Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua vajaa 3vuotiaan matkapahoinvointiin?!

15.03.2008 |

Hei! Osaisiko joku kertoa vinkkejä pain kolmevuotiaan matkapahoinvoinnin helpottamiseksi tai poistamiseksi? Ongelma alkoi viime kesänä ja nyt oksentaa jo tunninkin ajomatkan jälkeen, vaikka taukoja tuollakin matkalla pidettiin kaksi. Istuu naama menosuuntaan istuimessaan eikä esim. katsele kirjoja autossa, vaan on lähinnä katseltu maisemia ja juteltu niistä. Nyt alkaa jo kammota automatkoja ja aloittaa kauppaan lähtiessäkin hokea " mua ossettaa" :(

Voiko esim. ruokailuilla vaikuttaa asiaan? Tykkää myös nukkua autossa, mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta oksentamiseen.

Kaikista kommenteista kiitollisena soffis

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla alkoi matkapahoinvointi vajaa 2-vuotiaana, jolloin oksensi autoon jo puolen tunnin ajon jälkeen.Tätä tapahtui muutama kerta.Nykyään syömme n. 1 1/2 tuntia ennen lähtöä ja jos matkalla syödään lämmin ruoka, pidämme reilun tunnin tauon sen jälkeen. Jos matka on pitkä, saatamme matkustaa ainakin osan ajasta yötä myöten.Nämä ovat auttaneet ainakin meillä.

Otin asian puheeksi myös lääkärikäynnillä,jolloin lääkäri määräsi Ataraxia,jota voi käyttää matkapahoinvointiin.Joillakin kuulema auttaa.En ole itse kuitenkaan kokeillut,sillä saattaa aiheuttaa esim. tokkuraisuutta.

Toivottavasti vaiva häviää teillä ainakin ajan myötä,sillä tiedän kokemuksesta,että oksennuksia maantien laidassa on tosi kurja siivota.

Vierailija
2/9 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Primperan-lääke auttoi meillä. Neuvolalääkäri kirjoitti pyydettäessä reseptin ja lääke on auttanut hyvin. Kyseessä on liuos, jonka olemme tarjonneet pieneen määrään mehua sekoitettuna. Voin suosittella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta isoin helpotus on meillä ollut SYÖMINEN! Hyvin kun on syönyt ennen automatkalle lähtöä niin on helpottunut kovasti.

Nyt poika on 4v, sanoo välillä että on huono olo. Silloin ollaan otettu hattua, hanskaa pois, vetoketjua takista auki ( tai takki pois). Lisäksi huomaan että eniten tulee huono olo myös jos on kovin väsynyt.

Myös se auttaa meillä kun sanon pojalle että nojaa pään taakse päin ja laittaa silmät kiinni.

Myös auton sisätilan viilentäminen, lämppäriä pienemmälle, kesällä ikkuna auki ( ilmastointi päälle)

Itse kärsin edelleenkin jonkin asteisesta matkapahoinvoinnista. Busseissa ( varsinkin jos joutuu istumaan selkä menosuuntaan!), auton takapenkillä välillä. Etenkin jos olen syönyt huonommin, väsynyt.

Vierailija
4/9 |
23.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi vaan itki ja oli tosi tuskastuneen näköinen (ja hikinen) ja yhden kerran sitten oksensi just kun päästiin perille ja yhden kerran mutkaisella tiellä kesken matkan. Sen jälkeen ollaan yritetty ajaa mahdollisimman suoria teitä ja vakipaikat, jonne ajetaan, ovatkin onneksi suorien teiden päässä. Eikä muutenkaan jouduta autolla matkustamaan kuin molempiin mummoloihin (toiseen 25 min ja toiseen 50 min) ja ehkä kerran kuussa johonkin kyläpaikkaan alle 30 min matkan. Muualle liikutaan julkisilla, joissa tytölle ei vielä ole tullut huono olo. Pari kertaa kuussa käydään esim. jossain isommassa ruokakaupassa autolla, mutta niihin ajaa vain n. 10 min, joten niillä matkoilla ei ole ongelmaa ollut.

Mutta noiden oksentelukertojen jälkeen ei olla enää kertaakaan lähdetty ruoan jälkeen liikenteeseen. Odotetaan AINA 1,5-2 h ennen kuin lähdetään autolla liikkeelle. Onnistuu ihan hyvin, kun pisin matka on tosiaan toi 50 min toiseen mummolaan. Lisäksi riisutaan tytöltä aina hanskat ja hatut pois ja yleensä otetaan haalarista/takista ainakin vetoketju auki. Ja lämpötila autossa pidetään aika viileänä, ettei tytölle tulisi yhtään kuuma. Saa nähdä, miten kesällä menee toi pidempi mummolamatka, kun autossa ei ole ilmastointia. Tyttö istuu vielä selkä menosuuntaan, koska on niin pieni (85 cm ja 11,4 kg). En ihan heti vielä aio istuinta kääntää. Tai itse asiassa tuota istuinta ei voi edes kääntää, vaan jouduttais sitten ostamaan uusi istuin.

Vierailija
5/9 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla pojilla välillä aika vaikeatakin matkapahoinvointia. On katsottu tarkasti tietä ja kieletty vilkuilemasta sivulle, koska nopeasti ohi vilahtavat puut ja rakennukset saavat aikaan huonon olon. Luin aikuinaan tältä palstalta, että kannattaa jättää kaikki maitotuotteet pois noin 6-12 tuntia ennen matkaa, jos lapsi matkapahoinvoija. Meillä on todellakin helpottanut maidottomuus pahoinvointia. Myös makean syöntiä rajoitetaan ja itsensä täyteen ahtamista ennen matkaa tai matkan aikana. Edelleen kuopus oksentelee, mutta huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin, jolloin saattoi valittaa huonoa oloa jo kaupunkiliikenteessä. Lisäksi hänellä on autossa koko ajan helposti saatavilla pieni ämpäri (n.5l), johon osaa oksentaa.

Vierailija
6/9 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ostamassa apteekista matkapahoinvointilääkettä. En osaa sanoa nimeä, koska asumme ulkomailla.

Täällä lääke on " mehuna" . Silloin kun itse olin pieni, söin tabletteina. Lääkkeet ovat auttaneet todella hyvin!!

Vierailija
7/9 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ainakaan ilman reseptiä saa alle 5 vuotiaalle matkapahoinvointilääkettä. Asiasta kannattaa tiedustella tarkemmin esim neuvolasta tai tk:sta.

Vierailija
8/9 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomesta ei saa lääkettä lapsille, niin sitten vain lääkärin juttusille ja reseptiä pyytämään.

Itse menin täällä Saksassa suoraan apteekkiin kyselemään lääkettä ja meidän alle kaksivuotiaalle olisi ollut kaksikin vaihtoehtoa. Saattoivat olla samaa lääkettä mutta toinen oli peräpuikkona ja toinen mehuna. Otin sen mehun onneksi! Olisi ollut vähän vaikeampi homma kahdelle lapselle tunkea peräpuikkoja huoltoasemalla ;)

Lääke on nimeltään VomexA

http://www.astellas.de/de-449.htm

Vierailija
9/9 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee viimeistään 3-vuotisneuvolassa kysellä lääkitystäkin. Kurjaa, kun poika on sen ikäinen, että muistaa nuo huonot autoilukokemukset ja osaa jo etukäteen pelätä oksentamista :(