Mikä rokote annetaan vastasyntyneille vauvoille sairaalassa?
Meitä vaivaa, kun emme edelleenkään tiedä, mikä rokote vauvallemme annettiin sairaalassa. Kummallakaan meistä (miehelläni ja minulla, joka olin lääketokkurassa sektion jälkeen) ei ole edes minkäänlaista muistikuvaa, milloin vauvaa pistettiin. Vauvan pepussa on kuitenkin punainen, aika iso arpi. (Jostain luin, että jos vauva kasvattaa alussa kovasti painoaan, rokotteesta voi muodostua tuollainen arpi. Ja meidän vauva todellakin kasvatti nopeasti painoaan alussa!) Calmette-rokotuksen kohdalle neuvolakorttiini on merkitty ruksi kohtaan " ei" , joten sitä vauvalle ei varmastikaan ole annettu. Mistähän tuo arpi on peräisin...? Olisiko kenelläkään tietoa - onko teidän vauvoja rokotettu synnärillä? Ei kai verinäytteitä oteta pepusta...? Sen muistamme, että vauvaamme pisteltiin jalkapohjiin, kun otettiin verinäytteitä verensokeriarvojen seuraamiseksi.
Kommentit (11)
pistetään vauvoille aika pian syntymän jälkeen. Olisko jälki siitä..?
varmaan k-vitamiini.Toivottavasti ei calmette..
K-vitamiini annettiin tipauttamalla pisara suuhun. Tietääkseni annetaan kaikkialla näin, eli ei ainakaa pistetä.
Nalle, poika 3v ja tyttö 2kk
Kyllä Kysissä ainakin pistettiin se K-vitamiini (ainakin meidän vauvalle pistettiin). Oon kyllä asiasta aika varma kun näin itse kun kätilö neuvoi lääketieteen opiskelijaa pistämisessä.
En ollutkaan kuullut tosta suuhun tiputtamisesta, mutta empä mä olekaan mikään asiantuntija =)
2 ekaa lasta on saanut Calmette-rokotukset, ja ne pistetään reiteen.
Poika sai melko pian piikin pyllyynsä ja kätilö sanoi sen olevan k-vitamiinia, ja jotain tekemistä sillä oli veren hyytymisen kanssa, meni tarkka selostus vähän ohi. Ja meidänkin pojalla on tosi ärhäkän punainen jälki pakarassa eikä ole ainakaan yhtään vaalentunut, ikää on nyt 5,5kk
Kyllä se meilläkin pistettiin, taisi mies olla paremmin silloin tällä planeetalla kuin minä... ;)
Eli ei tipautettukaan pisarana suuhun!
Nalle, joka pistää kaiken raskaus- ja äitiyshormonien piikkiin
Calmettea ei enää anneta kuin riskiryhmille ja nykyään se pistetään olkavarteen.
K-vitamiini se varmasti oli. Hyvä tietää! Meidän neiti on jo 7 kk:n ikäinen, eikä arpi ole vaalentunut ollenkaan. Ärhäkän punainen ja iso arpi on.
Saikohan meidän mukula ollenkaan k-piikkiä? Itse olin sermin takana, mies ei piikistä muista eikä mitään jälkeäkään näkynyt myöhemmin...
Ei meidän tyttö saanut aikanaan yhtään rokotusta sairaalassa. Ensimmäisen sai vasta rokotusohjelman mukaisesti neuvolassa. Poika sai rokotuksen sairaalassa, mutta silloin calmettea vielä jaettiin kaikille.