Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

V*ttu että pistää vihaksi raskaana olevat jotka vaarantavat vauvansa!!!! ov

Vierailija
15.03.2008 |

Taas tuli vastaan tapaus, jossa nuori äiti on jollain tapaa urheilu/liikuntariippuvainen, on hikiurheillut ties missä bodupumpeissa ja juoksumatolla koko raskauden kuin hullu, nyt sitten sain kuulla että lapsi syntyi todella pienikokoisena. Epäiltiin kuulemma että aidin liika rasitus heikensi istukan toimintaa. Vauva parka oli tehotarkkailussa monta päivää, ja painoa ei tunnu tulevan tarpeeksi.

Jumankauta että suututtaa tuollainen, ämmä varmaan ajatteli ettei halua lihoa raskauden aikana ja jumppasi kuin hullu vaikka kaikki, lääkäreitä myöten, koettivat puhua järkeä!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

15% odottavista äideistä tupakoi. Haloo, ihan hulluja !

Vierailija
2/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vuosi Suomessa syntyy yli 600 FAS-vauvaa, alkoholin vaurioittamia lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko aina vetää toi tupakoiminen tähän. Puhutaan kerrankin tästä laihdutushysteriasta, joka valtaa jotkut raskausaikana.

Mä tunnen kanssa äidin, joka ei syönyt odotusaikana kunnolla kun pelkäsi lihovansa. Lihoi sitten 2 kokonaista kiloa. Ei pystynyt imettämään, kun ei vaan tullut maitoa. Eikä kukaan puuttunut neuvolassa, mulle suuttui kun ihmettelin asiaa ja vihjailin, että äiti tarvii jonkin verran vararavintoa.

Vierailija
4/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta mitenkään maailman vakavimmalta asialta jos on ollut tehotarkkailussa muutaman päivän..

Vierailija
5/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin vaan syntyy pieniä vauvoja (itsekin olin 2700 g syntyessäni) ja toisille isompia, tuolla ap:n mainitsemalla tapauksellakaan ei välttämättä ole mitään tekoa äidin urheilemisen kannalta. Joten älä viitsi täällä vauhkoilla asiasta, josta et välttämättä mitään tiedä ja joka ei varsinkaan sinulle oikeastaan kuulu laisinkaan.

Vierailija
6/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ärsyttää tällaisessa vapaassa keskustelupalstassa, aiheet rönsyilee.

Vierailija
7/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

joka vuosi Suomessa syntyy yli 600 FAS-vauvaa, alkoholin vaurioittamia lapsia.

Vierailija
8/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kyllä syytä vetää esiin ihan joka asiassa.

Vierailija
9/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule ikävä

Vierailija
10/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että farkut mahtui heti jalkaan synnärillä. Mitä sitten? Itselleni tullut joka raskaudessa yli 20kg mutta nyttenkin alle vuosi edellisestä synnytyksestä ja painan alle 7kg alle lähtöpainon, laihduttamatta. Mikä siinä on että raskaus ja synnytys ei saisi millään tapaa näkyä naisessa? Vauvako sitten saa mieluummin kärsiä kuin se että äidille nyt tuli pari kiloa? En ymmärrä minäkään. En kyllä raskaana tupakoivia taikka juovia äitejäkään. Itsekin lopettanut tupakoinnin raskauden ts vauvan vuoksi.

Vierailija
11/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se mulla nyt ekana tulee mieleen. Jos olisit ollut esim. tekemisissä FAS lapsen kanssa tietäisit miten turhalta kitinältä " pari päivää tehotarkkailussa" kuulostaa. En mäkään oleta, että ihmiset jaksaa jakaa mun tuskani siitä, että tulin raskaaksi vasta kolmannesta kierrosta... Eli, jotain suhteellisuudentajua kiitos, kaikessa.

Vierailija
12/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulta mitään tenttailtu, vaikka ensimmäinen lapsi oli ollut yli 4 kiloinen (syntyi tosin rv 41+3).

Ja, en polttanut tupakan tupakkaa raskausaikana, join yhden viinilasillisen ja painoa nousi 15 kg.

Vierailija
13/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai käsitänkö itse väärin että tämä koskisi joten elämään ja äitiyteen vihamielisesti suhtautuvia naisia, jotka raskausaikana vihaavat (tai olevat välinpitämättömiä) sekä itseään kohtaan että kehittymässä olevaa lapsensa suhteen.

Vierailija
14/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli raskausdiabetes, synnytys oli vaikea koska lapsi painoi yli 4kg ja hän syntyi imukupilla sinisenmustana. Olen paska äiti, koska söin myös psyykelääkkeitä koko raskausajan ja niistä tuli lapselle lieviä vierotusoireita

Vierailija
15/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vai käsitänkö itse väärin että tämä koskisi joten elämään ja äitiyteen vihamielisesti suhtautuvia naisia, jotka raskausaikana vihaavat (tai olevat välinpitämättömiä) sekä itseään kohtaan että kehittymässä olevaa lapsensa suhteen.

Vierailija
16/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihotaan 30 kiloa ja kiillotetaan sädekehää pään ympärillä, että kyllä raskaus saakin näkyä synnytyksen jälkeen.. No, ei saa minusta. Kyseessä on kehon väliaikainen tila, josta naisen vartalon on tarkoitus palata suht ennalleen. Tietysti johonkin raskausarpiin ei pysty itse vaikuttamaan, mutta ylipainoon voi.

t. aktiivisesti liikuntaa raskausaikana harrastava

Vierailija
17/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuulemma olivat lääkärit jostain syystä olleet sitä mieltä että äidin urheilu on vaikuttanut asiaan.

Onhan se totta ettei tarvitse ihan norsuksi paisua, mutta rajansa kaikella. Minun mielestäni raskaana olevan ei pitäisi jumpata raivolla 5-6 kertaa viikossa, varsinkaan juosta tai harrastaa hyppiviä jumppia. Tämäkin vauva meinasi tulla ulos jo rv 30, mutta äiti yritettiin määrätä vuodelepoon (urheili silti), ihmeen kaupalla vauva pysyi sisällä rv 35 asti... Kiukuttaa vaan niin kun noin turhan asian (urheilua pitäisi olla helppo vähentää!!) takia vaarantuu lapsen henki! Olkoonkin että oli " vain" pari päivää tehotarkkailussa, väittääkö joku että tuollainen alhainen syntymäpaino olisi lapselle hyväksi!

Ko. äiti muuten kuuluu juuri noihin jotka kehuskeli vielä loppuraskaudessa mahtuvansa normaalihousuihin kunhan napit jättää auki... Painoa taisi tulla koko raskausaikana alle 5 kiloa.

ap

Vierailija
18/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoitella (joskaan loppuraskaudessa ei enää juosta) läpi raskauden, ellei lääkäri kiellä, kuten ap:n mainitsemassa murheellisessa tapauksessa, jossa äidin suhteellisuudentaju on varmaan ollut hukassa jo ennen raskautta.

Oma gynekologini sanoi aikoinaan, että puolenväliin voi harjoitella samalla tavalla kuin on harjoitellut ennen raskautta, kunhan ei ole sitä vaaraa, että mahaan kohdistuu iskuja. Viimeiset kuukaudet katsotaan sitten tilannekohtaisesti ja jätetään pois kohtuun painetta aiheuttavat liikkeet, voimakkaat venytykset ja sykkeennostot. Raskauden aikana liikkuminen on kuitenkin suositeltavaa loppuun asti.

Jos on liikkunut paljon ennen raskautta, voi myös liikkua verrattain runsaasti raskauden aikana, kun olo pysyy hyvänä, [b]mutta liikunnanaikainen nesteen- ja energiansaanti, koostumukseltaan hyvä ja energiamäärältään riittävä ravitsemus ja suorituksesta palautuminen pitää ottaa erityisen hyvin huomioon. Lisäksi lääkärin ohjeita tulee noudattaa[/b].

Ap:n mainitsemassa tapauksessa nämä seikat on laiminlyöty, mikä on surullista, mutta käsittääkseni harvinaisempaa kuin se, että odottaja lopettaa liikunnan tai vähentää sitä merkittävästi. Itse en ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa äiti olisi himokuntoilullaan tehnyt lapselle vahinkoa, vaan yleensä liikunta muuttaa muotoaan pehmeämmäksi raskauden edetessä. Tutkimusten mukaan on terveellisempää jatkaa liikuntaharrastusta kuin lopettaa se raskauden ajaksi.

Itse lopetin aktiivisen liikunnan kuin seinään positiivisen raskaustestin jälkeen. Olisin todennäköisesti voinut paremmin, jos olisin jatkanut - enkä joutuisi seuraavassa raskaudessa raskausdiabetestesteihin. Olen liikuntariippuvainen, mutta raskaus- ja imetysaikana en ikinä voisi asettaa kehon muotoa lapsen hyvinvoinnin edelle.

Vierailija:

Taas tuli vastaan tapaus, jossa nuori äiti on jollain tapaa urheilu/liikuntariippuvainen, on hikiurheillut ties missä bodupumpeissa ja juoksumatolla koko raskauden kuin hullu, nyt sitten sain kuulla että lapsi syntyi todella pienikokoisena. Epäiltiin kuulemma että aidin liika rasitus heikensi istukan toimintaa. Vauva parka oli tehotarkkailussa monta päivää, ja painoa ei tunnu tulevan tarpeeksi.

Jumankauta että suututtaa tuollainen, ämmä varmaan ajatteli ettei halua lihoa raskauden aikana ja jumppasi kuin hullu vaikka kaikki, lääkäreitä myöten, koettivat puhua järkeä!

Vierailija
19/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en liiku kuin pakolliset, koska kävely on hankalaa, olin alusta lähtien normaalipainon rajoilla. Kaksosraskaus kyseessä. Vauvat kyllä kasvavat viikkoja vastaavasti, mutta missä ihmeessä vika kun painoa ei vain tule? Vatsa on ainoa joka kasvaa, mutta huolestuttaa!

Lisäksi syöminen on sellaista, että tulen aivan älyttömän nopeasti täyteen, joten en pysty syömään isoja annoksia kerralla. Sanokaa minulle, että miten saan painoa kasaan, huolestuttaa oikeasti!!

Ihmisetkin minulle jo huomauttelevat että kuinka laiha olen.

Vierailija
20/24 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä myöskään naisista, jotka vaarantavat vauvansa hengen tupakalla, viinalla tai huumeilla.

Mutta mitä syömiseen tulee on minusta ainekin vaikea sanoa. Lihosin kummankin lapsen kanssa saman verran ja syntyivät kummatkin yli ajalla silti lasten paino ero oli 1 kg!

Liikakin liikunta on sairasta! Mutta tosiaan tuosta vauvan painosta ei voi olla välttämättä varma, mistä johtuu!