Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kun imetys vie ajan muulta perheeltä ja käy muutenkin rankaksi..

25.03.2008 |

kirjoitin tällä otsikolla vahingos imetys puolelle.. jos voit sieltä lukea!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kun imetys vie ajan muilta lapsilta ja muutenkin rankaksi=/

Meillä on 3 lasta ja viimeisin tulokas on siis vauva 8 viikkoa. Ongelmana on ollu imetyksen kanssa taistelu, olen kokeillu kaikkea mahdollista siis:

-jatkuvaa imetystä ja iltapäivästä asti 10-15min. välein

-pumppaamista syöttö väleissä

-öisin vauva syö tosi monta kertaa

-juon ja syön hyvin

-imetän istuen ja välillä makuullaan

Olen myös juonu imetysteetä ja alkoholitosta olutta ihan kuurina. Nyt tilasin imetysteetä apteekkiin lisää koska se on auttanu parhaiten. No niin..vauva siis nukkuu aamupäivällä yleensä pitkät unet n. 2-3 tuntia. Sitte voiki olla ettei nuku enää kun pikku torkahduksia enää. Sitte loppujen lopuksi tissillä olo on yhtä huutamista ja vauvalla on nälkä. Heruminen alkaa mutta maitoa tulee niin vähän että tyttö huutaa vähän väliä, vaihtelen rintaa montaki kertaa välillä. Unien jälkeen Hän imee ihan nätisti, mutta väsyneenä huutaa vaan kun rintaa tarjoaa, sillon laitan rintakumit että suostuu edes imemään.

Iltasin siis meidän kaikkien elämä pyärii siinä kun siis imetän ja imetän. Varsinki meidän keskimmäinen 3 vuotias poika on vielä itseki pieni ja haluaa äidiltä huomiota, mutta miten sitä voi antaa ku pitää imettää 15 min. välein nälkästä vauvaa.

Imetys on mun mielestä parasta kaikin puolin vauvalle ja haluan toki jatkaa. Mutta rajansa kaikella, haluan myös että muu perhe saa minulta aikaa ja vauvankaan ei tarvitse nälkää enää huutaa. Alan kyllä pian antaa iltasin korviketta lisänä jos muu ei ala auttaan. Kyse ei ole mistään kaudesta, koska imetys on ollu monta viikkoa tämmöstä.

Mitä neuvoksi?? Onko korvikkeen anto aina väärin ja imetys päättyy sitte ku seinään ku maito muka hiippuu=( Mulla nimittäin itku pääsee ku pullosta pitää antaa. Musta imetys on niin kaunis ja herkkä asia. "

Vierailija
2/9 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä siis tekstisi imetyspuolelta kopiona.

Nämä ovat niin kovin henkilö- ja tapauskohtaisia asioita. Itselläni meni kanssa moni asia pieleen ja aluksi osittaisimetin ja sitten päätin armahtaa itseni ja vauva, kohta 5 kk, kasvaa ja kehittyy hyvin korvikkeella (ja soseilla). Aluksi oli vaikeaa ja surullista luopua ajatuksesta imetyksestä, mutta nyt olen tyytyväinen ratkaisuuni.

Minusta voit ihan hyvin antaa hieman korviketta iltaisin perheen ja oman ja vauvan olon helpottamiseksi. Imetys ei ole itseisarvo, vauvan ruokkiminen on se, mikä on varsinainen homman tavoite. Ruokkia voi korvikkeellakin. Jos annat kerran tai pari korviketta illalla/yöllä ja muutoin imetät, on se minusta oikein hyvä asia. Vauva saa kuitenkin tarvitsemansa vasta-aineet, pienempään äidinmaitomäärään liuenneena vain ;)

Toki, jos et yöllä imetä, vaikuttaa tämä oman kokemukseni mukaan nopeasti maitomääriin, mutta osittaisimetys on kuitenkin edelleen kokemukseni mukaan sitten mahdollista.

Imetys ei ole äitiyden mitta.

Tsemppiä

AJL

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kans imetystä vuorokauden ympäri, maratoneja. Mutta vaikka miten yritin niin korviketta hän ei huolinut joten istuin sohvalla ja kattelin telkkaria samalla. Imetystä oli niin tiheään että en edes pystynyt nauttimaan siitä. Kuka haluaisi syödä suklaakakkua kuukauden??:)

Minä aloitin kiinteiden antamisen 4kk ikäisenä ja lopetin kokonaan imetyksen 5kk ikäisenä. Hän joi silloin lasista hörpäten maitoa, kun tuttipullosta ei suostunut kuin juoda vettä. Oli rankka päätös lopettaa imetys, mutta yhdyn edelliseen se oli loppujen lopuks hyvä päätös.

Nytt tyttö on 7kk ja opettelee kävelemään joten ei se lapsen elämää pahenna. Se vaan tuntuu niin pahalta kun puhutaan imetyksen tärkeydestä vaikka tärkeintä on että kaikki perheessä voi hyvin:)

Tsemppiä

Vierailija
4/9 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi viimisessä kappaleessa sen itsekkin jo sanot mitä koet...

AJL kauniisti sen sanoikin, imetys ei ole äityden mitta.

Mun mielestä se on kanssa tosi ikävää ja suunnattoman väärin, että tää imetys on saanut vähän " hössöttämisen" makua. Kuitenkin se on vaan tapa ruokkia lapsi, ja tottakai, kiistatta erittäin kallisarvoinen ja hieno asia, mutta ei se korvikkeen anto syntiä ole...

Kaikkea hyää sinulle!

Priscilla, ylpeä " korvikemutsi"

Vierailija
5/9 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen sai rinnan lisäksi korviketta kolmeviikkoisesta lähtien kun omaa maitoa ei tullut läheskään tarpeeksi ja paino huiteli jo kovin alhaalla. Imetystä kuitenkin jatkoin niin että imetin aina molemmat rinnat ja sitten sai maitoa pullosta mahan täyteen. Aluksi tuntui työläältä mutta toimi sitten tosi hyvin. Imetin sitten 5½kk, lopetin koska maidon tulo niin vähäistä.

Toisen kanssa luovutin helpommin, sillä esikoinen oli vasta vajaa 1½vuotias ja koin imetyksen liian rankaksi koko perheelle. Lisäksi maitoa ei taaskaan tullut riittävästi, vaikka niin alkuun luulinkin. Päätin että parempi hetken paha mieli itselle (imetyksen lopetuksesta) kuin koko aikainen huono omatunto esikoisen takia kun kuitekin olisi lisämaitoa tarvittu.

Nyt elän taas toivossa että maitoa tulisi tämän kolmennen kanssa tarpeeksi, mutte sen näkee sitten elokuussa (nyt rv 18+5).

Tipy + osittain korvikkeella kasvaneet loistoipanat 2½v ja 1v2kk

Vierailija
6/9 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaisimetyskokemus:

Tyttöni sai 3vrk ikäisestä korviketta imettämisen lisäksi. Imetys on nyt loppunut, viime kerta kun taisi olla joskus viime viikolla... Eli vaikka antaisitkin korviketta, se ei välttämättä tarkoita lyhyttä imetysaikaa! Korvike on aivan hyvää lisäruokaa lapselle ja on ihanaa jos pystyy tarjoamaan rintaa ensisijaisesti mutta aletaanhan sitä perunaakin antaa jo 3-4kk iässä " kun lapsi on nälkäinen" tai " maito ei riitä" . Miksei sitten korviketta antaisi?

Jaksamista ja sympatiaa!

nummuli ja typy 1,1v

Vierailija
7/9 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lopetin koko imettämisen osittain AIVAN tuon syyn vuoksi. (Osittain muitakin syitä, mutta ISO tekijä oli se, etten ikäänkuin kestänyt sitä, etten voi tehdä muuta kuin imettää.) Täysimetin ehkä noin 4 viikkoa, sitten kokonaan lopetin 7-viikkoisena. Lapsi on neljäs ja asiat nyt erinomaisen hyvin! =) Mutta ymmärrän, jos tuntuu surullisselta. Minustakin tuntui VÄHÄN, vaika en ole YHTÄÄN " imetyshörhö" , en edes kauheasti pidä imettämisestä.

Kuuntele kokonaisuutena itseäsi, jaksat paremmin > parempi kaikille!

Vierailija
8/9 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siis korvikkeen antokaan välttämättä tee imetyksestä loppua. Jos vauva jo osaa syödä rintaa, voi aivan hyvin antaa myös korviketta. Imetä aina ensin ja sitten, jos vauva vielä on nälkäinen, anna lisäksi korviketta. Koko perheenne voi paremmin, vauva mukaan lukien. Ei se vauvallekaan ole kivaa koko ajan nälässä olla. Onko painonnousu ollut kuitenkin ok?

Vierailija
9/9 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä ajatuksesta mitään hyötyä, mutta koleile ainakin.

Olen huomannut, että jos vauvan syöttövälit menee alle 2h niin se on liian usein ja vauva alkaa huutamaan mahakipuja. Huuto kuulostaa nälältä koska vauva ei itsekkään tunnista sitä mikä on vialla ja luultavasti luulee olevansa nälkäinen. Ja syö tietysti ahnaasti kun rintaa tarjotaan.

Koeta siis pidentää syötöväliä väkisin, Vaikka 5min kerrallaan. Eli joka syöttöväli illalla aina 5min edellistä pidemmäksi. Se on siis vauvan " huudattamista" tai huomion suuntaamista muualle. Meidän vauveli olis kans halunnut tissiä jatkuvasti, mutta nyt ollaan huomattu että on ihan hienosti tyytynyt jopa 6h syöttöväleihin kun minä (äiti) olen ollut poissa näkyvistä. Eli kyse ei ollut meidän pojalla nälästä vaan siitä että oli mukava olla tissillä. sitten maha tuli kipeäksi ja luuli olevansa nälkäinen ja siitä oravanpyörästä olikin vaikea päästä eroon....

kannattaa kuitenkin kokeilla. ja toki korvike lisänäkin toimii ihan hienosti, minä imetin esikoista niin, että en koskaan imettänyt öisin ja maito silti riitti päivä imetyksiin.

tsemppiä.