AMK-tutkinto ei ole akateeminen tutkinto
Ihmeellistä tietämättömyyttä, kun joissain ketjuissa AK-tutkinnon suorittanut rinnastaa itsensä akateemisen tutkinnon suorittaneeseen.
Molemmat ovat korkeakoulututkintoja, mutta kyllä AMK-tutkinto on kaukana tieteistä, tutkimisesta ja teoria-maailmasta, jotka akateemisella ovat kaiken perustalla! AMK-tutkinto ei riitä edes vanhan kandi-tutkinnon tasolle, saati maisteriin asti.
Kommentit (53)
maisteritutkinnon rinnalle haettaessa AD-palkkaluokkaan.
Haluaisitko että amk olisi akateeminen vai mikä sua risoo tässä?
on sama asia? Eihän se rinnastaminen tarkoita, että joku olisi sanonut akateemiseksi.
ja eräästä AMK:sta (mahdollisimman vastaavasta koulutusohjelmasta kuin em tiedekunnan) valmistuvien graduja/opinnäytetöitä. Järkytyin tiedekunnan gradujen huonosta tasosta. Kaikki ne eivät olisi menneet läpi AMK:sta!!!
Ja kyllä itse ainakin rinnastan ylemmän amk:n maisterin tutkintoon. Joskaan en sitäkään pitäisi henk kohtaisesti akateemisena.
Vierailija:
ja eräästä AMK:sta (mahdollisimman vastaavasta koulutusohjelmasta kuin em tiedekunnan) valmistuvien graduja/opinnäytetöitä. Järkytyin tiedekunnan gradujen huonosta tasosta. Kaikki ne eivät olisi menneet läpi AMK:sta!!!
olen kuullut saman mielipiteen yksityishenkilönä ilmaistuna! Matemaatikot ovat tätä nykyä aivan yliarvostettuja.
10.
Vierailija:
olen kuullut saman mielipiteen yksityishenkilönä ilmaistuna! Matemaatikot ovat tätä nykyä aivan yliarvostettuja.10.
Ihmeen sitkeä av-legenda.
Vierailija:
Ja mitä AMK-alaa se vastaa?
Kiihtyneessä mielentilassa kirjoittelin, anteeksi...
liittyen varsinkin tähän " ei edes kandin tasoa" -kohtaan. Vai ajatteliko, että ihan sun oman pään tuotokset vakuuttais ihmisiä?
Miksi haluat tietää tarkemmin, jotta saisit selville mitä?
10.
Maalaisjärki tai kaupunkilaisjärki puhuu =)
Siis täällä taas väitellään osin asian vierestä. Akateemisuus tarkoittaa teoreettista tieteellistä katsantokantaa asioiden ja ilmiöiden tarkastelussa. Ja myös kandit ovat tähän jo perehtyneet.
AMK:ssa ei tiedettä oikein edes lueta tieteenä, ainoastaan käytännön sovelluksina johtamisessa, suunnittelussa, hoitamisessa jne kunkin alan mukaisesti.
Siis sana tiede on kytkettävä akateeemisuuteen, yliopistohan jakaantuu tiedekuntiin, joissa opiskellaan ko. tieteen alaan kuuluvia asioita.
akateeminen tutkinto. se on suomen lainsäädännön mukaan korkeakoulututkinto. oliko muuta?