Rintakumin käyttö
Ajattelin kysyä muiden kokemuksista..
Itse olen nyt käyttänyt rintakumia jatkuvasti sairaalasta lähtien ja vauva on nyt kohta 3kk. Olen maininnut asiasta neuvolassa ja sieltä on hienovaraisesti annettu neuvoja miten voisi kokeilla ilman. Vauva on kuitenki melko kärsimätön eikä jaksa odottaa kauaa syöttöä tai yrittää imeä ilman kumia. Rintakumia käytän siksi että rinnanpääni ovat liian matalat joten vauva ei saa niistä otetta. Olen yrittänyt aluksi imettää kumin kanssa ja sitten ilman, mutta ei onnistu..yölläkin on kokeiltu jolloin lapsi olisi rauhallisempi. Olisiko muilla kokemuksia..Luulen että en kuitenkaan ole ainut ensisynnyttäjä jolla on näin..
Itse en koe rintakumin käyttöä tressaavana tai erityisen hankalana asiana, ehkä se vain tuo hieman lisätyötä..
kertokaa omia kokemuksia ja miten on käynyt seuraavan lapsen kohdalla..
Kommentit (7)
Meillä rintakumin käyttö ei lyhentänyt imetysaikaa, imetys loppui 11.5 kk iässä.
meillä ei ole vaikuttanut mitenkään maidon riittävyyteen rintakumin käyttö. Esikoista imetin rintakumin kanssa ja nyt toisen lapsen kohdalla imetys on jatkunut jo 11,5 kk ja edelleen jatketaan. Esikoisen kanssa yritin ilmankin mutta koska huomasin että ei onnistu niin toisen kohdalla en ole tästä asiasta enää stressanut vaan tehnyt juuri siten kuin itsestä ja vauvasta parhaalta tuntuu.
Käytin rintakumia molempien lasteni kohdalla muutaman eka kuukauden. Tosi pienet ja matalat rinnanpäät ja sit ku rinnat turpoaa ja täyttyy maidosta kivikovaksi, ei siinä ole paljon pintaa mistä vauveli sais kiinni. Odotamme nyt kolmatta lasta ja ostin Avent Niplette-systeemin, suuret on odotukset! Sillä pitäisi saada rinnanpäät isommiksi ja ulospäin. Ja päätinpä ostaa toisenkin, ettei tarvitse muistella kummassa se olikaan viimeksi. Nyt ku jaksais tsempata tuon Nipletten kans, ni uskon, että lyhyeksi jääneet/tuskaiset imetykset kera rintakumin ovat kohdallani historiaa.
Niin, ja sitä nipletteähän voi käyttää sit aina ennen imetystäki, pari minsaa kuulemma riittää ni vauva saa sit paremmin kiinni. Jänskä vaan, ettei laitoksella ikinä siitä puhuttu mitään!?! Tai ettei siellä ollu niitä! Kumi kyllä tuotiin heti ku vauva sai eka kerran raivarin tissin kans!!!:)
Käytä ihmeessä rintakumia vaikka koko imetyksen ajan, jos et itse siitä stressaannu. Mulla meinasi vaan mennä hermot sen kumin kans ja vauvatkin ovat olleet niin heikkohermoisia, että ensimmäisen imetys jäi reilu 2kk iässä ja toiselta peräti 5kk.
Ihania imetyshetkiä kaikille, minäkin haaveilen pitkästä ja suht tuskattomasta imetyksestä nyt....:)
Mulla ei nyt sen suurempaa kommenttia asiaan ole kuin oma kokemukseni,suht vähäinen sellainen toistaiseksi (vauva syntyi pari viikkoa sitten). Olen käyttänyt rintakumia,johtuen siitä että vauva syntyi muutamaa viikkoa etuajassa pienikokoisena (pieni suu). En ole huomannut tässä mitään ongelmaa,tosin hoitajat kehottivat kokeilemaan myöskin ilman kumia ja kyllä näytti onnistuvan nyt myös ilmankin sitä. Johtui varmaan siitä,että vauva kasvanut ja voimistunut jo sen verran. Itse ajattelin että jos ei onnistu ilman kumia niin sitten käytetään sitä,koska eikö se kuitenkin ole pienempi " paha" kuin että ei imettäisi ollenkaan...??
Minulla pojat ovat jo 4 v ja 2 v, joten yritämpä miettiä miten asiat meni.
Ensimmäisen kanssa käytettiin samasta syystä rintakumeja kuin te käytätte. Sain pojan luopumaan kumeista pikku hiljaan niin, että nappasin kumin kesken imetyksen pois. Jos hermostui kovasti, laitoin sen takaisin ja kokeilin jokin toinen kerta uudelleen. Silloin, kun kumin ottaa kesken pois on nänni jo kerennyt vähän muotoutua ja myös vauva on saanut suuremman nälän pois.
Toisen kanssa emme käyttäneet kumeja ollenkaan, koska nännit olivat ensimmäisen kanssa jo muotoutuneet sen verran, että nuorempi sai jo paremmin kiinni tissistä.
Vielä lopuksi. En pidä ollenkaan sitäkään huonona asiana, vaikka kumeista ei luopuisi ollenkaan, jos sekä sinä että vauva niistä pidätte. Ei pidä stressata muiden mielipiteistä vaan voi myös jatkaa omaa polkua. Sama kai se on mitä kautta se maito tulee.
Minä imetin esikoista rintakumilla koko imetysajan. Välillä kokeiltiin ilman, mutta kun ei suostunut imemään niin imetin sitten kumin kanssa. Meillä ei ainakaan neuvolassa sanottu kertaakaan että pitäisi yrittää ilman. Syy kumin käyttöön oli matalat rinnanpäät.
Kohta syntyvää lasta meinaan myös imettää kumin kanssa jos imetys ei ilman suju. Tietysti kokeilen ensin ja tarvittaessa jossain vaiheessa imetystä onnistuuko ilman, mutta jos ei onnistu, niin en ota siitä paineita. Esikoista imetin melkein vuoden ja maito riitti hyvin kumin kanssa.
mukava kuulla että löyty oikeasti myös täältä vastaavaa kokeneita..jonkin verran olen miettinyt että kuinka kauan imetystä jatkuu rintakumen kanssa..eli lyhentääkö kumin käyttö imetysaikaa?