Alkioiden uudelleen pakastaminen
Onko jollain kokemusta tai tietoa alkioiden uudelleen pakastamisesta?
Olin tänään polilla alkionsiirrossa ja lääkäri ilmoitti, että kaksi nyt sulatettua alkiota pakastetaan uudelleen. Viljelevät niitä pari päivää ja sitten mahdollisesti uudelleen pakkaseen.
Miten yleensä alkiot kestävät uudelleen pakastamisen ja sulatuksen?
Ja onko tuo sellainen asia, että pitäisi meiltä kysyä jotain? Me olisimme suunnittelleet, että tämän siirron jälkeen lähdetään suoraan uuteen IVF yritykseen ja sen jälkeen lopetellaan kokonaan. Nyt meille vain ilmoitettiin, että yritetään jatkaa näitä passeja vielä yhden siirron verran vaikka kerroimme, ettemme haluaisi...
Kommentit (13)
pakastaminen ja sulatus on tietenkin jossakin määrin rankkaa alkioille, mutta ne alkiot, jotka kestävät toisen sulatuksen johtavat lääkärimme mukaan lähes aina raskauteen. Ovat siis todella sitkeitä yksilöitä.
Meillä tehtiin viime passissa niin, että kaksi samassa oljessa ollutta alkiota sulatettiin ja koska haluttiin, että yksi vaan siirretään, toinen pakastettiin uudelleen. Meidän lääkärin mukaan lapsia on syntynyt sellaisistakin alkioista, jotka on kahteen kertaan pakastettu. Itse vähän pessimisesti suhtaudun tuohon, mutta tuo kuulostaa lupaavalta, mitä WAW kirjoitti edellä!
Hopefully: meillä tuli edellisestä ivf:stä niin paljon alkioita, että niistä on tehty nyt seitsemän PASsia ilman yhtään positiivista tulosta. Tuoresiirrosta tuli positiivinen tulos, meni tosin kesken aika alkuvaiheessa. Haluttaisiin kokeilla vielä yhtä tuoresiirtoa ja EHKÄ sen jälkeen lähteä adoptioon. Jos tämä eilen siirretty olisi ollut viimeinen pas, olisimme ehtineet tuoresiirron vielä ennen polin kesätaukoa.
WAW: mä olen tässä puolentoistavuoden aikana menettänyt sen vähäisenkin uskon PASsien voimaan...
Alabama: Me oltaisiin nyt haluttu kahden siirtoa ja sen yhden heittämistä roskiin (tai mihin ne nyt oikeasti niitä laittavat) mutta eivät suostuneet..
Eniten tässä ihmetyttää se, että hoitopaikka voi tehdä tällaiset päätökset meiltä kysymättä tai meidän mielipidettä huomioimatta.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä on pakko mainita, ettei uudelleen sulatetut ainakaan meillä ole toimineet. Puhdasta nollaa tullut kahdesta uudelleen sulateuilla tehdyista passeista.
Yks ainoa pas onnistunut, joten ei se ihan mahdotonta ole kuitenkaan. Meilläkin paljon alkioita pakkasessa ja lääkärin mukaan ovat niin priimoja, ettei suostu siirtämään kuin yhden kerralla. Priimaa tai ei, eipähän vaan näytä onnistuvan.
Suhtaudun myös tosi varauksella passeihin, kuten ehkä tekstistä voi päätellä. Lääkäri tosin on vahvasti sillä kannalla, että jos alkio on elinkelpoinen se kyllä syntyy aikanaan lapsena, eli epäonnistuminen johtuu alkion viallisuudesta. Mene ja tiedä nyt sitten?!
Challans: mä olen lääkärien puheista ymmärtänyt, että vaikka alkio olisi priima niin on paljon muita tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa alkion kiinnittymiseen...
Vaan ota noista lääkäreistä selvää... meillä laitettiin jotain hiton alkioliimaakin, kun lääkärin sanojen mukaan " kun on jo seitsemäs siirto menossa niin pakko koittaa kaikki mainosmiesten vippaskonstitkin" . Eli lääkäritkin tuntuu olevan sitä mieltä, että tää on aika turhauttavaa. Ja silti haluavat jatkaa tätä piinaa vielä. Argh.
En ihan vastaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta usko passeihin on myös täällä koetuksella, meillä takana 7 passia, joista yksi alkanut raskaus ja km vkolla 6. Meillä ei ole ollut priima-alkioita, mutta sen verran hyviä kuitenkin, että lääkäri on vain kerran suostunut siirtämään kaksi.
Kiinnittymisessä taitaa olla ongelmia, onko siihen mitään ylimääräisiä apuja? Ei taida olla.
Olo on jotenkin helpottunut... tänään tuli tieto, että ne kaksi alkiota eivät ole lähteneet jakautumaan niin hyvin, että niitä olisi uudelleen pakastettu. Eli meidän osalta sittenkin tämä toivoton PAS rumba on nyt hetkeksi ohi.
Heräsi kiinnostus tuohon mainitsemaasi " alkioliimaan" ? Siis mistä on kyse?? Jokin lääke vai jotain muuta ainetta? Kaikkia keinoja olisin jo valmis kokeilemaan noiden passien onnistumiseksi.
Päätin tosin pitää tässä pas-touhussa nyt taukoa ja seuraavaan menisin vasta siinä kierrossa, mikä sattuisi osumaan kesäkuulle. (Eli siis varmaan seuraavasta kierrosta, kun kierto on epäsäännöllisen säännöllisen pitkä...)
Piti vielä lisätä, että mielestäni noissa passeissa pahinta on lääkkeiden ottaminen/aikatauluttaminen. Minulle alkionsiirto tehdään aina lääkkeelliseen kiertoon, ja koen tosi stressaavana zumenonien ja lugejen ottoaikataulut.
Nyt, kun on luonnollinen kierto menossa, en muista ottaa edes antibiottia. Oli kaksi pas -kiertoa peräkkäin ja puhelin piippasi (mielestäni) kokoajan muistuttamassa noista lääkkeistä. Rasittavaa kaiken muun henkisen piinan lisäksi!
Onko teille sanottu tarkat ajat lääkkeiden ottamisesta,kun mulle sanottiin Zumeista vaan,että aamulla,päivällä ja illalla.Olen sitten ottanut aika epäsäännöllisesti,kun teen vuorotyötä ja otan niitä vaan kotona.
Tuosta alkioliimasta en tiedä mitään, yritin tietoa etsiä, mutta tntui kovin sekavalta :)
Meillä on sikäli helpot PASsit, että käytössä on Estradot-laastarit ja luget siitä sitten muutama päivä ennen siirtoa käyttöön. Tai siis onhan nää mut muutenkin olleet " helppoja" kun ei tarvitse kuin laastaria vaihtaa välillä ja sitten käydä polilla pariin kertaan vilauttamassa. Olen siinä mielessä hyvässä " asemassa" että siirrot on aina olleet tosi helppoja ja kivuttomia
Hei, minuakin kiinnostaa, mitä on tuo ns. alkioliima, entäs nuo estradotlaastarit? Mihin ne vaikuttavat ja miten toimivat?? Mulla taas lääkkeiden ottamisessa ei ole ollut mitään stressiä, olen ottanut aina aamulla herättyäni ja illalla ennen nukkumaanmenoa. En myöskään saanut kellontarkkoja aikoja. Siirrot myöskin kivuttomia, mutta kun tulosta ei tule..
...ihan suoraan, mutta eikös tuo pakastus ja sulatus ole aina alkioille rankkaa. Siis siinä mielessä, että kaikki alkiot eivät selviä pakastuksesta ja sulatuksesta...puhumattakaan kahdesta sellaisesta. On käsittääkseni aika melkoista tsäkäpeliä, että lähtevätkö sulatetut alkiot edelleen jakautumaa.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, miksi ette halua käyttää kaikkia pakastettuja alkioita? Eikös PAS kuitekin ole paljon " kevyempi" hoito kuin uuteen IVF:ään ryhtyminen?
Terkuin, Hopefully