LAKIMIES vastaa kysymyksiin
Kommentit (64)
Ositusta ei ole pakko tehdä. Kun jompi kumpi teistä kuolee, niin silloin jälkeläisillä on oikeus vaatia ositusta tehtäväksi. Ositus voidaan tehdä laista poikkeavasti epäsuhtaisesti. Osituskirjan avulla estetään vihamieliset riittauttamiset.
Kun äitisi kuolee, hänen lapsensa perivät hänet. Perinnön sisältöön vaikuttaa avioehdon sisältö, jota emme tiedä.
Egyptissä pätee egyptin laki. Suomen laki ei päde Egyptissä.
Jos siis vain sanotaan, että avioehto on?
Jos minulle tarjottaisiin tilaisuutta, että saisin itse kirjoittaa itseäni koskevan työsopimuksen, kiljuisin riemusta. Työnantajan maksut maksetaan työnantajan tililtä. Onko sinulla työnanatajan tilien käyttöoikeus?
Hallintaoikeuden haltija maksaa mökin juoksevat kulut kuten sähkön ja verot. Kaiken sen minkä mökin käyttäminen edellyttää. Omistaja maksaa mökin kunnostuksen.
ja sain kutsun perunkirjoitukseen. Haluan luopua perintöoikeudestani, miten tämä käytännössä tapahtuu? Koskeeko perintöoikeudesta luopuminen vain tätä kys. perunkirjoitusta vai myös muita edessä olevia biologisten sukulaisten jälkeen tulevia perunkirjoituksia?
Työnantaja saa kysyä työhön liittyviä terveystietoja ja saa määrätä terveystarkastukseen ja terveystarkastuksesta kieltäytyminen kelpaa koeajalla syyksi purkaa sopimus.
terveydentilatietoja? ja saako myös työtä vasta hakevan määrätä tarkastukseen?
Tyypillisin avioehto on että puolisoilla ei ole avio-oikeutta ennen avioliittoa hankittuun omaisuuteen. Avioliitossa äitisi omistaa edelleen kaiken sen minkä omisti ennen avioliittoa ja hän omistaa myös kaiken sen, minkä avioliiton aikana hankkii. Vaikka ostettaisiin tai myytäisiin yhteistä omaisuutta, niin äitisi edelleen aina omistaa oman osuutensa.
Vanhan lain aikana adoptoidut perivät biologiset vanhempansa, eivät muita sieltä suvusta. Perinnöstä luopumisesta voi ilmoittaa kirjallisesti kuolinpesän asioita hoitavalle henkilölle.
meillä on avioehto ja kaikki omaisuus on miehen nimissä. Koko avioliiton ajan olen ollut kotiäiti(miehen toivomuksesta) ja hoitanut lapsiamme. Olenko ihan puillapaljailla ero sattuessa? Yhdessä ollaan asuttu yli 20v ja naimisissa niistä 10v. Ennen lapsia olin töissä.Testamentti on kuolemantapauksen varalle minun ja lasten hyväksi.
Terveystietoja saa kysyä, kun kysymyksellä on asiallinen yhteys työtehtävään. Esimerkiksi siivoojalta voidaan kysyä oletko allerginen pölylle. Jos haastattelu tehdään kahden kesken, niin silloin voi kysyä mitä tahansa.
vastapuolella paljon parempi puhumaan ja jopa minä olisin osannut vastata selkeämmin, lyhyemmin ja ilman änkyttämistä.
Saako päämies erottaa lakimiehensä kesken istuntoa? vai saanko " hiljentää" lakimiehen ja puhua kaikki vastineet itse?
Pitääkö avioehto laadituttaa lakimiehellä, vai voinko kopioida tekstin suoraan ystäväni avioehdosta? Sisältö ja laajuus heillä on täysin sama kuin meillä tulisi olemaan.
Ehkä teidän pitäisi muuttaa avioehtoanne. Avioehto on sitova, mutta ei kuitenkaan aina. Sen määräyksistä voidaan poiketa tai se voidaan jättää kokonaan huomiotta osituksen sovittelussa, jos avioehtosopimuksen noudattaminen johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen.
Jos et ole tyytyväinen lakimieheesi, hänet voi vaihtaa. Luo kuitenkin huolellisesti tekemäsi sopimus läpi. Onko siellä sanottu jotain sopimuksen irtisanomisesta? Huoltajuuskiistat ovat niin verisiä, että suosittelen että et itse puhu.
Vierailija:
Ehkä teidän pitäisi muuttaa avioehtoanne. Avioehto on sitova, mutta ei kuitenkaan aina. Sen määräyksistä voidaan poiketa tai se voidaan jättää kokonaan huomiotta osituksen sovittelussa, jos avioehtosopimuksen noudattaminen johtaisi kohtuuttomaan lopputulokseen.
miehellä maatila jonka vuoksi teimme avioehdon. Olin vielä silloin itsekin työelämässä mukana. Tyhmä kai olin. Ollaan kyllä puhuttu, että avioehtoa muutettaisiin siten että vain maatila olisi avioehdon alaista omaisuutta.
työhaastattelussa minkälaisia terveydentilatietoja? saako työnhakijan velvoittaa terveystarkastukseen?