Takana sektio, uusi raskaus toiveissa
Hei,
Ensimmäinen raskauteni päättyi kiireelliseen sektioon pitkän synnytyksen jälkeen - vauva ei vain mahtunut ulos. Sektion jälkeen todettiin, että toinen vauva saattaa mahtua, jos alle 3300g, ensimmäinen 3830g. Yrittäisin kyllä uudelleenkin alatiesynnystystä, vaikka ensimmäinen synnytys olikin aika horrori (olin ponnistusvaiheessa 3h 18h kestäneen synnytyksen jälkeen ennen kuin lääkäri päätti leikata), mutta pelkään, että vauva ei mahdu ja hoitava lääkäri alkaa väksin repiä vaikka imukupilla ja seuraamuksen voivat olla vauvalle kohtalokkaat.
Olen siis ajatellut vaatia suunniteltua sektiota pelkojeni vuoksi. Tänään näin kuitenkin jonkun synnytysdokumentin, jossa puhuttiin, että toinen sektio voi olla vaarallinen ensimmäisestä aiheutuneen arpikudoksen vuoksi. Nyt rupesin sitten jo sitäkin pelkäämään... Voisitteko kertoa omista kokemuksistanne aiheeseen liittyen, kaikki vertaistuki varmasti auttaa..
Terkuin,
Mangolia, joka on kovin huolissaan eikä vielä edes raskaana...
Kommentit (7)
Minusta sinun kannattaisi ottaa yhteyttä synnytyspelkoklinikalle, tai ainakin ottaa asia puheeksi neuvolassa. Saisit käsitellä edellisen synnytyksen kulkua ja kuulla seuraavan synnytyksen eri mahdollisuuksista ja riskeistä ammattilaiselta.
Koska edellinen synnytyksesi oli sectio ja siinä oli mainitsemiasi ongelmia, sinun pitäisi päästä synnytystapa-arvioon seuraavassa raskaudessa. Siinä selvitellään lapsen kokoa ja suunnitellaan synnytystapaa jne.
Minä mainitsin pariinkin otteeseen neuvolassa ja synnytystapa-arviossa, että edellisestä sectiosta jäi pelkoja ja haluan asioiden hoidettavan eri tavoin (leikkauspäätöstä viivyteltiin ja mentiin hätäsectioon). Seuraavan synnytyksen mennessä pieleen sectiopäätös tehtiin nopeasti ja rauhallisesti, ja kaikki sujui hyvin. Ilmeisesti papereissani oli merkintä keskustelemistani asioista. Kannattaa puhua rohkeasti jos pelottaa.
Section jälkeen suositellaan vähintään 6kk, mieluiten vuoden taukoa ennen seuraavan raskauden alkua, jotta kohtu saisi toipua ja arpi parantua. Useimmiten section jälkeinen raskaus sujuu ongelmitta ja moni sectioäiti synnyttää seuraavat lapsensa alakautta - varsinkin jos ensimmäisen section syy ei ollut esim. lantion ahtaus.
Minulla on 2 sektio tehty. Molemmat eri syistä. Toisessa raskaudessa ei ollut mitään ongelmia. Leikkaus meni hyvin. Lääkäri sanoi, että kiinnikkeitä ei ollut ekan sektion jälkeen. Arpikudos oli hyvä. Tässä toisessa raskaudessa istukka oli kiinnittynyt osittain arpikudokseen, se jotenkin laski sitten niin alhaalle, että en voinut alakautta synnyttää.
Kannattaa otta äippäpolin pelkopolille yhtettä kun raskaudut. Luulisi sinun tapauksessa, että ne kyllä synnytystapa arvion tekee. Ja muutenkin seuraa vauvan kokoa. Onhan niillä aina ylhäällä tarkasti kaikki edellisten raskauden ja synnytysten kertomukset. Lääkärien kommentit myös.
Itse haaveilen vielä kolmannesta :) Kysyin viime sektion jälkeen voinko vielä yhden tehdä. Leikkaava lääkäri sanoi että voit, mutta sektiolla syntyy sitten kolmaskin.
Sektio on aina vaarallinen. Mutta niin on alatiesynnytyskin. Koska sinulla edellinen synnytys meni kuten meni, ei ole mikään ihme että pelottaa. Sinulle on tehty kuitenkin vasta yksi sektio, ja jos lääkäri ei sen jälkeen mitään maininnut että kohtusi olisi heikko tai jotain, niin ei seuraava sektio varmasti ole sen riskialttiimpi kuin ensimmäinenkään. Yksi arpikudos harvoin mitään aiheuttaa. Minulla takana yksi sektio, kaksi altiesynnytystä ja nyt on neljäs lapsi tulossa. Lääkärit arvioivat kumpi on parempi minulle, alatiesynnytys vai sektio ja onneksi päätyivät alatien puolelle. Itse pelkään leikkauksen komplikaatioita joten haluan välttää leikkausta viimeiseen asti. Mutta jos hetkeäkään epäilisin että vauvan henki on vaarassa, vaatisin kyllä sektiota. Sinä pääset joka tapauksessa synnytystapa arvioon jossa keskustellaan onko lapsesi paras syntyä alateitse vai sektiolla. Kerro peloistasi! Kyllä minua ainakin kuunneltiin.
Olisiko hyvä käydä lääkärissä tarkistamassa, että kaikki ok, kun suunnittelee antaa uudelle raskaudelle luvan tulla? Takana yksi raskaus, joka päätyi yllätyssektioon yllätysperätilan vuoksi.
Vai, voiko ne kattoa samalla tilannetta, kun käy poistattamassa kierukan?
kolme tuntia täysin auki, imukuppiulosauttoyritys jonka jälkeen hätäsektio...Sektio/komplikaatiopelkohan siitä jäi. Itse en haluaisi ikinä enään sektioon varsinkaan hätä sellaiseen.
Yritin itsevuosi sitten päästä sypelle, kun pukkasi vauvakumetta. En päässyt ja nyt olenkin lähes varma, etten päästä ketään kohtuuni asustamaan :)
Pääset varmasti seuraavassa raskaudessa sypelle ja voit siellä sitten vaatia itsellesi sektion. Ja yleensä seuraavat vauvat ovat isompia kuin ensimmäinen, joten ehkä sun ei tarvis edes sektiota pyytää.
Ihana kuullu että on muitakin jolle on tehty monta sektioo. Minulle on tehty neljä ja nyt olisi suunnitteilla viides. Pelottaa kuitenkin vähän että kestääkö se maha vai ei. Ehkä minun mielessä on pelottelu joita lääkäri on kertonut. Ja tietenkin mietin että osaanko nauttia raskaudesta täysin siemauksin vai pelkäänkö koko ajan että koska " repeän" . Kiitos sinulle, sain jo pelkästään sinun kirjoituksen lukemisesta voimia meidän suunnitelmille. Ihanaa kevään jatkoa!