Mitä eskarilaisen täytyy osata?
Minulla on täällä kotona poika joka aloittaa ensi syksynä eskarin. Oon jotenkin ollu huolissaan,että mitenköhän siellä mahtaa pärjätä?!
Kaikki on jotenki vaikeaa sille.Välillä tuntuu kuin ei ymmärtäisi mitä puhutaan. Aina saa vääntää rautalangasta.
Siispä kysyn teiltä,mitä teidän eskarilaiset tai tulevat sellaiset osaavat?
Esimerkiksi tietävätkö mikä päivä tulee maanantain jälkeen,tunnistavatko numeroita,kirjaimia,jaksavatko kuunnella satuja ja muistavatko jälkeenpäin kysyttäessä,mitä sadussa kerrottin. kiinnostaako piirtäminen tai askartelu?
Entä onko muilla tän ikäisillä lapsilla kova uhma? Nimittäin meillä poika uhmaa joka asiassa,sana ei on myrkkyä,itkee ja narisee joka asiasta mikä ei mene niin kuin tahtoo. Arki hänen kanssa jotenkin vaikeaa ja todella hermoja raastavaa.
Kommentit (11)
Jospa mekin nyt alettais täällä odottelemaan eskarin alkua ilman paniikkia.Varmasti on tärkeä vuosi tuo eskarivuosi ennen koulun alkua,varsinkin kun meidän poika on ollu kotihoidossa viimeiset vuodet(olen hoitovapaalla).
mukavaa kevään odotusta!
ja osaa jo kirjoittaa, lukea ja laskeakin jonkin verran..
Kyllä ainakin täällä niillä on omat kirjansa, joita käyvät läpi. 1 satukirja, 1 " aapis" kirja ja 1 " lasku" kirja, joissa on sitten myös harjoituksia.
En tiedä vaikuttaako tähän sitten se, kun esikoulu on koululla.
Vaikka oikeasti aika moni jo osaa monia asioita ennen eskaria. Tosin tässä välillä tuntuu olevan eroa tyttöjen ja poikien välillä.
Meillä ei esikoinen aikanaan osannut mitään ennen eskariin menoa, mutta eskariopettaja oli tiukempi ja saimme palautetta jo syksyllä eskarin alettua että pitäisi osata kirjaimia enemmän... Muut testit menivät sitä vastoin hyvin.
Kakkonen osasi jo eskariin mennessä sitten lukea hitaasti sanoja, kirjaimet, tavuttaa, kirjoittaa (kaksoiskonsonanteissa ja vokaaleissa virheitä ja sanojen välejä ei osannut), numerot, yksinkertaisia yhteen ja vähennyslaskuja, viikonpäivät, jaksoi kuunnella satuja ja muisti hyvin kuulemansa. Eli lähtötaso oli aika hyvä.
Eskariopettajasta ihan riippuu mitä odottaa ja mitä pitäisi osata, vaikka oikeastihan eskariin mennään vasta opettelemaan. Ja itsekin painottaisin enemmän niitä taitoja toimia ryhmässä ja tietynlaista vastaanottavuutta, kykyä oppimisen vastaanottamiseen.
Uhmasta sen verran että meillä lapset ovat olleet tyyneimmillään ja helppoja ennen eskaria - siis oikeasti ihania. Sitten eskariin meno on ollut muutos ja alkuun väsyttänytkin ja sen jälkeen niitä huutoja tuli enemmänkin. Eli se uhma tuli vasta eskarin alettua, mutta kun tottuivat, niin helpotti.
täällä viskarit opettelevat kirjaimia (osa ryhmästä osaa lukea), numeroita, helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja.
Mielestäni ryhmässä toimiminen on tärkeä osa, koska tehtäviä tehdään ryhmissä. Tietenkin normaalit hyvät käytöstavat ovat tärkeitä. Samoin valmius kuunnella ja antaa muille työrauha.
Meidän poika on käynyt eskarissa syksystä lähtien, eskariopettaja kiinnitti huomiota siihen, ettei poika tunnistanut kirjaimia, eikä pitänyt piirtämisestä tai kirjoitusharjotuksista. Olin vähän ihmeissäni, miksi tällasia asioita olisi pitänyt osata jo valmiiksi?
Eskariopettaja alkoi kyllä myöhemmin perumaan puheitaan ja sanoi, että seurataan ajan kanssa.
Nyt kevätpuolella poika on itse innostunut kirjaimista ja luettelee sanoja kirjain-kirjaimelta, eli edistystä on alkanut tapahtua harppauksin syksyyn verrattuna.
Minä luulen, että useimmat pojat eivät yksinkertaisesti jaksa keskittyä kirjaimiin ja kynähommiin (meidänkin poika on liikunnallinen) ja parhaat edistysaskeleet saadaan aikaiseksi, kun lapsen oma mielenkiinto herää. Käsittääkseni se juuri on esikoulun yksi perustehtävä, kiinnostuksen herättäminen. Lapsen ei eskarissakaan tarvitse oppia lukemaan, senkin ehtii varmasti oppia koulussa.
Oletko pyytänyt keskusteluaikaa eskariopen kanssa? Työskentelen itse eskariryhmässä ja meidän eskareiden vanhempien kanssa on " pakolliset" keskustelut syksyllä ja keväällä ja aina kun vanhemmat niin haluavat. Omassa eskarissani käytetään eskarilaisille suunnattua " oppikirjaa" missä mm.hahmotetaan samalla alkukirjaimella alkavia sanoja, ympyröidään saman aihealueen asioita jne.helppoja kouluun valmistavia tehtäviä mitä löytyy muuten ihan tavallisistakin tehtäväkirjoista. Eskarin tehtävänä ei ole opettaa lukemaan eikä laskemaan mutta eskareitakin on erilaisia ja paljon riippuu meistä opeista, mitä siellä tehdään. Omatoimisuuteen ja tiettyyn itsenäisyyteen olisi hyvä opetella ennen koulun alkua, huolehtimaan omista tavaroista ja ennen kaikkea itsestään. Kellokaan ei ole paha asia opetella ennen koulua ja itse opetan sitä eskarissani aina kun mahdollista, esim. mitä kello on kun on aamiainen,lounas, missä viisarit silloin ovat jne. Numeroita voi opettaa monella tapaa, me suosimme leikin varjolla opettelua esim.hypitään salista ruokailuun yhdellä jalalla viisi hyppyä ja toisella kuusi ja kaikki laskee yhteen ääneen. Näitä voit myös harjoitella kotona. Palapelit on hyviä, vaikkakin saattaa vaikuttaa tylsältä, keskittymis -ja paikallaan olemisen harjoitteita. Etsi kaupasta tai lainaa kaverilta lastasi kiinnostavan aihealueen palapeli ja tee se kärsivällisesti lapsen mukana. Ai niin, oma lapseni on eskarilainen eikä osaa vielä lukea eikä laskea :))
kyllä jo 5 vuotiaan pitäisi osata toimia toisia ihmisiä ja sääntöjä kunnioittaen, istua nätisti ruokapöydässä, osata hyvät tavat (kiitos, ei kiitos, anteeksi ym), odottaa omaa vuoroaan, olla huutamatta ja puhua kunnolla, olla juoksematta sisällä, korjata lelut omille paikoilleen, ymmärtää hiukan että tapahtumilla ja omalla käytöksellä on seuraamuksia, että ei voi aina tehdä aina oman pään mukaan.
Oma 5 veeni suurin haaste ei ole numerot taikka muu tekninen osaaminen, vaan että muiden lasten ei tarvitse tehdä hänen määräilyn mukaan, mitä leikkejä hän haluaa leikkiä tiettyjen lasten kanssa :-) eli haasteensa eskarissa kullakin.
Kun olen lukenut, mitä kaikkea eskarilaiselta odotetaan...
Olen kuvitellut lapseni olevan hyvin kehittynyt normaali viskari, mutta tämä palsta on saanut epäiliväksi. Lapseni pärjää pk:ssa hyvin, tykkää pelata Alkupolku Eskaria, on sosiaalinen, mutta ujo, ei tykkää esiintynisestä... Luettuani palstaa hän ei pärjää. Kaihtaa konflikteja, mieluummin piiloutuu kuin " tappelee" . Apua, mitä teen?
Täytyykin varmaan kouluun menoa varten tarkistaa että sukunimi sujuu myös ;-)
Siis lapsi osaa jotain tai ei osaa. Mun mielestäni sen ihmeempää harjoittelua eskaria varten ei pitäisi olla vaan nimenomaan eskarissa harjoitellaan koulua varten. En kyllä ymmärrä esim. sitä jos lapsen pitäisi osata kirjaimet ennen eskaria. Tai osata kirjoittaa sukunimi. Kyllä niitä kirjaimia opetellaan vielä ekalla koulussakin.
Eli jos joku huolestuttaa niin eskarin aikana selviää yleensä onko oikeasti aihetta huoleen.
Inhoan yli kaiken muutenkin koulumaisia eskareita. Ehtii sitä vielä koulua käydä vuosikaudet.
juuri noita luettelemiasi asiota käydään läpi esikoulussa - eli ei ole väliä mitä osaa - esikoulun tarkoitus onkin katsoa ja kehittää lapsen kouluvalmiutta, eikä opettaa esim. lukemaan - kuten itse luulin ennen.
Tyttöni on nyt esikoulussa ja heillä tavoitteena on kartoittaa lapsen valmiuksia koulua varten ja kehittää jokaisen yksilön näitä osa-alueita. Yksi on kuuntelemisen taito ja paikallaan istuminen. Kirjainten ym. opettelu on ainakin meillä toisarvoista - ryhmässä toimiminen ja omatoimisuus on niitä mitä opetellaan vaivihkaa. tyttöni ryhmässä on monenmoista porukkaa - osalla on vielä matkaa siihen paikallaan istumiseenkin. Esikoulu on siis esikoulua - harjoittelua. Mitään ei tarvitse osata ja jos lapsen käytöksessä huomataan jotain joka vaikuttaa kouluun menemiseen, käy hän läpi koulukypsyys testin tms. siinä esikoulun aikana. Ja tarvittaessa saa lykkäystä tai pääsee erityisryhmiin sitten koulutaipaleella (mm. pienluokat).
Älä huoli lapsesi puolesta, meillä ainakin esikoulu on ollut mahtava juttu vaikka olin tosi skeptinen vielä viime kesänä ennen esikoulua.
ps. nämä meidän lapset opettelevat mm. kävelemään koulun käytävillä juoksematta ja keräämään tarjottimeen astiat ja ruuat ja kantamista pöytään. Meidän esikoulu/päiväkoti on koulun yhteydessä.