Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Virpooko teidän lapset??

16.03.2008 |

Olenko ainoa äiti joka ei pidä virpomisesta??

Tai mielestäni on ok jos esim lapsi käy tuttavien luona, kummien/ isovanhempia jne luona virpomassa.

Mutta en vain jostain syystä pidä siitä että lapsi kiertää vieraiden ovia kolkuttelemassa ja karkkia keräämässä.

Meillä poika on 4v. Hoidossa tekivät viime vuonna ja tänä vuonna virpomis oksan. Viime vuonna poika kävi virpomassa mumminsa luona. Sai yhden pääsiäismunan.

Tänä vuonna ei virponut. Ei pyytänyt, osannut kaivata.

Mutta en usko että pystyn kieltämään virpomista tulevaisuudessa koska jo päivähoidossa puhutaan asiasta. En halua kuitenkaan että lapseni tuntisi jäävänsä paitsi ns jostain vain koska äiti ei pidä asiasta.

Mutta mitä mieltä olette, voinko sanella lapselle esim että tuttujen luokse mennään virpomaan. Lisäksi näiden tuttujen kanssa myös sovitaan etukäteen voiko tulla.

Myönnän, meillä ovikello on pois päältä aina virpomispäivänä. Asumme omakotitalossa, tänään oven takanamme on käynyt yli kymmenen virpoja seuruetta. Lisäksi kun ei omisteta pieni hento äänistä koiraa niin

on suunnattoman rasittavaa kun ovella ramppaa joku vähän väliä!! Heidän jäljiltään pihallemme on heitelty useita karkkipapereita, muita roskia. Yleensä ollaan oltu reissussa/ poissa kotoa tämä viikonloppu, nyt ei onnistunut.

Jos jonkun lapsi käy virpomassa, siihen on jokaisella oikeus! En siis tarkoita että ne vanhemmat jotka " antavat" lapsensa virpoa olisivat huonompia!!!!!! Älkee siis loukkaantuko!!!!!!!!!!!!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävi ensimmäistä kertaa virpomassa. Lähinaapurissa, isovanhemmilla ja muutaman muun sukulaisen luona. Aiemmin ei ole ollut kiinnostunut, tänä vuonna juuri päiväkodissa olivat muut lapset puhuneet virpomisesta ja siitä varmaan tuli halu lähteä itsekin virpomaan.

En ole miettinyt miten tulevaisuudessa. Kallistun ehkä enempi siihen että sukulaiset ja tutut käydään läpi. En oikein pidä siitä että lapseni kävisi vieraiden ovien takana ..lähinnä sen takia että moni taitaa suhtautua tähän nuivasti? Ja olen vähän vainoharhainenkin ehkä, ties kuka hullu oven avaa ;) Eli lähinnä sen takia että haluan lasta suojella tässä tapauksessa mahdollisilta ikävyyksiltä, olkoon sitten vaikka " curlingvanhemmuutta" .. :)

Noin muuten suhtaudun kyllä positiivisesti virpojiin. Oikein mielelläni avaan oven pikkunoidille,minua ei haittaa yhtään. Päinvastoin oikein odotan heitä, ja on kiva valita pääsiäisnameja palkaksi. Mutta mielipiteitä on monia, eihän sitä ovea tosiaan tarvitse avata! Miksei vaikka sitten kyltti postilaatikkoon että " ei kiitos virpojille" niin olisi selvää kaikille.

Vierailija
2/8 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsilla on ajatuksella tehdyt virpomisoksat ja hoitavat hommansa muutenkin hyvin, ei se mun mielestä ole mitään kerjäämistä! Musta ois ollut tosi ikävää, jos joku ois mulle lapsena sanonut, että kerjään karkkia, kun kävin virpomassa =( Eri asia on sitten tietenkin ne, joilla on jotkut kämäset oksat mukana, eivätkä edes lausu kauniisti virpomislorua, vaan ovat tosiaan vaan kerjäämässä sitä karkkia.

Meillä ei esikoinen (vajaa 5 v poika) halunnut mennä virpomaan, eikä 2 v sisko siitä vielä mitään ymmärtänyt. Ensi vuonna sitten ehkä. Ja silloinkin virvotaan sitten vaan tutut naapurit, joilta kysyn etukäteen luvan. Kerrostalossa asutaan ja alaovi on lukossa, joten vieraat lapset ei tänne pääse edes virpomaan. Itse en taas viitsisi lähteä autolla kuskaamaan lapsia sukulaisten luokse virpomaan, joten jos tulevina vuosina haluavat, saavat käydä tutuilla naapureilla virpomassa, kun ollaan etukäteen kysytty lupa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu itse en myöskään halua että lapseni lähtee kiertelemään vieraiden ovien takana. Ei tosiaan koskaan tiedä minkälainen ihminen avaa oven!

Pitäköön joku sitten liiotteluna :)

Tämä minun " virpomis" kammoni voi johtua myös perheeni perinteistä.

Olen käynyt virpomassa lapsena pari kertaa kavereiden kanssa. En muuten.

Virpojille meillä on avattu ovi kyllä, mutta kaikki virpojat jotka ovat käyneet ovat olleet tuttuja, sukulaisia jne.

Äitini kanssa keskustelin asiasta myös ja hän sanoi ettei hänestä myöskään ollut miellyttävää päästä minua vieraiden ovien taakse...

Pääsiäistä kyllä vietetään. Lähinnä tuo vietto on äitini, isäni, minun perheeni ja veljieni perheiden kera yhdessä olo. Hyvän ruoan syömistä, yhdessä laittamista, saunomista. Monesti pelataan jotain porukalla, lasten kanssa askarrellaan, pelataan ulkoillaa kaikki yhdessä.

Mutta kaikesta tästä purnauksesta huolimatta OIKEIN MUNA RIKASTA PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE :)

Vierailija
4/8 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kyllä annamme käydä virpomassa. Poikamme on 5-vuotias ja eilen sunnuntaina hän kävi saman kadun 2 hyvän ystävän kanssa virpomassa ja oli oikein kivaa.

Meillä sovittiin etukäteen, että käyvät ainoastaan tämän meidän tien pätkän (8 taloa) joissa talot ovat tuttuja ja siitä huolimatta neuvottiin että täytyy ensin kysyä saako teille virpoa ja jos joku ei tahdo niin nätisti sanotaan hei hei ja mennään seuraavalle. Tottakai kaikki tahtoivat ja lapset saivat kaikilta jotain pientä ja reissun jälkeen lapset laittoivat suut makeiksi, saadut pikku pennoset säästöpossuun ja otettiin valokuvia ihanista pikku virpojista :o)

Itse varauduin tuleviin virpojiin ostamalla ison nipullisen muumi tikkareita 0.10snt/kpl joten eivät tulleet kalliiksi ja poika sai antaa jokaiselle ovella käyneelle yhden tikkarin. Kaikilla hyvä mieli!

Ensivuonna uudelleen

Vierailija
5/8 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vain kaksi lähintä naapuria. En päästäisi lapsia vieraiden ovien taakse kolkuttelemaan enkä suoraan sanottuna myöskään pidä siitä, että meidän oven taakse tulee täysin vieraat lapset. Lähinaapureiden tutut lapset ovat tervetulleita.

Muakin saa pitää omituisena, mutta minä en tajua, miksi ihmiset lähettävät lapsiaan " kerjuulle" ihan vieraisiin paikkoihin. Koska monilla näyttää se vitsakin olevan ihan äkkiä tekaistu ja idea on vain saada karkkia.

Ja kaiken lisäksi, olen ehkä hysteerinen, mutta en haluaisi lasteni syövän vierailta saatuja karkkeja, koska Suomessa ollaan ehkä vielä säästytty kaiken maailman hulluilta karkinmyrkyttäjiltä, mutta... No, taidan tosiaan kuulostaa hiukan vainoharhaiselta! =)

Mutta siis, ekan kerran olivat tutut naapurin mummot virpomassa ja ensi vuonna saavat samat mummot mennä virpomaan jos haluavat.

Vierailija
6/8 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt kun lapsi itse halusi mennä ensimmäistä kertaa, niin annoin käydä muutaman tutun oven takana. ja neuvoin, että ensin on kysyttävä lupa virpomiseen...

En pidä siitä, että iso lauma lapsia käy kerjuulla varsinkaan ventovieraiden oven takana. Tai jos tullaan kovin aikaisin aamulla. Ja sitäkin on nähty, että noidat istuvat kerrostalon rapussa passissa, ja kun asukas menee kotiinsa, mennään perään soittamaan ovikelloa, jolloin ei oikein ole muuta vaihtoehtoa kuin avata ovi. Mutta se on mielestäni ok, että 2 , max 3 noitaa, ja nähty vähän vaivaa pukeutumisen ja vitsojen kanssa, ja osataan virpoa kunnolla.

Olen myös vähän hysteerinen siitä, kun jotkut antavat paperittomia karkkeja, ja toisesta paikasta heitetään kolikoita samaan koriin! Ei kovin hygieenistä!

Vierailija
7/8 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Pienellä paikkakunnalla pyörimme omalla asuntoalueella ja naapureiden lapset kiertävät toistensa kodeissa. Suurin osa aikuisista tuntee tai ainakin tietää ovelle tulevat lapset. Jokaisella meidän ovella käyneellä oli hienosti koristellut oksat, kaikki pyysivät luvan virpomiseen ja kiittivät jälkeenpäin. En näe tässä suurta harmia.

Itse suosin paperikarkkeja, mutta lapset saavat syödä kaiken mitä ovat saaneet. Eipä ole tullut mieleenkään, että joku tahallaan alkaisi myrkyttämään naapuruston lapsia.

Lapsille kivaa on tietenkin suklaan syöminen, mutta yhtälailla oksien kerääminen, koristelu ja asujen suunnittelu. Kyllä meidän alueen perheissä ainakin oli nähty vaivaa asian eteen. Mielelläni silloin ahkeroitsijat palkitsee suklaalla tai muulla pienellä hyvällä. Ja tosiaan pieni tikkari on suurta herkkua, joten ei se suuri taloudellinenkaan uhraus ole.

Vierailija
8/8 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kohta 5v. olivat virpomisesta innoissaan ja näkivät paljon vaivaa vitojen teossa sekä puvuissa (äiti hiukan auttoi). Kävin poikien kanssa muutamassa naapurissa virpomassa sovitusti sekä sitten lisäksi sukulaisilla. Näin on tehty joka vuosi ja lapset tykänneet. En tahdo että pienet menevät vieraiden ovien taakse koputtelemaan yksin ja itse en lähde mukaan vieraiden ovien taakse. Tuttujen luokse mennään yhdessä ja saadaan samalla vaihdettua kuulumisia ja toivoteltua pääsiäiset.

Vanhin lapsemme on nyt ekalla ja hän sai nyt ekaa kertaa luvan mennä kavereiden kanssa ja myös vieraiden ihmisetn luokse virpomaan. Tyttöä valmensin etukäteen että lupa on aina kysyttävä ja jos ei lupaa tule pitää kuitenkin toivottaa hyvää pääsiäsitä. Ja myös siitä juteltiin etä kaikki eivät tykkää että virvotaan joten siitä ei pidä pahastua. Roskaamisesta puhuttiin myös ja sovittin että palkat södään vasta kotona. Tytöllä oli ollut niin hauskaa että ei olisi millään maltanut lähteä mummolaan kun oli aika lopettaa kavereiden kanssa virpominen. Palkat eivät änä edes juuri kiinnostaneet vaan kivaa oli se kun sai noidaksi pukeutuneena kierrellä kavereiden kanssa ovila. Ilmeisesti oli aika jännää touhua.

Pojatkin saavat sitten mennä kun ovat koulussa mutta nyt vielä käymme vain tutuilla. Haluan antaa lapsilleni tämänkin kokemuksen sillä muistan virpomiseissut omasta lapsuudestani parhaana pääsiäiskokemuksena. Meillä kun ei ateistiperheessä muten pääsiäistsä vietetty