Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suunnitellusta sektiosta

25.11.2008 |

Minulle tehtiin edellisen lapsen kohdalla kiirellinen sektio, nyt edessä ilmeisesti suunniteltu sektio ja muutamia kysymyksiä sitä koskien olisi mielessä. :)

Suunnitellun sektion kokeneilta kaipaisin siis vastauksia.

-Millä rv:lla sektio tehtiin ja mistä syystä?

-Milloin menit sairaalaan, vasta leikkauspäivänä vai esim. edellisenä iltana?

-Mitä esivalmisteluita tehtiin? Mietin vaan että esim. karvoja voisi ajella jo kotona, onkohan jotain muuta?

-Kuinka pian sait vauvan rinnalle?

-Saitko heti osastolle siirtymisen jälkeen vauvan hoitoosi tai auttoivatko hoitajat imetyksen alkuun tms. (Omalla kohdallani vauva oli huoneen toisessa päässä omassa sängyssään ja hoitajat kävivät antamassa pulloa + käskivät minua lepäämään)

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin kysymyksiin en osaa vastata kun suunnitellut sektioni ovat jo kaksi kertaa muuttuneet "suunittelemattomiksi", koska vauva on halunnut päättää oman synttäripäivän :-) tämä neljäs ei sitä toivottavasti pääse tekemään!

-Eli eka synnytys päättyi sektioon koska vauva ei laskeutunut tarpeeksi odotuksenkaan jälkeen. Syynä ehkä vauvan iso koko. Toisen oli määrä syntyä suunniteltuna sektiona, koska oli yhtä iso. Suunniteltu sektio määrättiin viikkoa ennen laskettua aikaa: vauva syntyi kaksi päivää lääkärissä käynnin ja sektiosta päättämisen jälkeen (rv38+2), kolmas lapsi piti leikata 38+4 mutta syntyi 38+3

-sairaalaan olisin mennyt vasta leikkauspäivän aamuna, mutta meninkin kun supistukset olivat niin kovat :-) eli esivalmisteluita en ehtinyt kokemaan, enkä siinä kiireessä muista mitä siellä leikkaussalissa tekivät

-tokassa heti heräämöstä päästyäni olisikohan vajaan parin tunnin päästä syntymästä, kolmas tuotiin jo heräämöön (ruotsissa)

-sain heti hoitoon, meille on aina järjestynyt perhehuone ( ja isommille hoitaja), mikä on minusta sektiotapauksissa ehdotonta, jotta isä voi siirrellä vauvaa rinnalta toiselle eikä tarvitse hoitajia soittaa koko ajan, yölläkin vaan kello soimaan ja isä ylös sängystä vauvaa vierelle tuomaan (jos nukkui omassa kopassaan vauva siis). Hoitajat auttoivat alkuun, lisämaitoakin tarjottiin, mutta koska minusta siihen ei ollut syytä (veriarvot parani itsestään heti alkuimetyksistä lähtien), voitin väittelyn.

Eli jos olet yksin sairaalassa ja haluat imettää tehokkaasti alusta asti niin soittokello vaan vierelle ja hoitajia apuun vauvan siirtelyyn :-)

Tsemppiä sektioon, omaani (varmasti viimeiseen!!!) on enää aikaa oletettavasti reilu 20pv eli vähemmän kuin jouluun:-) tosin päivää ei ole määrättätty toki

vielä.

Vierailija
2/2 |
26.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikista on positiivinen kokemus. Tässä mun vastauksest:

Millä rv:lla sektio tehtiin ja mistä syystä?

Eka rv 39+1, toinen rv39+ ja kolmonen rv38+6. Kaksi ekaa perätilassa ja kolmas sitten suositeltiin suoraan sektioon.

-Milloin menit sairaalaan, vasta leikkauspäivänä vai esim. edellisenä iltana?

Sairaalaan mentiin vasta leikkaus aamuna´. Kaikki pk-seudun synnytyssairaalat olen käynnyt läpi :) Pari päivää aiemmin otettiin labrassa verikokeet ja osastolla sitten aamulla ristiveret, käyrää katsottiin ja vaidettiin vaatteita ja sian sänky paikan. Ennen leikkuriin menoa laitettiin tippa ja sain vatsahappoja neutralisoivaa nestettä.

-Mitä esivalmisteluita tehtiin? Mietin vaan että esim. karvoja voisi ajella jo kotona, onkohan jotain muuta?

Itse ajoin varovasti karvoja aamulla (mutta varo että ei tule haavoja) ja sain myös kotiin laksatiivin että suoli olisi tyhjä ennen leikkausta (tai itse sen pyysin) jotta leikkauksen jälkeen ei heti tarvitsisi rynnätä kipeän vatsan kanssa pöntölle ärvistelemään ;)

-Kuinka pian sait vauvan rinnalle?

Ekan ja kolmannen sain rinnalle heti kun pääsin osastolle eli n 2h jälkeen sektiosta. Kakkosen sektio venöhti hätä tapausten vuoksi iltapäivään ja sain olla heräämössä yksin niin silloin vauvakin pääsi mun luo sinne rinnalle (tämä tapahtui naikkarilla). Itse kerroin toiveistani pikaisesta rinnalle pääsystä osastolle mentäessä ja näin myös tapahtui mahdollisuuksien mukaan. Myöskään lisämaitoa ei annettu kun olin niin toivonut.

-Saitko heti osastolle siirtymisen jälkeen vauvan hoitoosi tai auttoivatko hoitajat imetyksen alkuun tms.

Sain vauvan viereeni heti. Mutta ekan päivän hoitajat auttelivat isää vauvan hoidossa (tai oikeastaan vain ekan vauvan kanssa, muiden kanssa ei apua tarvittu, muulloin kuin isä ei ollut paikalla). Kaikkien kolmen kanssa nousin ylös jo sektio päivän illalla ja hoidin seuraavana aamuna täysin itse vauvat. Myös imetys on lähtenyt minulla kiitettävästi käyntiin.

Imetyksen suhteen meillä on ollut todella hyvää tuuria, kaikki kolme ovat olleet kuin vanhoja tekijäitä heti alusta asti. Myös mun rinnanpäät on olleet hyvät imetykseen, mikä on tietty helpottanut imetyksen alkuun pääsyyn.

Kannattaa ihan alusta asti kertoa mitä toivoo, niin yleensä hoitajat myös niitä toiveita kunniottavat ja toteuttavat mahdollosuuksien mukaan. Itse halusin saada lapsen rinnalle niin paljon kuin mahdollista, myös öiseen aikaan joten eka yö hoitajat auttoivat minua saamaan vauva rinnalla silloin kun oli tarvis ja auttoivat siirtää vauva toiselle puolelle, se kun oli alkuun hieman hankalaa.

Hyvää synnytyksen odotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla