Kestotamponeita olemassa?
Haluaisin elää vähän ekologisemmin, mutta kuukuppi ei ole oikein minun juttuni. Tietäisikö kukaan, onko olemassa kestovaippojen tyylisiä uudelleen käytettäviä tamponeita, jotka voisi käytön jälkeen pestä/desinfioida, kuivata ja käyttää sitten taas uudelleen? Ja paljonkohan maksavat, ja mistä saa ostaa?
Kommentit (12)
ruohonjuuressa ainakin taannoin on ollut luonnonsienitamponeita.
Mutta kyllä mä henkilökohtaisesti mieluummin käyttäisin vaikka sitä kuukuppia. Oikeesti käytössä on kestositeet, kun se kuppi tuntuu niin kovin isolta, eikä sovi mökkielämään...
Kyllä ekologisuus lisää kekseliäisyyttä myös. Itse olen luonnon tuhoaja tosin ja käytän vain kertakäyttöisiä.
Se sai vaiston varaisesti kävelemään jalat harallaan, niin että ohikulkijat kuvittelee vaikka mitä... :(
Kertokaa sienistä lisää, kiitos! Onkos niitä sitten todistettu haitallisiksi?
niiden haitallisuushan on samalla tavoin kiinni siitä, miten kauan yhtä tamponia pidetään, kuin kertakäyttöisilläkin. Toisin sanoen: kuivassa ja puhtaassa tamponissa ei ole mitään vaaraa, mutta jos sen jättää kuutta tuntia pitemmäksi ajaksi emättimeen, kaikki emättimen luonnollinen bakteeri- ja hiivakanta alkaa lisääntyä siinä mukavalla alustalla ja ennen pitkää siitä syntyy tulehdus. Mutta jos tamponi vaihdetaan ajoissa, pestään ja kuivataan, siinä ei taas kasva mitään.
Rehellisesti sanottuna: en tiedä miten ne kuivataan. Pysyykö ne narulla? Kuivausrumpu ei liene kovin ekologista, eikä sinne mitään sientä voi laittaakaan....
Vierailija:
Oikeesti käytössä on kestositeet, kun se kuppi tuntuu niin kovin isolta, eikä sovi mökkielämään...
Keitän vaan vettä pulloon, ja pullo+saippua mukaan huussiin kun menee tyhjentämään. Meillä siis mökki josas ei sisävessaa tai juoksevaa vettä. Talvella olen hoitanut kuppihommat saunassa (tyhjentänyt johonki sopivaan kippoon ja käynyt sitten kaatamasas ne huussiin). Inhoan vaan niin paljon siteitä, kestojakin, että tämä on kuppi on mökilläkin mieluisampi vaihtoehto.
eikö toi vedellä lutraaminen vaikuta ikävästi sen hyyskän toimintaan? Teillä kompostivessa, eikö? Vai onko teillä joku hieno erotteleva systeemi? Vai mihin sä ne vedet kaadat?
side pöksyihin. Kun on aika vaihtaa, vanha side muovipussiin, joka roikkuu hyyskän naulassa, uusi side pöksyihin ja menoksi. Helppoa ja nopeaa.
Kotiin lähtiessä kaikki mukaan ja käytetyt pesukoneeseen.
(eikä taatusti yhtään sen ikävämpää kuin työntää käytettyjä kertakäyttösiteitä johonkin roskikseen, jossa ne lojuisivat kotiinlähtöön asti - ja senkin pois vienti pitäisi huolehtia kotimatkalla. Sinne hyyskän makkiosaanhan niitä EI saa työntää, koska ne eivät tosiaankaan maadu p' skan mukana)
Sullahan pitää olla järjetön määrä niitä siteitä mukana.
Ja huono vertaus tuo, että joutuuhan niitä tavallisiakin pitämään pussissa ja toimittamaan roskiin. Juu, kyllä joutuu joo, mutta siinähän ne heittää samalla roskiin, kuin muutkin roskat, joita mökillenne kerääntyy.
Kestiksissä sulla sen sijaan on vielä kotona tekemistä, kun rupeat siteitä pesemään. Ja siis YÖK, saatan vain kuvitella sen lemun!!!
se haju tulee vain kertiksistä. Kestikset kuivuu samantien eikä kuivina haise yhtään.
hihan helposti ja menestyksekkäästi niin, että vaihdan siteen saunassa, pesen alapään muovikauhan avulla, lykkään housuihin uuden siteen ja laitan käytetyn likoamaan lämpimään saippuaveteen tähän samaan kuuppaan. Sitten kun menen vaihtamaan uutta, pesen ensin tämän lionneen, pesen taas alapään ja likainen likoamaan. Pois tullessa laitan siteen kuivumaan kuistin pyykkinarulle.
En koskaan säilöisi likaisia siteitä paskahuussissa.
itse asiassa mulla on seinällä naulassa roikkumassa kangaspussi, jossa on puhtaat siteen sekä pienempi muovipussi (sellainen kuin on sattunut käettn, joskus pieni esim apteekin tai meikkikaupan pikkupussukka, joskus pakastepussi) käytetyille. Ehkä se jää sitten sen verran raolleen, että ilmakiertää, mutta joka tapauksessa, kyllä ne kuivuvat, eivätkä haise yhtään.
tuskin on. Mä en uskaltais käyttää