Imetysuutinen: Imetys voi ehkäistä ylipainoa
Pidempään jatkuva rintaruokinta voi tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan ehkäistä ylipainoa.
Yli neljä kuukautta rintaruokintaa saaneiden keskimääräinen painoindeksi oli teini-ikäisenä pienempi kuin vähemmän aikaa imetettyjen. Myös heidän riskinsä tulla ylipainoiseksi oli vähäisempi.
Tutkimuksessa verrattiin runsaan 700:n 10-19-vuotiaan painoindeksejä ja tietoja siitä, kuinka pitkään heitä oli vauvana rintaruokittu.
Imetyksen ja ylipainotaipumuksen välisestä yhteydestä on löydetty viitteitä jo aiemmissa tutkimuksissa. Syyksi tähän yhteyteen on arveltu muun muassa sitä, että rintaruokinta kehittää lapsen kykyä säännöstellä energiansaantiaan, millä on vaikutuksia aikuisuuteen asti.
MTV3
Kommentit (6)
Imetetty on vain 1kk ja nyt 2,5v mitat on 91cm ja 10kg..... Damn!
kun ei meinannut millään oppia syömään mitään kiinteää ruokaa. Nyt 2-vuotias ruipelo. :)
Mitäpä sitä vouhkaamaan puolin tai toisin? Vaihtoehdot: syö lääkkeet j pysy elossa tai ole syömättä ja kuole.
Mua ja mun siskoja on kaikkia imetetty, ainakin vuoden verran. Minä olen kauhea läskimooses (bmi yli 34), yksi siskoni on todella kaunis, sopusuhtainen, sporttinen ja hoikka, vaikka on raskauksiakin ollut, ja toinen siskoni on alipainoinen anorektikko/bulimikko. Nii.
Geeneillähän ei ole mitään tekemistä...
Nimim. BMI 26