Työkaverini tekee kuulemma ruokaa viikolla vain maanantaina ja tiistaina.
Molemmilla kerroilla niin ison satsin jotain tyyliin lihakeittoa ja makaronilaatikkoa, että ke-pe sitten vain lämmitellään tähteitä. meillä ainakin mies ja lapset nostaisivat kapinan moisesta systeemistä.
Kommentit (15)
mutta jos mies kapinoi niin mikä estää häntä tekemästä safkaa vaikka joka päivä
ei kelpaa tehkööt ite tai olkoot syömättä.
nousisin kapinaan jos ukkoni ei tekisi joka päivä uutta lämmintä ruokaa töistä palaavalle vaimolleen. Ja kyllä, hänkin on töissä, mutta silti. Tähteitäkö tässä pitäisi syödä useampana päivänä ja mites mun nico ja janica sitten voisivat kehittyä eliitin mukaisiksi nirsoilijoiksi jos pienestä pitäen tollasta olisi.
Esim. eilen meillä oli lauantailta jäänyttä kalakeittoa. Tänään teen lihapullia ja, joita syödään jonkun muun lisukkeen kanssa myös torstaina. Huomisen ruokaa en ole vielä keksinyt, mutta sitäkin teen niin, että riittää myös perjantaille :)
maanantaina ja jos riittää, vielä tiistainakin. Tiistaina, jos ei riittänyt teen seuraavan satsin, jota syödään tiistai-keskiviikko ja jos riittää, torstai. Perjantaina heitetään vaan ranskalaisia ja makkaraa tai kalapuikkoja uuniin. Lauantaina tehdään päivällä isot levyt pizzaa, jota sitten syödään myös iltapalalla. Sunnuntaina tehdään yleensä vähän isompitöisempi ruoka tai joku pataruoka, joka hautuu uunissa sunnuntaikävelyn ajan ja on sitten valmista syötäväksi. Ja illalla sitten taas se alkuviikon keitto tai laatikko.
Kaikki syömme tarkassa/koulussa/töissä päivällä lämpimän aterian. Kukaan ei ole koskaan valittanut tästä systeemistä, pääasia on että ruokaa on ja kaikki tulee ruokittua.
Ei meilläkään tehdä viikolla ruokaa joka päivä vaan joka toinen ja se kummalla on lapsenhakuvuoro sinä päivänä tekee ruoan. Naurettava ajatus, että mies kapinoisi siitä etten minä tee ruokaa, ei tässä nyt sentään missään keskiajalla eletä.
Nytkin meinaan tänään tehdä loppuviikkoa varten ison pastalaatikon, sitä otetaan evääksi töihin ja lämmitetään illalla kotona. Mies ja lapset ei nouse kapinaan, kun eivät osaa laittaa ruokaa... Niin kauan kuin minä laitan ruoan, niin muu perhe syö sitä kiltisti. Valituksia en kuuntele, jos ei itse aio ruokahuoltoon osallistua. Ja tämän mies tietää ja on tyytyväinen, kun kotona on aina ruokaa tarjolla.
maanantai ja tiistai syödään viikonlopun jämiä. Teen lauantaina ja sunnuntaina kaikkiaan 4 ruokaa ja vähintään kahta tarkoituksella niin paljon, että alkuviikko pärjätään niillä (keittoja, laatikkoja, patoja). Keskiviikkona teen ruokaa ja sitä samaa syödään torstaina. Perjantaina herkutellaan ja laitetaan jotain kivaa koko perheen herkkua alkavan viikonlopun kunniaksi.
lauantaina ja sunnuntaina, molempina päivinä kaksi eri ruokaa joista sitten pistetään seuraavan viikon ruoat pakkaseen. Ei meillä ainakaan työssäkäyvinä ole aikaa arkipäivinä ruveta " kunnolla" kokkaamaan, mutta silti emme halua käyttää myöskään eineksiä vaan tarjoamme kunnon terveellistä ruokaa lapsillemme ja itsellemme.
Sinänsä järkevää tehdä isompia satseja kerralla ettei tarvi aina kokata.
Minä ainakin ajoitan ruuanlaittopäivät harrastusmenojen mukaan.
Sunnuntaina tehtyä ruokaa syödään ma ja ti.
Keskiviikkona syödään maksalaatikkoa, kalapuikkoja tai muuta einestä.
Torstaina tehtyä ruokaa syödään to ja pe.
Nuo arkiruoat ovat makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, jauhelihakeittoa jne.
Jos lapset valittavat, niin minä sanon, ettei tämä ole ravintola, jossa ruokaa saa tilata.
Viikonloppuna ollaan sitten eksoottisella linjalla.
Jos joku haluaa, saa tehdä vaikka joka päivä ihan vapaasti. Itse en halua jumittua keittiöön. Meillä tosin kapina nousisi siitä, ettemme enää tekisi yhtä ja toista muuta yhteistä kivaa sillä ruuanlaitosta säästyneellä ajalla ja energialla. Mies on onneksi samoilla linjoilla, että ei joka päivä tarvitse väkertää lapsilta ei ole kysytty ja ihan tyytyväisiä ovat olleet.
Musta toi on erittäin järkevää ja heillä saattaa olla syynsä siihen miksi kokkauspäivät ovat juuri nuo ma ja ti. Tuollaisella ennakoinnillahan saa juuri sitä perheen yhteistä aikaa joka kuluu todella nopsasti jos joka päivää laittaa uuden ruuan.
Ei millään pahalla mutta aika orjallista mielestäni laittaa jotain samaa ruokaa joka viikko tiettynä päivänä.
Ihan hyvä systeemi. Säästyypä aikaa sitten loppuviikosta muille askareille.