Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Törmäsin juuri koko rasismiin! En voi uskoa että tämä todella tapahtui!?

Vierailija
24.03.2008 |

Muutimme jokunen aika sitten taloon jossa on paljon samanikäisiä lapsia kuin minullakin. Lapset löysivätkin heti muutaman kaverin pihassa joittenka kanssa leikkineet. Lapseni ovat 5 ja 6vuotiaita.

Ihmettelin tuossa sitten vain yksi päivä kun osa pihan lapsista ei leiki poikieni kanssa vaan pysyttelevät kauempana ja leikkivät omia leikkejään. Kysin sitten pojiltani että ovatko he tehneet tuttavuutta näiden toisten lapsien kanssa ja poikani vastasivat että eivät ole. Sanoin sitten että voisivat rohkeasti mennä tutustumaan muihinkin lapsiin. Pojat olivat hetken hiljaa ja sanoivat että lapset eivät leiki heidän kanssaan koska minä olen iso. Olin hetken hiljaa ja kysyin pojiltani että mitä muut lapset ovat sanoneet. He vastasivat hiljaa että lapset eivät leiki heidän kanssaan koska " teidän äiti on lihava" . Järkytyin. (ensinnäkään meidän lapset eivät edes tiedä mikä on sana lihava, heille kaikki ovat joko isoja tai pieniä)

Näin tänään sitten tuossa postilaatikolla naapurin naista jonka tiedän olevan yhden näiden poikien äiti. Tervehdin ystävällisesti ja kättelin. Sanoin että olemme muuttaneet tähän ja olisi kiva jos lapsemme voisi tutustua toisiinsa(kerroin että nyt lapset leikkineet tavallaan kahdessa eri ryhmässä). Nainen katsoi minuun pahasti ja sanoi että eiköhän se ole lasten päätös haluavatko leikkiä keskenään vai ei. Katsoin naiseen kysyvästi ja sanoin että mitä hän tuolla tarkoittaa? Nainen vastasi että heidän Petri oli sanonut etteivät leiki poikieni kanssa koska sinä olet lihava ja se on heidän päätös. Meinasin purskahtaa itkuun. Lähdin pois sanomatta mitään. Nainen jäi naurava ilme kasvoillaan ottamaan postiansa. (Kyseessä oli minun ikäinen nainen suunnilleen, eli n. 25-30vuotias).

Kysymyksiä on nyt miljoona mielessäni. Ensinnäkin kuka aikuinen käyttäytyy näin? Onko teitä tällä palstalla, jos on niin kertokaa mikä ajaa aikuisen ihmisen käyttäytymään tällä tavoin? Miksi että " ojenna" lapsianne jos he valitsevat ystävänsä heidän äitien/isien ulkonäön suhteen? Miten 4-6vuotiaat lapset edes kiinnittävät tälläisiin asioihin huomiota?

Meidän lapset eivät ole vieläkään kiinnittäneet koskaan huomiota keneenkään sen ihmeemmin. Alusta asti on heille ollut selvää että kaikki ihmiset ovat ihan " normaaleja" ihan omina itseinään. Hoikka nainen, lihava nainen, tummaihoinen nainen, rullatuolilla kulkeva nainen, vaalea nainen, tumma nainen, lyhyt kasvuinen nainen.. Eivät he koskaan ole kysyneet miksi tuo on tuollainen jne. On selvää heille että kaikki on erilaisia. Ja eivät varsinkaan koskaan ole sanoneet mitään sen kummempaa ystäviensä äideistä/isistä. Heistä kaikki naiset ovat prinsessoita jos heillä on hame, kaikki miehet on Bondeja jos heillä on puku päällä. En ikinä voisi uskoa että he valikoisivat ystävänsä heidän äitien ulkonäön mukaan. Onko tälläinen edes normaalia?

Jos minun poikani tulisivat sanomaan minulle etteivät he leiki naapurin pojan kanssa koska heidän äiti on vaikka ulkomaalainen niin täytyy sanoa että pojat eivät sen jälkeen leikkisi enää ulkona ollenkaan. En voisi suvaita tuollaista, ikinä! Miksi jotkut suvaitsee lastensa kiusaavan toisia lapsia jne. jne.? Eikö teidän pitäisi olla vanhempia, kasvattajia?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää käytöstä lapsilta ja naapuriltasi.

Kuitenkin ylipaino on terveysriski ja näköjään verottaa lastesi elämää. Olisiko hyvä aika aloittaa laihduttaminen? Ei siksi, että sinun pitäisi olla laiha ja miellyttää muita, vaan siksi, että pysyisit elossa ja terveenä pitempään ja bonuksena lapsiasi ei kiusattaisi?

Tsemppiä!

Vierailija
2/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sun lihavuuden moittiminen on toinen juttu.

Tietty jos ystävä on lihava, se tarttuu..... Vasta tästä tehtiin tutkimus. Jos puoliso on lihava, se ei tartu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää ei nyt kyllä liity eikä auta sua, mutta mula on vähän vastaava " kokemus" , oma lapseni 3v ei myöskään kiinnitä huomiota ihmisten lihavuuksiin tms, ei ole kommentoinut ainakaan ketään koskaan, eikä mieheni poikakaan 4v ollut, mutta joku aika sitten ehkä n 6kk hän on alkanut kommentoimaan että olen pulska ja lihava ja iso mahainen, ei niinkuin loukkaamismielessä, mutta heittää vaan yllättäen johonkin saumaan kommentin. Ei kyllä tunnu kivalta, esim jos mietitään mennäänkö puistoon ja keinunko heidän kanssaan, saattaa poika heittää et sä voi kun oot niin pullea. Inhottaa että kiinnittää huomiota tuollaiseen seikkaan ihmisissä nykyään, ei ole kiva jos alkaa samanlaiseksi kun sun naapurin lapset että valikoi ulkonäön perusteella kenen kanssa leikkii.

Vierailija
4/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kyse syrjinnästä.

Vierailija
5/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta naapurien äidin puolesta hävettää kyllä ja lujaa, älä ole tekemisissä, en usko että on älyllisesti sillä tasolla että kovin paljon yhteistä teillä olisikaan, voi hävetys kuitenkin että kehtasi sanoa noin...

Vierailija
6/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasismi-sanaa on alettu käyttää laajemmin, tyyliin " ikärasismi" . Kieli kun elää.

Vierailija
7/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko moiseen tapahtumaan mutta jos todella olet niin iso että lapset kiinnittää huomiota, kannattaa laihduttaa!

Ihan jo lapsiesikin kanssa että jaksat heidän kanssaan touhuta ja terveys kestää. Murkkuiässä voi omat poikasikin sinua hävetä! Silloin on kaikki niin tarkkaa.

Vierailija
8/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

metwurstia. Tappakoot itsensä ja lapsensa ylipainon mukanaan tuomiin tauteihin, mutta mun lapsia ei suolalla, rasvalla ja sokerilla kyllästetä.

Herkutella toki JOSKUS voi. Olen pyytänyt, että laittaa meidän lapset kotiin, kun heillä on ruoka-aika, mutta aina antavat sitä moskaa, joten mun lapset eivät enää sinne mene. Kyllä vanhempien toiveita lasten ruokavalion suhteen pitää kunnioittaa.

Vierailija
9/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismilla eli rotusyrjinnällä tai rotusorrolla tarkoitetaan ideologiaa tai toimintaa, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden tai väitetyn rotuluonteen erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää.lähde? Rasismia voivat olla myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen. Arkikielessä sanaa rasismi käytetään joskus myös (virheellisesti) puhuttaessa muusta syrjinnästä, kuten ikään perustuvasta syrjinnästä eli niin sanotusta ikärasismista.

Vierailija
10/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Rasismilla eli rotusyrjinnällä tai rotusorrolla tarkoitetaan ideologiaa tai toimintaa, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden tai väitetyn rotuluonteen erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää.lähde? Rasismia voivat olla myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen. Arkikielessä sanaa rasismi käytetään joskus myös (virheellisesti) puhuttaessa muusta syrjinnästä, kuten ikään perustuvasta syrjinnästä eli niin sanotusta ikärasismista.

Vierailija
11/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka opettaa lapsille tällaista pikkumaisuutta. Lapset ovat kyllä vilkkaita ja äänekkäitä.

Vierailija
12/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei tartte puuttua, kun ei ole paljon yhteistä. Eivät urheile, eivät tykkää liikunnallisista leikeistä.

Vierailija
13/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulukiusaamista yms. Kotoa nuo kaikki opitaan, koulukiusaajien vanhemmat saisivat katsoa peiliin ja hävetä.

Hoikka äiti, jonka lapsen parhaan kaveri on ylipainoinen(MUTTA MITÄ SITTEN???)

Vierailija
14/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme läskiperhe, ei voi olla totta? Oletteko tyhmiä vai muuten vaan vähä-älyisiä äitejä? Ette anna lapsienne leikkiä läskiperheiden kanssa? Mistä te sikiätte?

Odotin tälläisiä kommentteja mutten näin montaa. Tiedättekö mitä teidän lapsistanne tulee? Kiusaajia, tuhoatte monen nuoren elämän noilla opillanne joita lapsillenne annatte.

Ensinnäkin minun kaikki lapset ovat hyvin hoikkia(perineet isältään kyllä ruumiinrakenteen). Perheemme kuntoilee, liikkuu ja tekee kaikkea muutakin liikunnallista yhdessä monta kertaa viikossa. Itse ulkoilen lapsieni kanssa todella usein, käymme pulkka ajelulla, uimassa, sählyä pelaamme ja kesäisin jalkapalloa. Niin lihava en ole. Ylipainoni johtuu kilpirauhassairaudesta, kovasti yritän pudottaa painoa. Lääkkeet tällä hetkellä tukena.

Olemme kasvisyöjiä koko perhe koska oma vatsani ei siedä lihaa. Lapset saavat lihaa syödä mummolassa, mutta eivät sitä ole tähän mennessä kovin usein halunneet. Sipsit, karkit yms. ei kiitos. Lapseni eivät vielä sellaisia kovin usein syö, itse joskus illanistujaisissa. Mielummin rusinoita, kuivattuja hedelmiä, rahkaa jne. Karkkia syövät sillon tällön mummolassa.

Älkää vetäkö johtopäätöksiä ihmisistä ennenkun tiedätte heistä yhtään mitään. Tässäkin meidät jo arvosteltiin läskiperheiksi, syöjättäriksi jne. Syömme kyllä, mutta suht terveellisesti.

Mieheni on muuten liikunnanopettaja joten kyllä siinäkin on ihan kiva liikunnallinen esimerkki lapsille, niinkun minustakin. Lihava ei tarkoita sitä että ei koskaan liiku, millon te sen käsitätte. AP

Vierailija
15/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä kaikki on ylipainoisia. Kun poikani on siellä kylässä, siellä ei tehdä muuta kuin pelataan pleikkaa ja syödään sipsejä ja karkkeja yms.

Pojan äiti on sitä mieltä, että hänen lapsensa ei ole ylipainoisia. Haukkuu terveydenhoitajaa, joka on antanut lähetteen ravitsemusterapeutille kun kummatkin lapset kulkevat painokäyrillä vaarallisen korkealla. Kummatkin lapset ovat todella lihavia. Pojalla ja tytöllä reidet hinkkaa toisiaan niin, että kävely on vaappumista.

Pojan kaveri saa käydä meillä, mutta sekin on ikävää jos meillä on jotain tarjolla, kaveri tokaisee aina, että " ai tämmöstä vain, en oo tottunut syömään tällaista, yök" . Kun aina pitäisi olla einerherkkuja ja sipsejä ja ranskiksia ruokana.

Nykyään ovat onneksi vähemmän tekemisissä. Toivottavasti ystävyys pikkuhiljaa hiipuu kokonaan pois.

Vierailija
16/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ihan perustoimintaa että kaverit aina syö toisillaan?!

Miksi sun poika syö kaverillaan siellä käydessään, eikö ihmiset enää ole ruoka-aikoihin omissa kodeissaan oman perheensä kanssa ruokapöydässä? Jos niillä läskeillä on ruoka-aika, mikset käske omaasi kotiinsa sieltä?

Vierailija
17/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa kaikkien elää tavallaan. Mua ihan itkettää ap:n lasten takia. Voi ei.

Mun hyvä ystävä on lihava, on ollut aina. Ihana ihminen ja todella rakas myös meidän lapsille. Paljosta olisimme jääneet paitsi jos hän ei olisi elämässämme.

Vierailija
18/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikkia solvataan ja herjataan koko ajan ja se on teistä läskeistä kivaa ja sallittua. Nyt kun tilannen onkin toisinpäin, te alatte kitisemään. Lihavuus on itseaiheutettu terveysriski, joten turha kerjätä sympatiaa.

Vierailija
19/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harkitsisin jo muuttoa, jos tuollaisia ihmisiä asuisi naapurissa. En kestäisi katsella päivästä toiseen kun tuuli käy naapureiden pään läpi. Muuttakaa meidän naapuriin, koska meidän lapsemme kaipaavat ystäviä, eivätkä he eivätkä heidän vanhempansa koskaan puhu/ajattele noin tyhmiä.

Vierailija
20/63 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkimään. Minulla on äitini vastuu lasteni elintavoista. En halua heidän syövän epäterveellisesti, koska lapsena opitut ruokailutavat kantavat pitkälle tulevaisuuteen.

EN kiellä lapsiani leikkimästä heidän kanssaan ja meille on kaikki lapset tervetulleita leikkimään. Mutta en hyväksy sitä, että lapsilleni syötetään ruokia, joita en heidän arkiruokavalioonsa halua.