Mikähän mun selkää vaivaa?
Tiedän että av-laiset ei voi tarkkaan tietää, mutta jos kokemuksia niin olis kiva.
Mulla on ollut varmaan 2 kuukautta selkä kiepä, alaselkä. Aamuyöstä en enää pysty nukkumaan kun särkee niin paljon. Päivällä ei niinkään ole tuota vaivaa.
Sängystä se ei voi olla kiinni kun on hyvä sänky.
Meillä on kyllä 3kk:n ikäinen vauva jä sen takia mulla on kyllä hartiat ja yläselkäkin kipeä vauvan kantelusta. Mietin vaan että miks mulla alaselkään särkee ja nukkumisestakaan ei oikeen tule mitään. ei saa hyvää asento millään....
Kommentit (8)
jumppa auttaa jua lämpöpatjalla saan itse sen kuriin ja buranalla- kissa liikevenytys on paras
sain muuten kunnalliselat fysioterapuetilta lainaan sellaisen lämpöjumppalaitteen ilmaiseksi, kun synnnytyksen jälkeen iskias eka kertaa iski
sitten luin jostain, että "lähes aina alaselän kipeys johtuu liian kireistä lantion alueen lihaksista". Aloin venyttelemään joka ilta puolisen tuntia. Kaikki mahdolliset lonkankoukistajat ja pakaralihakset. Kahden viikon jälkeen monta vuotta jatkunut selkäkipuni loppui.
Nyt aina, kun se kipeytyy, niin alan venyttelemään. Selkäni omituisesti paranee kolmen venytyskerran jälkeen.
Minkähänlaisia venytyksiä nämä tarkalleen ottaen ovat? näkyisköhän netistä ohjeita?
sitten luin jostain, että "lähes aina alaselän kipeys johtuu liian kireistä lantion alueen lihaksista". Aloin venyttelemään joka ilta puolisen tuntia. Kaikki mahdolliset lonkankoukistajat ja pakaralihakset. Kahden viikon jälkeen monta vuotta jatkunut selkäkipuni loppui.
Nyt aina, kun se kipeytyy, niin alan venyttelemään. Selkäni omituisesti paranee kolmen venytyskerran jälkeen.
Se alkaa alle 30-v ja juuri alaselkäkivulla. Alaselkäkipu herättää aamuyöllä. Aamulla on jäykkä, mutta kipu helpottaa päivän myötä.
Ja raskauden jälkeinen hormonimuutos voi olla ehkä laukaisevatekijä (syytä ei varmasti tiedetä).
Selkäranka ei ole vielä palautunut raskauden tuomista muutoksista. Kannattaa tehdä vatsa- ja selkälihaksia, niin selkäkivutkin voivat helpottua.
Toinen mitä voi yrittää on venyttely. Mene lattialleselälteen makaamaan ja nosta jalat vatsan päälle. Heiluttele itseäsi lattialla puolelta toiselle. Venyttle myös pakaralihaksia.
Mulla oli myös selkä ihan jumissa raskauden jälkeen. Varsiknin alku kuukaudet olivat ihan tuskaa. Nyt alkaa helpottamaan, kun synnytyksestä on aikaa 8kk ja olen myös jumpannut selkää kuntoon.
Mä olen hommannut itselleni gymstick? kepin ja olen keväällä jo muutaman kerran käynyt siellä jumpassa ja nyt olis tarkotus taas jatkaa.
Pitää seurata tilannetta ja toivottavasti se auttais ainakin vähän.
nyt pitää poistua koneelta.
Saakirjoittaa kokemuksia, tuun sitten lukemaan kun kerkeän
T:ap
auttaa. MInulla selkä jumahti niin etten pystynyt kolmeen päivään kävelemään. Kävin sitten muutaman kerran osteopaatilla ja selkä rupesi paranemaan. Millaisia nuo lantioalueen lihasten venytysharjoitukset ovat? Pitäsi taas jumpata...
Aamuyöllä loppuu nukkuminen selkäkivun ja jäykkyyden takia. Mulla syynä on lihasjumitus. Olen pph ja joudun paljon kantamaan vuoden ikäisiä hoitolapsiani. Selkärankareumakin oireilee yöllisenä selkäjäykkyytenä. Mulla epäiltiin pari vuotta sitten sitäkin, mutta lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, ettei siitä ole kyse.