Mitä tämä on?
Parisuhteessa mies on leimannut minut järjettömäksi sottapytyksi, olen se, joka jättää tavaransa levälleen, ei siivoa tarpeeksi (hän on siisteysfanaatikko) sotkee jne. Viimeksi hän huusi lasten kuullen minun olevan sika, kun olin unohtanut autoon tyhjän karkkipussin ja mehutetran. Auto oli hänen mielestään niin sotkuinen, ettei sillä viitsinyt edes ajaa. En siivonnut, ja sanoin olevani loukkaantunut, mutta hänellä ei ole pienintäkään tahtoa esim. anteeksipyytämiseen tms. Hänen mielestään olen liian herkkänahkainen, jos loukkaannun tuollaisesta. Mielenkiintoista olisi kuulla kommentteja muilta, mitä mieltä olette?
Nimittely siaksi ei todellakaan ole ensimmäinen kerta, siksi olen oppinut jo hiukan suodattamaan hänen sanomisiaan. Olen ollut mm. " hullu" ja " hoitoa tarviva" (minulla masennusta ja käytän mielenterveyspalveluita), " yhtä kaunis kuin lepakko" " näyttänyt vielä rumemmalta kuin ennen" jne. Nyt kun kirjoitan tätä tuntuu ihan älyttömälle, että hän on todella kutsunut minua noin, useimmiten vielä katumatta sitä. Välillä olen suuttunut, välillä sanonut, että minua ei haukuta, toisinaan ollut välinpitämätön. Hyvinä aikoina olemme jopa puhuneet asiasta ja hän on myöntänyt nimittelyn olevan hänen heikkoutensa. MIehelläkin on masennusta ja hän on senkin vuoksi ärtyisä, mutta silti tuntuu, etten enää jaksa ymmärtää aikuisen ihmisen lapsellista käytöstä, etenkään kun se tapahtuu useimmiten vielä lasten kuullen.
Nimittely ja haukkuminen on sitä ja ikävää, että lapset ovat kuulemassa tuollaista. He saavat viestin isältään, ettei äitiä tarvitse arvostaa ja kunnioittaa.
Suostuisiko mies jutella jonkun ulkopuolisen kanssa asiasta? Perheneuvola voisi olla hyvä paikka.
Miehesi tuntuu olevan perfektionisti siisteyden suhteen. On ikävää, kun hän purkaa turhautumistaan sinuun. Ehkä kyse on kuitenkin enemmän hänen omasta masennuksestaan ja ahdistuksestaan, jos tuollaiset pienet asiat alkavat ottaa pattiin.
Ehkä hän näkee sinun masennuksen kautta oman masentuneisuutensa ja häntä ärsyttää sinussa piirteet joita hänellä on itselläänkin. Se ei kuitenkaan oikeuta häntä haukkumaan sinua hulluksi. Onko hän itse hakenut apua tilanteeseensa? Masennuksen yksi oire on ärtyneisyys. Ehkä häntäkin auttaisi, jos hoidettaisiin seurauksen sijasta syytä?
Voimia sinne ja toivottavasti saatte asianne kuntoon!