" luomukonsteja" synnytyksen jälkeiseen ummetukseen.
Vauva on kaksi viikkoa vanha ja vatsa ei tahdo toimia sitten millään.
Syön pieniä annoksia terveellistä ruokaa, joka päivä myös puuroa ja luumuja. Juon paljon jo imetyksenkin vuoksi.
Olen käynyt myös vauvan kanssa pieniä kävelyjä.
Vatsa on tosi kipeä ja turvonnut. Apteekin levolacia ja laxoberon tippoja olen koittanut, niillä olen saanut vatsan toimimaan kerran, mutta siihen se sitten on jäänytkin.
Ai niin, pellavansiemenrouhetta olen myös syönyt.
Kommentit (4)
Voisit kokeilla apteekista saatavia Vi-Siblin kuituvalmistetta. vaikuttavana aineena on ispaghulansiemenkuori ja apuaineena sakkaroosi ja natriumkloridi. Valmiste sekoitetaan nesteeseen tai esim puuroon tai jugurttiin. Auttaa ainakin minulla pitämään vatsan kunnossa. Lisäksi tätä voi käyttää pitkiä aikoja kun taas pellavansiemenillä on käyttörajoitusta
mulla auttoi kuoripäällä syödyt omenat. Kuoret ei sula mahassa ja keräävät näin hyvin massaa suoleen.
Inhottava vaiva. Itselläkin ollut. Hyviä kikkoja jo tullut tuossa edellä, mutta lisäisin vielä muutamia hyväksi koettuja ummetuksen karkoittajia...
- runsas nesteen juominen
- rentouttavat, venyttävät joogaliikkeet esim. kobra
- vatsan kevyt painelu ja hieronta
- lämpöpakkaus alaselälle
- rouhean vihreää salaattia, täysjyväleipää ja yrttiteetä
- sokeri ja maitotaloustuotteet minimiin
Minulla vatsa menee aina umpeen, jos elintavat jotenkin muuttuvat, jos en vaikka liiku tarpeeksi tai vaikka matkalle lähtiessä istun pitkään junassa tai lentsikassa. Silloin suolistoon voi tulla sellainen " korkki" , joka tukkii vatsan. Olen joskus siihen ottanut ihan peräruiskeen. Se ei ole luomukeino, mutta minulla auttanut. Kun se " Korkki" tulee sieltä, ummetus helpottaa, ja vatsa on helppo pitää toimintakunnossa, esim. luumun tai mallasuutteen avulla (mallasuutetta saa apteekista).
Jos tuo ongelma jatkuu, pitäisi ehkä ottaa yhteyttä ihan lääkäriin. Minulla oli sellainen hematooma kohdussa synnytyksen jälkeen. Se painoi peräsuoleen, ja tuntui siltä, kun koko ajan olisi hätä. Ei kai sinulla voisi olla kyse mistään semmoisesta? Tuntuisi kyllä, että ummetus voisi johtua enemmän vähentyneestä liikunnasta ja ehkä jännityksestäkin. Toivottavasti vaiva helpottaa!