Oopperaliput
Ajattelin ostaa äidilleni 55v lahjaksi liput oopperaan. On aina puhunut oopperaan menosta, mutta ei ole saanut aikaiseksi.
Ajattelin 2 lippua ostaa, että saa ottaa kaverin mukaan.
Kannattaako ostaa lahjakorti (myydäänkö oopperaan sellasia) vai pitäskö vaan kysyä että mitä haluaisi mennä katsomaan?
Mitä eroa oopperalla ja operetilla?
Vai olisiko baletti kevyempää?
Kommentit (7)
yhteydenottolomake tms. mistä ainakin mulle neuvottiin nopeasti tosi kivasti, että mitä kannattaa ensikertalaisen mennä katsomaan jne
sovin sen äitini kanssa, että ko päivä on vapaa. En edes kysynyt, onko lahjakortteja.
Ostin liput taikahuiluun, koska se oli oikeastaan ainoa fiksu. En halunnut ostaa suomalaiseen oopperaan, vaan tunnettuun näytökseen. Operetteja ei siellä tainnut ollakaan.
Minä kyllä suositteleen oopperaa, jos tykkää musiikista. Itse olen ollut kerran katsomassa balettia ja suoraan sanottuna vähän ikävystynyt.
Millähän perusteella Iloinen leski ei ole " fiksu" ? Saariaho alkaa olla myös erittäin tunnettu oopperapiireissä, kyse ei ole mistään marginaalisäveltäjästä, mutta turha kai sitä on tuollaiselle juntille selittää.
Vierailija:
sovin sen äitini kanssa, että ko päivä on vapaa. En edes kysynyt, onko lahjakortteja.Ostin liput taikahuiluun, koska se oli oikeastaan ainoa fiksu. En halunnut ostaa suomalaiseen oopperaan, vaan tunnettuun näytökseen. Operetteja ei siellä tainnut ollakaan.
Minä kyllä suositteleen oopperaa, jos tykkää musiikista. Itse olen ollut kerran katsomassa balettia ja suoraan sanottuna vähän ikävystynyt.
kuten sanoin, en halunnut ostaa suomalaista oopperaa.
Ja myönnän, minä olen juntti. En ymmärrä musiikista mitään. Ymmärrän ainoastaan Mozartin nimen, hyvä kun olen kuullut Saariahosta, eli siksi ostin taikahuiluun liput. Jos oopperassa olisi ollut näytöksiä Carmenista, olisin ostanut sen vielä enemmin.
Koska kun ihminen menee oopperaan kerran elämässään, niin minusta on " fiksumpaa" ostaa se lippu johonkin tunnettuun. Verrannollisesti: jos et käy leffassa kuin yhden kerran vuodessa, on minusta fiksua mennä katsomaan se, mikä on saanut oscarin parhaasta elokuvasta, eikä mitään alakulttuurin suosimaan leffaa.
Ensikertalaiselle Taikahuilu on varmempi valinta kuin esim. Saariahon teos. Ja jos ap:n äiti käy vain muutaman kerran (tai sen yhden kerran) oopperassa niin ehkä silloin on parempi mennä katsomaan klassikkoteosta kuin modernimpaa teosta. Oopperan genrehän on nykypäivänä todella laaja ja mielestäni ensikertalaisen on turvallisempi aloittaa tutusta ja perinteisestä ja edetä sitten (jos kiinnostusta riittää) myös modernimpaan suuntaan.
Taikahuiluhan on jatkuvasti suurten oopperatalojen ohjelmistossa, usein myös lasten versiona.
Ja hyvä, että valitsit oopperan operetin sijaan.
4 ei ollutkaan ap, anteeksi sekoiluni.
Mutta esim. juuri nelosen valisema Taikahuilu voisi olla hyvä valinta myös ap:n äidille. Tai sitten lahjakortti jolloin äiti saisi itse valita teoksen oman kiinnostuksensa mukaan.
yhteydenottolomake tms. mistä ainakin mulle neuvottiin nopeasti tosi kivasti, että mitä kannattaa ensikertalaisen mennä katsomaan jne