Kertooko lääkäri syöpädiagnoosista puhelimitse?
Olin vähän aikaa sitten paksunsuolentähystyksessä, jossa ilmeni epämääräisiä löytöjä.. Niiden tuloksista minulla on soittoaika lääkärille, mutta tuli vain mieleen, että jos kyseessä on " pahin" , niin kertooko hän kuitenkin asian puhelimessa. Olen vain joskus kuullut, että yleensä tällaiset jutut puhutaan vastaanotolla.
Kommentit (10)
Minut ainakin pyydettiin vastaanotolle diagnoosia kuulemaan, samalla kerrottiin tulevista tutkimuksista ja toimenpiteistä sekä niiden aikatauluista. Ei sellaisia voi oikein puhelimessa selvittää.
Tuntuvat kertovan puhelimitse. Kertovat myös puhelimitse myös muista vakavista sairauksista.
Miettikääpä vähän, kuinka paljon syöpiä ym. todetaan, eivät kai kaikki lääkärit voi kutsua uudelleen vastaanotolle..esim. siskolleni kerrottiin puhelimitse, samoin sedälleni
Mutta näköjään tavat vaihtelevat. Onkohan lääkäreillä niin tiukat aikataulut nykyään, että ei ole mahdollista potilaalle kasvotusten kertoa syövästä. Toki minäkin arvasin kun menin vastaanotolle että jostain vakavasta on kyse, sillä lääkäri oli etukäteen sanonut että tulokset tulevat postissa kotiin jos niissä ei ole mitään erityistä. -3-
Sain siis ylimääräisen soittoajan sairaalalääkärille (siis hän soittaa minulle, vaikka periaatteessa soittoaikoja ei kuulemma olisi edes ollut). Oli siis kiireinen lääkäri, mutta kyllä huolestun todella jos minut sitten kutsutaankin sinne.. -ap-
Ei nykyään enää tehdä niin että soitetaan ja sanotaan, että tulokset ovat tulleet, voitteko saapua tänne.. Voithan itsekkin kysyä että mikä tilanne on? Kyllä lääkäri on velvollinen vastaamaan, jos hän vastaa että ehkä on parempi että tulette tänne niin silloinhan se on selvä.. hoitoa vaativaa on löytynyt ja lääkäri haluaa tavata ja selvittää samalla jatkon/hoidon, mikä taas on sinun kannaltasi vain hyvä asia! Älä siis suhtaudu siihenkään pelokkaasti koska se on kohdallasi nyt edessä jos näin on, et voi sille mitään. Hyvä että olet käynyt tutkimuksissa ja pääset nyt hoitoon jos on aihetta siihen, eikö vain? Tsemppiä! Toivon että lääkärillä on sinulle hyviä uutisia!
Mutta ei pitäisi. Mun äiti kutsuttiin vastaanotolle kuulemaan syöpädiagnoosi, just paksusuolen tähystyksen jälkeen.