Millä raskausviikolla siirtyy synnytyssalin asiakkaaksi?
Viime raskaudessa soitin saliin (kun oli neuvola ja äitipoli kiinni) niin he vastasivat minulle että en ole tarpeeksi pitkällä raskaudessani että he voisivat auttaa minua. Mietinkin nyt että kuinka pitkällä kuuluu olla, että he auttavat sieltä ja sinne voi mennä esim v-loppuna jos ongelmia ilmenee?
Minulla nyt menossa viikko 20 ja supistuksia ollut nyt ihan kiitettävästi. Pe varasin ajan neuvolanlääkärille joka on ti. V-lopun aikana kuitenkin supistuksiin tullut ytyä lisää ja niitä heikompia sitten tuntuu olevan vähän liian usein. Mietikin, että jos en aamuun malta odottaa niin pitääkö minun mennä päivystykseen vai voinko ottaa yhteyttä suoraan saliin?!
Esikoista odottaessani makasin sairaalassa pakkolevossa ennenaikaisuuden uhan vallassa. Nyt pelottaa, että sama edessä. Mielessä pyörii myös se että jos vauva syntyykin jo nyt :( Suunnilleen hautajaisia mietin täällä jo :/
Kommentit (6)
raskausviikolta 22, ainakin siinä menee virallinen raja jonka jälkeen ei enää puhuta keskenmenoista vaan synnytyksistä...
Päivystysaikaan soitetaan synnytyssaliin, he hoitavat äitipolin päivystyksen. Näin Lappeenrannassa. Ei täällä ainakaan ole mitään viikkorajaa äitipolikäynteihin.
Sinun tilanteessa ehdottomasti soitto sinne synnärille. Eihän mikään tk-päivystys voi tehdä tuolle asialle mitään. Ja jos kerta edellisessä raskaudessa ollut pakkolepoa, niin sitä suuremmalla syyllä pikainen yhteydenotto.
Tytteli-83
Niin se on meilläkin, siis että kun äitipoli on kiinni niin synnytyssali päivystää. Kuitenkin kun viime raskaudessa sinne soitin joskus viikolla 13 niin sanoivat että ei asia heille vielä kuulu.
Soitin aamulla neuvolaan ja sieltä käskettiin vaan ottamaan rauhallisesti ja odottamaan huomista lääkärin aikaa joka on varattu neuvolaan. Siellä on sellanen nuori tyttö (heitä yhtään väheksymättä) ja epäilen että osaakohan hän edes tarkistaa kohdunt tilannetta :(
..kuuluu synnytysvastaanoton/äitiyspolin asiakkaaksi TAYSiin raskausviikosta 20 lähtien. Siinä kieppeillä lähettävät myös neuvolasta äidin tiedot sairaalaan. Eli sinne vaan soittelet, jos yhtään huolettaa!!! Ihan tarpeeksi pitkällä olet jo, että ottavat sinut vastaan ja neuvovat tarpeen mukaan!
Ja valitettavasti tilanne on se, että mitään muuta kuin lepoa ei ole tarjolla ennen kuin joskus raskausviikolla 24. Eli ainakaan lääkkeillä ei supistuksia ruveta hillitsemään ennen kuin vauvalla olisi jonkinlaiset mahdollisuudet selvitä, jos rupeaa syntymään. Näin siis minulle on kerrottu äitiyspoliklinikalta.
Sairaslomaa toki saa. En tiedä, millä viikoilla ottavat ihan sairaalaan lepäilemään, jos on tarpeen.
Jos kerran esikoinen on syntynyt ennenaikaisesti, niin nuo supistukset on toki syytä ottaa vakavasti. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
mutta mielestäni jokaisessa synnytyssairaalassa on päivystys joka on 24 h auki ja luulen että sinne voi aina soittaa ja varmistaa ja tarvittaessa mennä käymään. Missä päin asut? En tiedä muista paikkakunnista mutta ainakin Helsingissä on 24 h päivystys naistenklinikalla ja kätilöopistolla.