Vauvalta kuoriutuu otsa ja päänahka uudelleen ja uudelleen..??
Osaisikohan joku auttaa?
Meidän vauva on nyt vajaa 3kk ja täysimetyksellä ollut koko ajan. Kuitenkin hänen otsansa ja päänahkansa kuivuu koko ajan ja kuollutta ihoa lähtee hilseilemällä valtavat määrät! Mistähän tämä voisi johtua? Vauva yrittää raapia otsaa eli selvästikin iho kutisee. Muualta iho on kuiva vain käsienselästä sekä jaloista ja lisäksi selässä on pientä punaista näppyä joka on hieman hikinäppylän näköistä mutta tuskin kuitenkaan sitä eikä näppylät katoa. Olen öljynnyt vauvan päänahkaa ja otsaa vaikka ja kuinka ja aina iho on kahta kuivempi seuraavana aamuna kun illalla öljytään. Ai niin ja vielä piti mainita että otsan ja päänahan iho ei kuitenkaan ole rikki.
Lisäksi vauva kakkaa muutaman kerran päivässä ja kakka hyvin nestemäistä mutta ei kuitenkaan imeydy vaippaan täysin joten ilmeisesti ei kuitenkaan ole ripulia.
Muutoin pieni on varsin hyvän tuulinen.
Mistähän tämä voisi johtua? Ja ennen kaikkea mitä sille tulisi tehdä vai tulisiko tehdä mitään?
Kaikki neuvot otetaan vastaan :)
neuvolan th vaan kirjottaa joka kerta neuvolakorttiin että iho kuiva tms muttei hänelläkään ole ollut vinkkiä mitä tehdä asialle..
Kommentit (2)
Mä pistäsin kanssa ihan perusrasvaa.Pojalla oli kanssa kuiva pää ja otsa,niin pistin paksun kerroksen perusrasvaa vaihdellen niin se auttoi=)
varmaan olet kokeillutkin jo, mutta kysyn nyt kuitenkin, että oletko koittanut jättää sen öljyn pois tai vaihtaa sen johonkin hyvään apteekin perusvoiteeseen, esim. orionin ceralan? toi ceralan on mun mielestä älyttömän hyvä rasva. se jollain tapaa hoitaa ihoa enemmän kun pelkkä kosteusvoide ja imeytyykin melko nopsasti. varmaan on muitakin hyviä, me ollaan tykätty tosta. ja jos iho on jatkuvasti kuiva, kannattaa pyytää perusvoiteisiin resepti lääkäriltä ja siihen maininta " pitkäaikaisen ihotaudin hoitoon" , niin saatte niistä kela-korvaukset. muuten ei saa.
meillä esimerkiks bepanthen sai aikaan niin kauhean vaippaihottuman, että huh huh... vaikka sitäkin joka paikassa siis suositellaan vaivaan kun vaivaan.
t.VadelmaMama