Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan mielenkiinnosta kysyisin että

17.03.2008 |

Mitä kelläkin kasvaa omassa putarhassa/kasvimaalla?

Ja kuinka yhdistää työ koti ja puutarha,Lapsi määrä olis kiva myös tietää?

Itselläni on kasvimaa,jonne laitamme joka vuosi perunaa,porkkanaa,herneitä,kirsikkatomaattia ja jokin uusi kokeilu joka vuosi.

Tänä vuona uutena kokeiluna on amppeli mansikkaa tuohon portaiden pieleen ulkoamppeliin,mielenkiinnolla odottelen miten se menestyy...

Viime vuonna kokeilin vesimeloneja jotka kuihtuivat kuumuuteen ja sitä edellisenä kokeilin maissia joka onnistui ihan hyvin eli omaa maissia saatiin :D

Meillä ollaan molemmat miehen kanssa kesä töissä ja lapsiakin on 4 joten kiirettä varmaan pitää että kaiken ehtii tekemään...

Lapset ovat pian 9v,7v pian 6v ja 1,5v

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lehtisalaattia, purjoa ja sipulia. Muut lajit sitten vaihtelee. Yleensä on härkäpapua, lehtikaalia ja parsakaalia ja todella paljon kukkia. Kiinankaalia kerran yritin, mutta se näkyy olevan oikein kaalimatoimuri. Se jäi. Yrteistä mulla talvehtii kuminaa, minttua, oreganoa ja laventelia.

Työmäärää eli kitkemistä voit helpottaa käyttämällä katteita kasvimaalla, esim. ruohosilppua. Samalla se kuohkeuttaa maata. Lapset ei ole olleet millään lailla jarruna, koululaiset haluaa jo itsekin kasvatella jotain. Minulla ainakin työ jää sinne minne jää, ja koska puoliso tekee ihan kiitettävästi huushollihommia, niin piha jää pitkälti minun vastuulle. Mies vaan leikkaa nurmikon. Ei kuulemma " heinistä" mitään ymmärrä.

Vierailija
2/3 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... lähinnä sen takia, että siitä tulee aina satoa ja on niin kiva pestä ja syödä oman maan perunoita.

Muita vakiolajikkeita meillä on avomaakurkku, josta tehdään talven etikkakurkut säilöön ja kesäkurpitsa, koska sekin on helppo. Herneitä on ollut joka vuosi, tomaattia oli viime vuonna, mutta tuin ne niin huonosti, että osa tomaateista meni multaan ja pilantui.

Parsakaalia ja ruusukaalia on kokeiltu, mutta aika tosi pieniksi jäivät. Juureksi en ole paljoa kasvattanut, viime kesänä taisi olla ainoastaan punajuuria. Lisäksi kasvatan salaattia ja yrttejä ja esikoinen kasvattaa joka vuosi kurpitsoita koristeeksi.

Oikeasti olen aika laiska hoitamaan kasvimaatani, siksi varmaan tuloksetkin on olleet heikkoja. Joka kevät päätän, että nyt teen enemmän, mutta vielä en ole tehnyt. Lapsia en kehtaa syyttää, enkä työtäkään, kyllä se on vaan tuo luontainen laiskuus...

Tämän kevään projektini on latva-artisokka. Taimet on jo ikkunalaudalla koulittuina, saa nähdä miten ne siitä lähtee kasvamaan. Maissia olen minäkin miettinyt ja maa-artisokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vakioihin kuuluu peruna, porkkana, punajuuri, avomaankurkku, tomaatti, kasvihuonekurkku ja paprika kasvihuoneessa, herne, pavut, salaatti, jäävuorisalaatti, sipuli, valkosipuli, persilja ja tilli. Lisäksi aina joitain kokeiluja... Viime kesänä kokeilimme parsakaalia, taimet kasvoivat hyvin ja kukinnot olivat mielestämme sopivan kokoisiakin, mutta niihin tuli kaalimatoja :-( Miten olette suojanneet? Meillä oli alkukesän harsot päällä ja heti kun otimme pois, madot tulivat... Olisin kiitollinen vinkeistä, meillä lapset pitävät parsakaalista tosi paljon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi