Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan kaulapoimujen puhdistus

14.03.2008 |

Vauvan on kuukauden ikäinen ja pulauttelee paljon. Puklut valuvat vauvan kaksoisleuan alle, ja sinne on jo tullut punaisia näppyjä. Miten suojata/puhdistaa, vinkkejä? Neuvolasta ohjeistuksena normaalit poimujen putsaukset päivittäin Ceridalilla. Lisäksi olen laittanut poimujen väliin sinkkivoidetta.

Pelkään, että näpyt tulehtuvat tai kipeytyvät.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin on kaulapoimujen kanssa ongelmia.... tyttö ei pulauttele, mutta leukoja löytyy useampi ja näin ollen sinne kaulaan kertyy kaikkea kivaa, kuten nukkaa ym ja hikoaahan se vauvallakin...

Punaisena siis helottaa ja välillä on oikein auki kun hiertynyt ja näin ollen vuotaa oikein märkää. Olen ollut itsekkin " kauhuissani" asiasta. Ainut millä olen keksinyt hoitaa vaivaa niin olen pyyhkinyt/puhdistanut kaulaa keitettyyn veteen kostutetulla vanulapulla ja kuivannut mahdollisuuksien mukaan harsolla ja puhaltamalla. ja silloin kun on on oikein märkää valunut, niin olen laittanut talkkia. imee kosteutta hyvin. Muuta hoitoa en ole keksinyt. tosi vaikea on kyllä hoitaa ja antaa ilmaa kun jo pelkkä pään kallistaminen niin, että sinne näkisi, tekee vaikeaa....

Mitä tuo mainitsemasi ceridal(?) on?

ei kai muu auta kun kärsivällisyys ja aika...

hemi ja Kasmira 210108

Vierailija
2/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen puhdistanut meidän neidin kaulapoimun vanulapulla ja lämpöisellä vedellä. Puhdistuksen jälkeen kuivaan poimun kuivalla vanulapulla ja laitan talkkia. Näin siis toimin jos huomaan, että kaulapoimu punoittaa ja on " hiertyneen" näköinen. Muuten pelkkä kylvyssä putsaaminen/kuivaaminen riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelen talkkia. Sitä kannattaa käyttää jo ennen kuin poimut pääsee huonoon kuntoon. Itse koin vanulapuilla putsaamisen vähän hankalaksi, koska niistä tahtoi irrota nukkaa, joka jäi sitten sinne poimuihin helposti " jumiin" aiheuttamaan lisää tulehdusta. Ryhdyin sitten putsaamaan lakanakankaasta tehdyillä liinoilla, joista ei irronut nukkaan lainkaan.

Vierailija
4/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiertyi kaulapoimut punaisiksi. Asia muuttui kyllä kun tyttö alkoi olla kaiken aikaa mahallaan, eikä kaula hautonut vaan sai koko ajan ilmaa. Hyväksi havaitsin (kuten täällä on jo mainittukin) talkin. Voide mielestäni hautoo lisää jo kosteaa kaulaa. Eli talkkia kaulaan ja meillä myös nivusiin, toimii varmasti!

Vierailija
5/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hemi81:

Mitä tuo mainitsemasi ceridal(?) on?

Ceridal-öljyä. Ihan ohut nestemäinen öljy, käy moneen paikkaa, tosi kuivalle iholle ja karstalle.

Talkista: Talkkia ei sitten kannata sille rikkoutuneelle iholle laittaa, koska hankaa rikki mennyttä ihoa entisestään. Ja talkin kanssa kannattaa pitäytyä myös kohtuudessa, eli ei hirmu isoja kökkökerroksia, vaan ohuesti sitäkin. Ennalta ekäisevänä sekä punottavalla iholla talkki on hyvä. Sinkkirasvaa voi taas laittaa puhdistetulle rikkoutuneellekin iholle.

Vierailija
6/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taika07:

Voide mielestäni hautoo lisää jo kosteaa kaulaa.

Sinkkirasva ei haudo ihoa. Sinkillä itsessään on kuivattava vaikutus. Sen sijaan perusvoiteet ym. hautoo, jonka vuoksi niitä ei kannata laittaa mihinkään ihopoimuihin ja tiukkoihin paikkoihin (kainalot, nivuset, pyllyvako, varpaanvälit ym.)

Vierailija
7/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävisiköhän tuohon jo hieman rikkoutuneelle iholle basibact-puuteri...? Varma en ole, voiko sitä käyttää, mutta sellaisen mielikuvan sain neuvolatädin puheista, kun hän ekalla kotikäynnillä suositteli sitä mun hieman tulehtuneeseen sektiohaavaan... Sanoi siis että basibactia kannattaa kotona olla muutenkin jos lapselle tarvii... (en sitten kyllä sen kummemmin kysellyt että mihin sitä voi tarvita..)

Mutta mulla siis tuohon sektiohaavan seutuun tuo oli ainakin loistava hoito, parani ihan silmissä! Ja voisin kuvitella että kaulapoimuihin voisi kans toimia hyvin.

Kannattaa tietysti varmistaa jostain voiko tosiaan käyttää ihan pienelle. Hitsi kun taisin hävittää sen pakkausselosteenkin niin en voi siitä tarkistaa.. (IKINÄ ei pitäis kyllä mitään pakkausselosteita heittää pois!)

Mutta jos ei lääkkeellisiin hoitoihin ole välttämätöntä tarvetta, niin niinhän se on että paras hoito on pitää kuivana ja puhtaana, estää kosteuden muhimista siellä poimuissa.. (vauvan kaulan alla ei taida poimuissa pysyä mitkään harso/lakanataitokset eristeenä... Niitä me vuodepotilaiden taipeisiin ja ihopoimuihin töissä käytetään kosteutta imemään ja eristämään...)

Vierailija
8/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä th meille suositteli ja musta se tehoaa hieman tavallista talkkia paremmin. Ei tuo rasvatalkkikaan kuitenkaan mikään ihmeaine ole, mutta meillä ainakin esti poimun punaisuuden pahenemisen.

Itse olen pessyt vauvan kaulapoimut vedellä ja kuivannut pyyhkeellä. Oon kans huomannut, että noista vanulapuista jää helposti nukkaa poimua ärsyttämään.

Vierailija
9/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain kokeilemaan, mikä toimii. Hassua, miten pikkuisella vauvalla voikin olla niin paljon leukapoimuja. Onneksi ne häviävät iän myötä :)

Vierailija
10/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Viime kesänä, kun tyttösemme oli pikkuruinen, niin ongelmia oli kaulapoimujen kanssa. Sain neuvolasta ohjeet putsata aamuin illoin vedellä ja kuivata tosi huolella ja sen jälkeen OHUT kerros Bepanthenia. Lisäksi ilmakylpyjä mahdollisuuksien mukaan eli lähinnähän tuo onnistui vauvan ollessa masullaan. Nuo neuvot tepsivät ja kaula pysyi siistinä.

Th ei suositellut talkkia, koska meidän tytöllä iho oli mennyt rikki. Kuivattaessaan ihoa talkki " repisi" auki sitä lisää.

Minä ostin apteekista pieniä taitoksia, joita käytin silmien putsaamiseen rähmästä ja kaulan putsaamiseen. Vanulapuista kun tosiaan jäi sitä nukkaa tosi helposti iholle.

t. iida-linnea

Vierailija
11/16 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla tepsi kaikkein parhaiten juoksevalla vedella pesu rutiinisti aina aamu- ja iltapesun yhteydessa. Lisaksi huuhtasin myos kaulan vaipanvaihtojen yhtaydessa. Eli kadella vain hanasta vetta kaulaan ja pyyhit niita poimuja samalla. Talkki vain pahensi asiaa samoin sinkkivoide. Meilla tuntuivat ne poimut aina vahan punoittavan ja niiden puhtaana pitaminen oli ainoa joka auttoi. Kuivasin aina hyvin pesun jalkeen harsolla. Vauva ei koskaan paljoa tykannyt kaulan " kaivelemisesta" , mutta siina kehittyy niin nopeaksi etta pesu oli jo ohi ennen kuin vauva sita huomasi. Sama hoito tepsi myos nivusten rikkoitumiseen. Inhottava vaiva toivottavasti saat pian kuntoon.

Vierailija
12/16 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihan puhtaalla vedellä + vanutupolla aamuin illoin ja tietty puklun yhteydessä typyn pesen eikä hautumia ole syntynyt!

Rasvoihin en ota kantaa kun ei kokemusta ole, talkista sanoin täällä lastenlääkäri että ei ole suositeltavaa käyttää koskapa ne pienenpienet hiukkaset voivat eksyä vauvan keuhkoihin aiheuttaen hengitystieinfektioita, tiedä sitten pitääkö paikkaansa vai ei... Neljäs lapsi minulle ja aina on pärjätty tuolla vesi + pumpuli-satsilla...

-Allu ja Neea 21122007

Vierailija
13/16 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhdistan vauvan kaulataipeen myös joko ihan kylvyssä vedellä tai sitten lämpimään veteen kastetulla vanulapulla ja kuivaan sen jälkeen. tarvittaessa laitan kaulataipeeseen PERUNAJAUHOJA, ajaa saman asian kuin talkki. Perunajauhoa käytän tarvittaessa myön pepun iholle.

-Auris-

Vierailija
14/16 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana " läski" kerrostumat :D Itse olen vain pessyt tai pudistanut pelkälle vedellä ja sitten kuivannut oikein hyvin. Talkin sijasta olen käyttänyt perunajauhoja ja toiminut oikein hyvin. Rasvannutkin olen ihan perusvoiteella. Ihan ohut kerros ja annan hetken aikaa olla ja sitten pyyhiskelen pois ylimääräisiä. Yleensä olen laittanut niin ohuen kerroksen, että poistettavaa ei ole. Ilmakylvyt ovat myös kova juttu. Meillä on 2nojatuolia rinnakkain. Iskä istuu toisella ja meillä herra on mun sylissä selällään toisessa. Sitten kattelee pikkusen iskää sinne toiseen nojatuoliin, niin poimut aukeeaa kun leuka nousee. Näin toimimme myös esikoisen aikana ja läskikerrostumat olivat hyvässä hapessa... :D

vm ja Eetuli 0809

Vierailija
15/16 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neidillä oli todellakin kunnon kaksoisleuka (ellei kolmois! ;) hih) ja kaulan poimut (välillä jopa kainalot) oli melkein koko ajan punaisena.. :( Ei kiva. Sinkkivoidetta laitettiin yöksi ja hienosti parantui! Jos iho oli ehtinyt mennä rikki, puhdistettiin huolella ja laitettiin sitten sinkkivoide..

Mammis + Oona 11kk

Vierailija
16/16 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vanulapulla ja desinfiointiaineella pyyhkäisin puhtaaksi jos iho oli jo rikki. Tällöin ei ainakaan tulehdu pahemmin, pelkkä vesipesuhan ei bakteereita tapa. Muutoin pyyhkäisin pelkällä vedellä ja kuivasin huolellisesti.