Lastensuojeluilmoituksen paikka?
Pitäisikö ilmoittaa lastensuojeluun, kun tiedän tapauksen :
Vauva 5kk mennyt kello 21 nukkumaan, äiti tietää entuudesta, että vauva nukkuu yönsä hyvin. (En kyl tiedä nousiko vauva yöllä yhtään kertaa syömään).
Vauvan mennessä nukkumaan äiti ja isä ovat kavereidensa kanssa juoneet itsensä humalaan.
Kukaan porukasta ei ole ollut selvinpäin lasta hoitamassa.
(mutta nyt en tosiaan tiedä herääkö se vauva öisin ).
Onko ilmoituksen paikka?
Kommentit (8)
kuvailemasi tilanne kuullostaa lapsen heitteille jätöltä. Oletko varma, että kaikki joivat itsensä humalaan niin, ettei kukaan kyennyt ottamaan vastuuta lapsesta, jos hän olisi vaikka herännyt? Ettei esim. äiti tai isä vain naukkaillut hieman alkoholia menettämättä kuitenkaan kykyä hoitaa lasta? Mistä tiedät tilanteesta? Olitko itse paikalla vai kertoiko joku paikalla olijoista sinulle?
siten että tämä ko. äiti kirjoitti omassa julkisessa päiväkirjassaan niin. Luin sen sieltä. Hän kirjoitti, että lapsi meni nukkumaan jonka jälkeen isä, hän (äiti) ja vieraat joivat kännit. Ja joku vieras jopa sammu johonkin!
Tämä äidin teksti on internetissä. Ja teidän, että kyseinen perhe on ennestään lastensuojelun asiakas.
Eli mitä pitäsis tehdä, eikö mitään?
Jos asia ahdistaa sinua ja olet huolissasi, tunnet/tiedät perheen muutenkin kuin nettipäiväkirjan kautta, niin ota yhteyttä alueen sos.työntekijään. Jessiina vastauksessaan kirjoittikin toimintavaihtoehdoista.
Nyt kun kerroit lisää, niin aihetta todellakin ilmoituksen tekemiseen voi olla. Oleellista on juuri se, voiko tilanteen mitenkään todistaa /tai myöntääkö äiti toimineensa kuten on kertonut/kirjoittanut. Noilla tiedoilla tekisin itse ilmoituksen ja toisaalta viranomaisena olisi jotakin näyttöä alkaa asiaa selvittelemään.
Ilmoituksenhan voi tehdä nimettömänäkin.
että enää ei voi nimettömänä tehdä ilmoistusta.... oikaiskaa jos olen väärässä.
J.E.P:
että enää ei voi nimettömänä tehdä ilmoistusta.... oikaiskaa jos olen väärässä.
kuten joku jo korjasikin, niin ilmoituksen voi tehdä nimettömänä. Viranomaisilla on velvollisuus selvittää jokainen, myös nimetön, ilmoitus.
olen lastensuojelun sosiaalityöntekijä, joten työhöni kuuluu myös näiden ilmoitusten selvittely.
Jos teet ilmoituksen, jonka sisältö on yllämainittu teksti, todennäköisesti se ei juurikaan selvitä yhtään mitään. Jos olet itse ollut todistamassa tapausta tai ilmoituksen tekisi joku sellainen, joka on tilanteen nähnyt, niin sitten ei ole mutu-tietoa ja tilanne olisi toinen. Mutta pelkästään sillä, että kerrot tietäväsi näin tapahtuneen, ei valitettavasti ole juurikaan merkitystä.
Toki jokainen ilmoitus tutkitaan, esimerkiksi katsotaan, onko tietoja perheestä jo ennestään, tämä vaikuttaa myös siihen, miten jatkossa toimitaan, eli kun ilmoitusta koskevaan perheeseen otetaan yhteyttä. Mutta jos perhe kertoo, että mitään alkoholinkäyttöä ja siitä aiheutuvia ongelmia ei ole ollut, niin mitään ei tapahdu, koska mistään ei ole näyttöä. Joka tapauksessa ilmoitusta koskevaan perheeseen otetaan yhteys ja kerrotaan, että heistä on tehty ilmoitus.
Tekstistäsi ei selviä, mitä perheessä on tapahtunut. Onko lapsi jäänyt heitteille, vaille hoitoa, kun aikuiset ovat juhlineet? Vai ovatko muut vieraat nauttineet enemmän ja äiti vain ollut mukana. Vai ovatko kaikki olleet yhtä humalassa ja jos ovat, niin miten humalassa? Ja kuka todistaa, kun ketään ei ole puhallutettu? Oleellista on se, onko lapsi kärsinyt ja ollut vailla hoivaa?
Ei se, että lapsen kotona on rauhallisesti iltaa viettäviä aikuisia, ole ilmoitksen paikka. Mutta se on, jos lapselle aiheutuu vaaraa, turvattomuutta tai muuta vastaavaa. Ei ole olemassa lakia, jonka mukaan lapsiperheen kodissa ei saisi nauttia alkoholia tai viettää iltaa. Mutta jos lapsi jää hoitamatta, se rikkoo lapsen oikeutta turvaan ja hoitoon. Toki lasta hoitavan aikuisen on oltava kykenevä hoitamaan ja lapsen turva ei saa vaarantua, mutta mitään muuta " moraalisäätelyä" sosiaalitoimi ei voi harrastaa.
Eli noilla tiedoilla, mitä kerroit, ei itse ilmoituksesta ole paljoakaan " hyötyä" , koska siinä ei ole mitään selkeää perustetta, ellet sitten ilmoitusta tehdessäsi kerro lisää.
Toimintamahdollisuuksista ja lain mukaan toimimisesta kerron vielä sen verran, että jos esimerkiksi perheeseen, jossa on pikkulapsi ja vaikkapa levottomat juhlat, tehtäisiin poliisin kotikäynti vaikkapa naapurin pyynnöstä, ja jos paikalla olevat aikuiset olisivat nauttineet " liikaa" alkoholia, lapsi vietäisiin tilapäisesti huostaan tai sitten hoitoon vanhempien suostumuksella, jolloin tilapäistä huostaanottoa ei tarvittaisi. Tilannetta selviteltäisiin, mutta jos kysessä olisi perhe, jossa ei ole muuta problematiikkaa, lapsi todennäköisesti palaisi kotiin ja perhe saisi ehkä jotakin tukitoimia ja jäisi ns. avohuollon asiakkaaksi. Mutta yksi kerta ei yleensä, ilman muita syitä, johtaisi mihinkään radikaalimpaan toimenpiteeseen. JOs sen sijaan kyseessä olisi ongelma, esim. vanhepien pitkäaikainen päihteidenkäyttö, johon ei ole saatu tukitoimista huolimatta muutosta, lapsi saattaisi päätyä kodin ulkopuoliseen sijoitukseen.
Tämän kerron siksi, että ihmisillä on usein erilaisia luuloja siitä, mikä johtaa mihinkin. Eli perheen kokonaistilanne ratkaisee aina. Ja näitä yksityiskohtia ei voida kertoa ilmoitusta tekeville edes jälkeen päin.
Lain mukaan ensin on koetettava vaikuttaa perheen tilanteeseen avohuollon tukitoimin, joita on olemassa monenlaista, ja lapsen sijoittaminen kodin ulkopuolelle on vasta viimeinen vaihtoehto.