En osaa leipoa sämpylöitä. :(
Kertoisiko joku minulle jonkun suht nopean sämpyläreseptin jossa ei olisi hiivaa?
Voiko sämpylöitä tehdä myös levynä jonka sitten lopuksi paloittelee?
Kommentit (9)
Mulle on aina opetettu että ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä..
Minusta on typerämpää olettaa että kaikki tietää kaiken kysymättäkin.
-ap
Sämpylät ja pullat on kun pesäpalloja aina.
Muuten ruuanlaitto sujuu mutta ei ole lahjat menneet tasan tuon leipomisen suhteen.
lähdin siksi kyselemään kun tuntuu että täälläkin käy monia sämpylätaikureita.. :)
Kyllähän ohjeita löytyykin kun vaan etsii mutta on eri asia jos ei ole yhtään käytännön niksitietoa.
Ei tarvi hunajaa eikä siirappia eikä sokeriakaan. Hiiva käyttää niitä toimiakseen, mutta toimii ilmankin. Vettä, hiivaa, jauhoja ja öljyä. Netissä ohjeita pilvin pimein. Tee peltileipää, jos ei muuten onnistu eli löysä taikina taputellaan pellille leivinpaperin päälle ja uuniin 20 min. 225 astetta.
4 dl vehnäjauhoa
1 dl grahamjauhoa
1 rkl leivinjauhetta
1/2 tl suolaa
2 rkl siirappia
3 dl maitoa tai piimää
1 muna voiteluun
Unikonsiemeniä..
Ohjeet
Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen.
Sekoita jauhot, leivinjauho ja suola astiassa.
Lisää seokseen neste ja siirappi. Sekoita taikinaksi.
Leivo taikinasta sämpylöitä ja voitele munalla ja koristele unikonsiemenillä tms.
Paista keskiosassa 10-15 min. Anna jäähtyä ritilällä liinalla peitettynä.
-----------------
En ole tosin itse kokeillut reseptiä. Ja jos ei ole grahamjauhoja, niin korvaa ne vehnäjauhoilla, siirapin voi jättää pois tai laittaa ripauksen sokeria. Eikä ne unikonsiemenetkään ole välttämättömiä.
ettet tee taikinasta liian kovaa, se saa jäädä aika tarttuvaksi = sitä pehmeemmät sämpylät. Ei liikaa jauhoja siis.