Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia lastenhoitojärjestelyjä teillä on ollut uuden lapsen synnytyksen ajaksi?

Vierailija
19.03.2008 |

Kaamea stressipäällä jo pidemmän aikaa. Laskettu ensi kuun puolivälissä ja kaksi vanhempaa lasta myös. Vanhemmat lapset alle kouluikäisiä, mutta ' isoja' , eli nuorempi 3 ja isompi 5 vuotta. Mies töissä, mutta sen todella vaikea irrottautua töistä, välillä reissuissa yms. Siis jos tulee kiire, ei välttämättä kerkee sopia asioita töissä, jos ees on paikkakunnalla. Mieskin on sen lasketun ajan jälkeisen ajan sopinut rauhallisemmaksi, silloin on nuo kaksi ekaa syntynyt. Nyt vaan tuntuu, et tää kolmas saattais tulla aiemmin. On semmoset olot, et ei oikeesti tiiä. On paikat paljon kypsemmät kuin aiemmista.

Todellakin olen yrittänyt sopia vaikka mitä lapsenhoitojärjestelyjä, mutta mutta... äitituttavilla on jokaisella vaikka mitä meneillään. Kuka missäkin kurssilla tai reissussa just kuukauden tai töissä kiireitä. Oma äiti asuu kaukana (toisella puolella Suomea) ja aluksi lupautui ja varmaan tuleekin, jos syntyy... miten vaan kerkee. Äidilläni myös terveys (ei vakavasti) on ollut nyt vähän huonompana, siksi ei tule ennen kuin on tosi kyseessä. Sisko asuu kaukana myös, eikä varmaan pääsis muutenkaan opiskeluiden ja töiden vuoksi. Miehen vanhemmat asuvat ihan lähellä, mutta eivät yötämuöten katso lapsia varmasti. Muutama tunti päiväaikaan kysyttäessä menee. Miehen isä on liki kuurokin jo ja molemmat väsyvät lapsista kovasti, ikääkin jo. Miehen sisko töissä kunnianhimoinen ja ei ole koskaan katsonut lapsia. Ei ole tehnyt lapsia eikä tee. Häntä ei voi kysyä.

Miten yksinhuoltajat tekee?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli la isän kesäloman aikaan eikä isä halunnut synnytykseen, joten lasten hoito ois hoitunut omin voimin.

Anoppi asui kivenheiton päässä ja lupautui yöpäivystäjäksi.

Oon syöksysynnyttäjä ja sektio oli ainut vaihtoehto, joten hätätilanteita varten oli muutama suunnitelma

a) jos tarvii ambulanssia, lapset lähtee kyytiin ja äitini tulee pikavauhtia taksilla sairaalalle kunnes mies irtoaa töistä

b) jos ehtii taksilla, se koukkaa anopin kautta

c) mikäli ketään vahtia ei saa, lapset menee lastenosastolle leikkimään hoitajan kanssa kunnes joku pääsee heidät hakemaan.

Lopulta synnytys käynnistyi 1kk ennen la:ta aikaisin aamulla, anoppi oli hereillä, lapset meni sinne ja isi hammaslääkäriin. Tuli sitten katsomaan tunnin ikäistä lastaan :)

Vierailija
2/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmilta. Isovanhemmat ovat nykyään eläkkeellä, mutta niin kaukana, että lähistöltä tarvittiin päivystysapua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä oli la isän kesäloman aikaan eikä isä halunnut synnytykseen, joten lasten hoito ois hoitunut omin voimin.

Anoppi asui kivenheiton päässä ja lupautui yöpäivystäjäksi.

Oon syöksysynnyttäjä ja sektio oli ainut vaihtoehto, joten hätätilanteita varten oli muutama suunnitelma

a) jos tarvii ambulanssia, lapset lähtee kyytiin ja äitini tulee pikavauhtia taksilla sairaalalle kunnes mies irtoaa töistä

b) jos ehtii taksilla, se koukkaa anopin kautta

c) mikäli ketään vahtia ei saa, lapset menee lastenosastolle leikkimään hoitajan kanssa kunnes joku pääsee heidät hakemaan.

Lopulta synnytys käynnistyi 1kk ennen la:ta aikaisin aamulla, anoppi oli hereillä, lapset meni sinne ja isi hammaslääkäriin. Tuli sitten katsomaan tunnin ikäistä lastaan :)

Vierailija
4/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suunnitelmia:

1) Mä lähden yksin ja mies jää lasten kanssa, jos ei ketään saada esim ihan keskellä yötä ja kiireisenä tilanteena

2) Jos ei ole kauhea kiire, niin soitamme jommankumman vanhemmat paikalle, molemmilla noin 1-1.5h ajomatka meille.

3) Samassa kaupungissa asuva miehen sisko voi auttaa joissain tilanteissa, mutta hän yh ja pienen lapsen äiti, joka kuitenkin sitovissa töissä 9-17, eli ei välttämättä pääse aina auttamaan. Mutta alkuillasta ainakin hetkeksi tms.

4) Jos tapahtuu päiväaikaan ja lapsemme ovat pk:ssa, pyydän yhtä naapurinäitiä, jolla samanikäiset lapset, ottamaan meidän lapset mukaansa sieltä, ja sit hommaamme mummin, tädin tai jonkun hakemaan lapset sitten illalla sieltä kotiin. Naapuri itse tarjoutui tähän, ihana ihminen!

Näillä ajateltiin pärjätä. Meillä mies ei onneksi ole kiinni muualla kuin ehkä kokouksessa, jossa ei heti pysty vastaamaan puhelimeen.

Vierailija
5/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4pvä ennen la esikoinen meni mummolaan (200 km päähän) yökylään, ja vauva syntyi 40+1. Kotiuduin kahden päivän päästä ja samalla esikoinen tuli kotiin. OIlimme juuri muuttaneet, ja emme tunteneet ketään. Aluksi ajattelin hommata MLL:n hoitajan, muttei sellaista olisi saanut lyhyellä varoitusajalla.

Kolmonen syntyi taas lähempänä muuta sukua. Synnytys alkoi oireilla aamulla, isot sisarukset menivät pph:lle normaalisti. Iltapäivällä menimme sairaalaan, mummo ja vaari hakivat lapset pph:lta ja olivat meillä yötä. Vauva syntyi vasta seuraavana aamuna, isä meni suoraan töihin synnäriltä. Isovanhemmat veivät lapset päivähoitoon ja isä haki heidät normaalisti.

Vierailija
6/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paria opiskelijatyttöä lapsenvahdeiksi????

Itse olen hankkinut kaksi tyttöä jotka päivystävät yötä päivää ja tarpeen tullen meillä nopeastikin. Oma suku kaukana eikä tulisi mieleenikään lähteä yksin sairaalaan. Tytöt ovat siihen asti kunnes oma äitini tai joku muu lähiomainen ehtii ja pääsee kotiin. Tai ovat vaikka siihen asti että mies palaa. Ovat käyneet tutustumassa ja tietävät reitin päiväkotiin ja kokeneita.

Vierailija
7/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät molemmat. Halusin kaksi tyttöä siltä varalta että toisella on jokin este.

Ei aina vain voi luottaa sukulaisiin tai ystäviin kun lähdön hetkestä ei koskaan tiedä. Muutenkin lapsiperheillä kannattaisi olla jotkut lapsenlikkojen numerot puhelimessa :)

Vierailija
8/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

paria opiskelijatyttöä lapsenvahdeiksi????

Itse olen hankkinut kaksi tyttöä jotka päivystävät yötä päivää ja tarpeen tullen meillä nopeastikin.

Vierailija
9/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain aikaisin lähteä liikkeelle ja etsiä ne tytöt. Eivät ne tule ovelle kolkuttamaan!

Vierailija
10/10 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syytän anoppia, joka oli lupautunut jo hoitamaan esikoistamme, mutta päättikin sitten päivän varoitusajalla lähteä ruotsin risteilylle! Ja vauvahan syntyi tietenkin juuri silloin. Mutta toisaalta, synnytys oli onneksi hyvin nopea ja aika raju kaikessa nopeudessaan, että en juuri ehtinyt edes kaivata miestä, ja kätilöt olivat aivan ihania ja kokoajan oikeastaan vierellä.

Anopille olen kyllä edelleen katkera, sillä emme tietenkään ehtineet päivän varoitusajalla saada ketään toista hoitajaa, oma äitinikin oli etelänmatkalla joka oli varattu jo ennen kuin edes tiesin laskettua aikaa :( Tämän tapauksen jälkeen emme ole anopilta hoitoapua pyytäneet, kun ei edes tämän verran omat lapsenlapset kiinnosta.