen kun kaivoin netti-informaatiota (jota löytyi lähinnä englanniksi), alkoi vaikuttaa siltä ettei noista merkeistä ole vielä kovinkaan luotettavia tietoja. Eikä haluttu riskeerata meidän beibiä mokoman takia kun lapsi muuten näytti olevan kaikin puolin ihan tavallinen. Eikä olisi haluttu ryhtyä etukäteen päättämään esim down-sikiön elämän jatkumisesta.

Mulla on kanssa se käsitys, että pelkkä golfpallo ei merkitse yhtään mitään, jostain sanottiin että se vain nostaa äidin ikään liittyvän riskin jotain 0.001-kertaiseksi eli sinuna en olisi huolissani.

Se täytyy kyllä tunnustaa että itselle lankesi loppuraskauteen aika huonojakin päiviä kun alkoi miettiä että mitä jos kuitenkin..

Mutta siis nyt 1.5 vuotiaalla lapsellamme ei ole kromosomipoikeavuuksia, eli ns. terve poika putkahti maailmaan golpalloista huolimatta!