uskovaiset hyväksyttekö
jos me ateistit alamme viettää omia ateistien juhlapyhiämme ja vaadimme, että niitä juhlitaan aina myös kouluissa ja päiväkodeissa. samaten voisimme pitää uskonnollisten päivänavausten jälkeen ateistien päivänavauksen.
laulaisimme esim lauluja " jumalaa ei ole, en usko mihinkään, kaikki on pelkkää humpuukia, olen ateisti, jippijaijei.." ja päiväkodeissa pitäisi ruokarukouksen jälkeen lukea ateistiruoan iloveisu tms... kouluissa pitäisi opettaa ateismia ja kertoa miksi uskomme että jumalaa ei ole olemassa...
hyväksyttekö jos lapsenne joutuvat siihen koko ajan mukaan?
Kommentit (16)
oletko itse nähnyt helvetin lieskat ja taivaan paratiisit?
uskon uudelleen syntymiseen enkä kuulu kirkkoon
ei ap, vaan toinen jota ärsyttää uskovaiset
On ihan oikein siirtää tätä kulttuuriamme myös eteenpäin.
kaikenlaisiin ilmiöihin ja meidän vanhempina on sitten vain kerrottava mikä on uskon mukaan oikein ja mikä väärin.
Sikäli en usko että vaaraa moisista on, ateistit kun ovat aika pieni vähemmistö maailmassa.
Mutta siis, en hyväksyisi.
lapseni eivät joutuisi koko ajan altistumaan uskonnolle.
mun mielestä se on täysin väärin ja jos näin halutaan jatkaa niin samassa suhteessa pitäisi kertoa ateismista ja muista vaihtoehdoista jotta ei pakko aivopestäisi ihmisiä.
mun mielestä uskovien toiminta on säälittävää, kun eivät pysty hoitamaan uskoansa itsekseen vaan täytyy viattomia ihmisiä vetää hommaan koko ajan mukaan.
ap
maat eivät tunnusta uskontoa. Suomessa valtiona on kaksi kristittyä kansankirkkoa mutta ei valtionuskontoa.
Vierailija:
Sikäli en usko että vaaraa moisista on, ateistit kun ovat aika pieni vähemmistö maailmassa.
ateisteja ja/tai uskonnottomia on laskutavasta riippuen maailman ihmisistä noin 20%.
Ei aivan pieni vähemmistö kuitenkaan. Ja kuinka moni " tavan vuoksi kirkkoon kuuluva" on sisimmässään ateisti?
Eivät vaan tunnusta juuri ev. lut. uskoa. Tunnen itsekin useita.
Eivät siis kuulu mihinkään muuhunkaan kirkkoon. Uskovat silti, kukin omalla tavallaan.
-12
Suurin osa oli kristittyjä, olikohan muslimeja seuraavaksi eniten.
Suomen evankelis-luterilainen kirkko 82,4 % 4 348 442 henkeä (2006)[4]
Uskontokuntiin kuulumattomia 14,5 % noin 750 000
Suomen ortodoksinen kirkko 1,2 % noin 60 000
Muihin uskontokuntiin kuuluvia 1,3 % noin 65 200
Toki nuo 14,5% eivät kaikki ole ateisteja, mutta ei silti kovin pieni joukko!
Ateistien osuus väestöstä
Pääartikkeli: Ateistien osuus väestöstä
Ainakin yhteen jumalaan uskovien prosenttiosuus väestöstä Euroopan valtioissa vuonna 2005.Michael Martin (1990) arvioi, että koko maailman väestöstä varsinaisia uskonnottomia ateisteja ja agnostikkoja olisi noin 20 prosenttia, mutta tähän lukuun eivät vielä sisälly ne itämaisten uskontojen kannattajat, jotka eivät usko yhteen tai useampaan persoonalliseen jumalaan.
Ateismi on yleisintä Länsi-Euroopassa, Australiassa, Uudessa-Seelannissa, Kanadassa, Venäjällä ja Itä-Euroopassa. Korkein esitetty arvio (O' Brien & Palmer 1993) " ei-uskonnollisina" itseään pitäville ihmisille on 1,2 miljardia, eli noin 20 % maailman väestöstä. Osa tästä ryhmästä on ateisteja, joiden määrän arvioidaan olevan 200¿240 miljoonan välillä. Suurin osa näistä ihmisistä on kotoisin entisen Neuvostoliiton ja Kiinan alueelta, missä kommunistinen valtio aktiivisesti pyrki hävittämään uskontoja. Muiden arvioiden mukaan " ei-uskonnollisten" määrä olisi noin 750 miljoonaa (Zucherman 2005 ja David B. Barrett 2000) ja ateistien määrä tästä noin 150 miljoonaa, eli 2,5 % maailman väestöstä. Arvioihin ei ole laskettu mukaan ateistisia uskontoja, kuten joitain buddhalaisuuden suuntia.
Eniten varsinaisia ateisteja on todennäköisesti Kiinassa, mutta sen, ja entisen Neuvostoliiton, alueen väestöstä on vaikea arvioida, kuinka moni ateisteiksi tilastoiduista on todella ateisteja ja kuinka moni kuuluu tilastoimattomasti jonkin uskonnolliseen yhteisöön tai osallistuu jonkin heikosti järjestäytyneen uskonnon, kuten animismin tai ¿amanismin harjoittamiseen. Läntisessä maailmassa ylivoimaisesti eniten uskonnottomia, ateisteja ja agnostikkoja on Euroopassa ja erityisesti Skandinaviassa. Euroopassa on arvioitu olevan noin 41 miljoonaa ateistia. Yhdysvalloissa uskonnottomina itseään pitää vain 13,2 %, agnostikoiksi ilmoittautuu 0,5 % ja ateisteina itseään pitää tätäkin pienempi joukko.
pyhään kenkään uskovien kasvavaa joukkoa! Ei kai tollaseen tilastoon voi luottaa?
Pave
Vierailija:
Ja kuinka moni " tavan vuoksi kirkkoon kuuluva" on sisimmässään ateisti?
Minulle on aivan sama. En pidä itseäni uskovaisena, enkä ateistina.
Lapsi on kastettu ja kirkossa meidät on viihitty, mutta uskonto sinänsä on minulle aivan se ja sama.
Mitä jonkin asian todistamiseen tulee, niin vannon tieteellisesti todistettuihin faktoihin. Raamattu istessään on aika huteralla pohjalla.
Kreikan mytologia kaikkine erilaisine jumalineen on ainakin onnistuttu saamaan paljon mielenkiintoisempaan muotoon. Jonkin verran olen siihen perehtynyt. Selvää satuahan sekin on.
-tapa" uskovainen"
etko tiedä et toisten uskontojen kunnioittaminen kuuluu hyviin tapoihin. Ylistyslaulu joka pilkkaa toisten uskontoa ei ole sallittua
olet vain kouluttomaton typerä moukka joka ei teidä tästä maailmasta mitään
ja sanomme että teidän kaltaiset eivät pääse taivaaseen.