Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpia te nykyiset kuukupin käyttäjät olitte

Vierailija
18.03.2008 |

ennen? siteen vai tampoonin käyttäjiä? onko sillä merkitystä kummalle sopii paremmin? Itse vain tampooneja, siteet hankalia

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) tulee halvaksi, kuppi maksoi alle 30¿ ja sillä on vuosien käyttöaika

2) ei tule jätettä

3) ei tarvitse pelätä ohivuotoja, koskaan ei ole tullut sotkua

4) suuseksimahdollisuus menkkojenkin aikaan ilman sotkua, verikammoinen mieskin on kupista mielissään

5) ei näy alastikaan ollessa, ei haise, ei rapise..eli vaikka en menkkoja nolona asiana pidäkään niin en välttämättä halua kaikkien niistä tietävän esim uimahallissa tai saunoessa

6) ei ole pelkoa, että kuukautissuojat olisivat loppu menkkojen alkaessa

7) ei takerru niin kuin puolikuiva tamponi eli voin ottaa pois milloin tahansa ilman kiskomista ja kipua

Miinuksia:

1) vaatii kevyttä treenaamista, minulle ainakin lantionpohjanlihasten rentouttaminen kuppia pois otettaessa oli aluksi hankalaa

2) ei ihan niin nopea vaihtaa kuin side tai tamponi (toisaalta tyhjennys vain 2xvuorokaudessa riittää useimmille)

Kaiken kaikkiaan olen ihan tyytyväienn hankintaani, kuppi ollut käytössä reilun vuoden eikä minulla ole aikomustakaan enää ikinä palata tamponeihin tai siteisiin.

Vierailija
2/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan oikein oppinut käyttämään tamponeja. Siksi pelkäsinkin, miten opin kupin käytön. Hyvin olen oppinut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt käyttänyt kuppia jo 6 vuotta. Mutta käytän myös minisidettä varalta ekoina päivinä sekä ekana yönä. Syystä että mun menkat on tosi runsaat, ja tulee niin isoja hyytymiä että kuppi saattaa täyttyä yhdestä hyytymästä, ja sitten tulee yli. Mutta siitä huolimatta rakastan kuppia. Ekan vuotopäivän jälkeen hyvin helppo.

Vierailija
4/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tarpeeksi sitä kehua ja mainostaa :) Suosittelen lämpimästi.

Vierailija
5/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan vasta olen oppinut kuukupin käytön. Loistava keksintö, mun tekis mieli hehkuttaa sitä kaikille! :)

Tamponeja käytin siksi, koska musta ne olivat siteitä siistimpi tapa hoitaa kuukautiset. Kuukuppi on tamponejakin siistimpi!

Vierailija
6/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein molemmat yhtä aikaa

Vierailija
7/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittele naiselle joka ei ole synnyttänyt sopiva ja merkki kans, kiitos

Vierailija
8/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, pian laitetaan kierukka ja tamponit pitäs jättää...mutta saako tällanen lyhytsorminen kupin paikalleen ja pois? Kun en saa edes tamponia kyllin syvälle ilman asetinta.

Vierailija
9/25 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponeja kokeilin, mutta en oikein oppinut käyttämään niitä ja paikat tuli kipeiksi.

Vierailija
10/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minua kiinnostaa, pian laitetaan kierukka ja tamponit pitäs jättää...mutta saako tällanen lyhytsorminen kupin paikalleen ja pois? Kun en saa edes tamponia kyllin syvälle ilman asetinta.

Vierailija
11/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin tampooneissa?

Vierailija
12/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaas. Varsinkin entiset tampoonin käyttäjät

Vierailija
13/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiskupin olemassaoloaikana (eli 1930-luvulta lähtien) ei ole rekisteröity ainuttakaan TSS-tapausta (Toxic Shock Syndrome) kupinkäyttäjien keskuudessa. TSS on yleensä tamponien käyttöön liitetty oireyhtymä, mutta se on harvinainen jopa tamponinkäyttäjienkin keskuudessa. Oireyhtymän harvinaisuudesta johtuen ei voidakaan täysin automaattisesti olettaa, että TSS-oireettomuus tarkoittaisi sitä, että TSS-riski on olematon, sillä kupinkäyttäjiä on paljon vähemmän kuin tamponinkäyttäjiä.

On kuitenkin perusteltua olettaa, että TSS-riski on kuukautiskuppia käytettäessä vieläkin pienempi kuin tamponeja käytettäessä. Nykytietämyksen mukaan TSS aiheutuu Staphylococcus aureus -bakteerin toksiineista. Etenkin hyvin imukykyisten tamponien käyttö voi aiheuttaa haavaumia emättimen seinämiin, jolloin infektioriski kasvaa. Myöskin tamponin sijainnilla (eli yleensä siellä kohdunsuun lähettyvillä) voi olla tekemistä asian kanssa. Lisäksi tamponit antavat hyvän kasvualustan bakteereille, etenkin jos vaihtoväli on pitkä. Koska tamponi kuivattaa emätintä, se vaikuttaa myös emättimen omaan puhdistusjärjestelmään, jonka tarkoitus on huuhtoa kuolleita soluja ja bakteereja pois emättimestä.

Kuukautiskuppi ei hierrä eikä kuivata limakalvoja, joten se ei myöskään aiheuta haavaumia eikä häiritse emättimen luontaista puhdistumista. Kuppi ei ime itseensä mitään, se pelkästään kerää kuukautisvuodon (eikä hidasta normaalia vuotonopeutta) ja pitää sen omissa oloissaan kupin pohjalla. Haitalliset bakteeritkaan eivät silikonisen / luonnonkumisen kupin pinnalla pysty kasvamaan, kun kuppi puhdistetaan säännöllisesti eli vähintään 12 tunnin välein. Niinpä kuppi on tamponiin verrattuna paljon turvallisempi vaihtoehto, mikäli on TSS:n mahdollisuudesta huolissaan.

Mitään muitakaan yleisesti tiedossa olevia negatiivisia sivuvaikutuksia kupin käytöllä ei ole. Luonnonkumista valmistettua kuppia käytettäessä on tosin olemassa se riski, että lateksi alkaa allergisoida, vaikkei sille alunperin olisikaan allerginen ollut. Tämänkin voi tosin välttää valitsemalla silikonisen kupin.

Vierailija
14/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidän kuukupista huomattavasti enemmän, koska

a) aamuisinkaan ei tarvitse juosta pää kolmantena jalkana vessaan ohivuotoja pelätessä aamutulvan yllättäessä, vaan kuppi kyllä kerää kaiken

b) ei tarvitse koskaan miettiä, onko tamponeja mukana, ovatko ne loppu kaapistakin ja

c) kuukuppi on käytössä halvempi.

Vierailija
15/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siteitä, tamponit tuntuivat epämiellyttäviltä. Kuukuppi taas ei tunnu ollenkaan, aivan loistava keksintö

Vierailija
16/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pestäänkö aina tyhjennettäessä? ja millä, miten?

Vierailija
17/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin siteiden käyttäjä.

Vierailija
18/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjäysväli riippuu vuodon määrästä.

Vierailija
19/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tamponit on ikäviä sillon kun vuoto on ihan pientä, yleensä kuukautisten lopussa. jäävät liian kuivaksi ja tuntuvat tosi epämukavilta. kuppi taas on ihan yhtä hyvä pienessä kuin isossakin vuodossa kun ei tosiaan kuivata limakalvoa.

kysyn samalla muilta kupin käyttäjiltä että miten hoidatte desinfioinnin? onko teillä oma kattila sitä varten vai? mulla on erillinen pikkukattila, inhottaa ajatus ruokakattilassa desinfioinnista.

Vierailija
20/25 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä oma pieni kattila, mutta täytyy sanoa, että eikös ne bakteerit kuole siinä keitettäessä, oli ne sitten ruoanjämistä tai alapäästä lähtöisin.