Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riistoa - kuka tietäisi (free)toimittajan oikeuksista? LUE KUINKA SAATANAN KÄTEVÄÄ!

Vierailija
18.03.2008 |

Työskentelen eräässä lehdessä paikallistoimituksessa. Olen alkanut viime aikoina miettiä ja suoraan sanoen vittuuntua heidän tapaansa polkea palkat niin alas, että tämän tekeminen on käytännössä hyväntekeväisyyttä. Lehdellä on ns. meriitti, eli se näyttää hyvältä CV:ssa, mutta aika älytöntä tällainen on!

Lehti siis olettaa, että ollaan free lance-suhteessa. Silti lehti määrää itse, minkä summan se suostuu maksamaan jutusta. Kilometrikorvauksia ei ole, ja free ei pysty maksamaan verojen jälkeen kyseisestä " palkkiosta" sosiaaliturvamaksuja tai säästää edes lomarahoja.

Työsopimuksia ei olla tehty. Onko tämä niin ovelaa, ettei työnantajaa saa vastuuseen - koska työsuhde on epätyypillinen? Eli olen muka free, joka ei saa määrätä itse palkkiotaan. Oletetaan kyllä, että jatkan työtä kuukaudesta toiseen.

Olen aloittelija alalla, joten minulta kesti hieman aikaa huomata, millaista riistoa tämä on. Ja lehti toimii ympäri maata samalla tavalla käyttäen hyväkseen sitä, että paikalleni olisi kyllä tulijoita: innokkaita, nuoria freen hommia aloittelevia toimittajia, joista imetään hyvät ideat ja sen jälkeen vaihdetaan uusi tilalle. Vanha heitetään pois väsyneenä, uupuneena ja kipeänä.

Vaihtuvaaus tässä paikassa on suurta, noin puoli vuotta alkaa olla maksimi minkä kestää kyseistä paikkaa.

Itseni, ja kaikkien näiden muiden innokkaiden alalle tulevien toimittajien puolesta haluaisin tehdä jotain asialle, ja ajattelin soitella ensimmäisenä journalistiliittoon. Olen ollut todella typerä suostuessani tällaiseen työntekijöiden oikeuksien polkemiseen.

Mutta tietääkö kukaan, voiko työpaikkaa saada vastuuseen? Onhan freena itse ikäänkuin oma työnantajansa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on AIVAN NAURETTAVASTA SUMMASTA

Vierailija
2/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka mm. suosittelee freelance kirjoittajien palkkiot. Kuulutko mihinkään liittoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvemmalla, voi lehti päättää keneltä ostaa jutun?

Vierailija
4/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lehti päättää ottaako vai jättääkö. Tai toisinpäin, lehti hinnoittelee ja sinä päätät otatko vai jätätkö.

Vierailija
5/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos siis teet töitä lehden toimituksessa lehden omistamilla välineillä lehden määräämänä työaikana, oikeudessa katsotaan että kyseessä on työsuhde, ei free-suhde. Otapa selvää omasta liitostasi (toki kai kuulut liittoon?) miten he asian tulkitsisivat.

Vierailija
6/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en heti " tajunnut" olevani free eikä siitä puhuttu. Lehti etsi kirjoittajia, minut valittiin, lehti laittoi summat palkkioista, enkä minä uskaltanut alkaa narista niistä etukäteen - lisäksi annettiin ymmärtää sen olevan paljon helppotöisempi.

Vierailija
7/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten tietysti voit yrittää liittyä freetoimittajien liittoon, jossa SINUA halveksutaan, koska kuulemma sinä poljet hintoja...

Vierailija
8/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http: //www. freet. fi/sopimukset/palkkio06/

Vierailija
9/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhänä, ideoista tyhjiin imettynä.

En tiennyt tämän olevan näin raakaa peliä, että näin saa tehdä täällä.

Vierailija
10/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aliteta. Tietysti voi olla, että töitä on nihkeästi, jos et ole vielä saanut mitään nimeä. Kaipa on niitä tyhmiä, jotka tekevät samaa työtä liian halvalla. Jos ammattisi on toimittaja, yritä saada vakipaikka jostain.

Vierailija
11/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se juju onkin... Itsehän sanoit, että vasta aloittelet. Aloittelijat eivät tajua/osaa kysyä parempaa palkkaa. Oletko edes kysynyt?

Vierailija
12/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

naiivi, kuten moni alalle ensi kertaa tuleva.

Vierailija
13/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetään sokkona söhläämään ja tehdään juttuja vain koska se näyttää hyvältä cv:ssä. Sori nyt, mutta tuo on juuri se tapa, jolla sitä omaa oksaa - ja samalla koko alalla työskentelevien - sahataan!

Vierailija
14/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin olin keltanokka, ja olen edelleen, kaiketi kaikki ovat joskus olleet. Ja nimeä on jotenkin kai pakko saada jos mielii jatkaa alalla, johon intohimoa kuitenkin riittää.

Vierailija
15/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano se myös hänen työnantajalleen joka ei suostu maksamaan LÄHIMAINKAAN freelance-suositusten mukaan; jos sellaisia hintoja pyydät, sinut nauretaan toimituksesta ulos tai puhelu loppuu siihen.

Vierailija
16/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko toimittajien työ noin kamalaa? Siis kilpailu jne.

Vierailija
17/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on rankkaa, mutta se on yhtä rankkaa jokaiselle muullekin.

Vierailija
18/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole tehnyt juttuja alle liiton keskiarvojen. Yllättäen olen silti täystyöllistetty, koska olen pystynyt pitämään laatutason, eikä ole tarvinnut ajaa itseäni piippuun polkuhinnoilla.

22

Vierailija
19/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki ainakin tämän kaupungin lehdissä polkee hintoja, jopa iso sanomalehtikin.

Vierailija
20/39 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäkin kokoisista jutuista? Terv. toinen free

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän