Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttipullon käyttö

18.03.2008 |

Minkä ikäiselle lapselle annatte tuttipullosta maitoa?

Annatteko pullosta korviketta, vai vaihdatteko lehmänmaitoon sitten, kun lapsi saa maitotuotteita muutenkin?

Meillä 13 kk vanha tyttö saa korviketta pullosta aamulla herätessään, päiväunille mennessään ja illalla nukkumaan mennessään, yhteensä päivän aikana n. 4 dl.

Lisäksi hän syö raejuustoa, jogurttia, juo lasista maitoa ruokaillessa päivittäin, eivätkä maitotuotteet ole aiheuttaneet vatsavaivoja.

Pitäisikö vaihtaa pulloonkin korvikkeen sijaan lehmänmaitoa (halvempaa...) vai joko tämän ikäiseltä pitäisi tuttipullon käyttö lopettaa kokonaan?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maha kestää maitoa, korvikkeen käytölle ei ole mitään perustetta. Pullosta puolestaan on tullut tapa, josta eroon pääseminen voi olla helpompaa tai vaikeampaa. Itse vieroitimme 1,5 kk sitten lapsen vuoden ikäisenä tutista ja kävi todella helposti. Uhmaikäisen kanssa olisi luultavasti saanut tehdä enemmän töitä asian kanssa ja nyt säästyivät hampaatkin eikä öisin tarvitse heräillä tuttia laittamaan.

Jos lapsesi VAATII pullon mainitsemiisi tilanteisiin, voit pehmeästi vähentää käyttöä pikkuhiljaa. Ja jos lapsi ei pulloa edes vaadi niin hankkiutuisin siitä pikapikaa eroon ennenkuin siitä luopuminen käykin vaikeammaksi.

Vierailija
2/2 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo hyvinkin - asteittain kannattaa totutella. Tuttipullon puolesta/vastaan on erilaisia mielipiteitä. Jos lapsi suostuu juomaan maitoa mukista/nokkamukista, kannattaa alkaa siihenkin jo siirtymään. Mutta imeminen on lapsen turvarefleksi- joten siitäkään ei kannata liian aikaisin mennä pois. Itse olen totuttanut lapset pois tuttipullosta 1v4kk-1v9kk välissä tapauksesta riippuen. Tärkeää on mielestäni, ettei lapsi enää nukahda pulloon eli ensin totutelaan nukahtamaan ilman pulloa ja sit voidaan jo kohta luopua pullosta kokonaan. Mutta tuttipullon käytöstä ei sinällään tuolla teidän määrällä ole haittaa toistaiseksi - hampaat kasvaaa ihan ok, kun ei tuttipullossa ole mehua eikä sitä käytetä koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla