Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hypotonia ja virtsan pidätyskyky

01.03.2008 |

Hei!

Tässä olen muutaman kuukauden taistellut tyttöni virtsan pidätyksen takia. Tyttöni täyttää kohta 4 vuotta ja on vauvasta asti ollut lievästi hypotoninen. Hänellä on todettu lantionseudulla lihasheikkoutta ja suun motoriikan seudulla.

Potalla oppi käymään jo 1- vuoden iässä ja pissat ja kakat teki aina sinne, mutta nyt on tullut TOSI paljon ongelmia pidätyksen takia.

Hän saattaa tehdä pissat housuun monta kertaa päivässä niin kotona kuin hoidossakin. Välillä tuntuu, että hän ei tiedosta milloin hätä on ja sitten kun hän ilmoittaa, että pissaattaa niin silloin on jo myöhäistä.

Olen tässä miettinyt, että toimiikohan hänellä nuo alapään lihaksetkaan oikein kunnolla jos kerran lihasheikkoutta on muuallakin.

En ole käynyt lääkärissä tämän takia, mutta tarvetta varmaan olisi.

Vaipan käytöstä olen keskustellut tytön kanssa ja hän tietää että " isot " tytöt eivät käytä vaippoja ja kokee sen hirveän nolona. Tämän takia en vaippoja ole hänelle laittanut.

Olen myös kokeillut palkintotarrojen laittamista ja sillä mentiin kotona 2 viikkoa tosi hyvin. Mutta sitten kun tarrat eivät enään kiinnostaneet alkoi taas pissa tulemaan housuun.

Tyttö on hidas oppimaan uusia asioita ja tarkkaivuudessa on ongelmia.

Neurologin mielestä tyypillinen haaveilija, ADD- lapsi.

Olisiko kenelläkään hyviä neuvoja mitä tässä pitäisi tehdä.

Kipe

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä enää hämmästele vaan lääkäriin ja lähte inkontinenssifysioterapeutille, sieltä saatta apua löytyä! varmaan ikävä asia tytöllesi ja ongelma vaan kasvaa kun ikää tulee, ottaa varmaan psyykkeen päälle tytöllä. Asia on hoidettavissa!

Vierailija
2/13 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Fysioterapia kulkee meillä kotona ja taidan häneltä kysyä asiasta. Mutta luulen että sellaista fysioterapeuttia ei löydy täältä meidän paikkakunnalta joka olisi erikoistunut lasten virtsankarkailuun.

Miedän fysioterapeutti on vasta valmistunut koulun penkiltä, enkä häneen luota aivan 100 %, mutta otettava hänet oli kun on ainoa lastenfysioterapeutti.. : (.

Mutta mitä mieltä olette, voiko kysessä olla hypotonia joka vaikuttaa siihen?

Kipe

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuosta tiedä mutta voihan olla että nuo muut ongelmat vaikuttaa tuohon virtsanpidätyongelmaan? mutta jos on hypotoniaa niin kyllähän se on sitten vaikuttaan kaikkiin lihaksiin kun ajattelee, lantionpohjalihakset ovat myös siis löysät eikä pysty pidättelemään. Meillä myös hypotoninen lapsi, niin hypotonia vaikuttaa myös suualueen lihaksissa esim. nieleminen on vaikeaa, se hyoptonia myös kyllä näkyy muuallakin kuin vartalossa ja raajoissa ja kyllä olen varautunut siihen että tulee ongelmaan mm tuossa virtsapidätyskyvyssä.

Vierailija
4/13 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin tässä viikonloppuna täsmälleen samaa. Meillä hypotoninen tyttö täyttää kohta 6 vuotta ja pissan karkailu on päivittäistä. Määrä ei ole iso, mutta pikkuhousut ovat märät tosiaan joka päivä. Vaivaa on ollut minusta enemmän lähimmän puolen vuoden aikana, kun aijemmin.

Ajattelin myös omalta ft:ltä asiasta kysyä ja pyytää mahdollisia jumppaohjeita.

Vierailija
5/13 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla pikkuhousut kastuu päivittäin. On oppinut vasta yökuivaksi. On myös haaveilija, veljellä add ja tytössä paljon samoja piirteitä. On myös aistiyliherkkyyksiä mm. kuulossa ja hajuaistissa.

Tarkoitukseni on viedä hänet si-kuntoutukseen. Sensomotoriikasta tiedän, että kastelulla ja suun alueen " heikkoudella" on yhteys.

Tipahteleeko tyttösi helposti tuolilta? Miten hypotonia hänessä eniten näkyy? On tyttö syntynyt sektiolla tai " syöksymällä" ( kuten meillä)? Entä onko hänen puheensa epäselvää?

En pysty ollenkaan sanomaan onko hypotonialla ja pidätyskyvyllä mitään yhteyttä. Työskentelen itse yhden hypotonisen nuoren kanssa. Hänellä hypotonia on alaraajoissa. Virtsanpidätysongelmia hänellä ei kuitenkaan ole.

Vierailija
6/13 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö syntyi imukupin avustuksella yliaikaisena.

Hypotonia näkyy vielä alaraajoissa, lantion ja nilkkojen alueella lievästi.

Nilkat tahtovat kääntyä väärään suuntaan joten tukikengät on pakko olla.

Lantion seudulla näkyy silleen, että esim. toispolviseisonta ja yhdellä jalalla seisominen ei onnistu. Myös hyppimnen tasajalkaa on tulollaan.

Mutta kiipeilyt puolapuita pitkin ei onnistu, eikä siitä siirtyminen esim penkille onnistu vaan täytyy tukea ja auttaa. Meillä uudet asiat jännittävät tyttöä ja hän ei ole halukas menemään niihin. Kaikki siirtymävaiheet on vaikeaa.

Viime viikolla kokeiltiin pyörällä ajamista ja se nyt onnistuu vihdoinkin!

Kerroit että teillä on pojalla add diagnoosi. Minkäikäinen hän on? Minulla ei ole mitään käsitystä koko diagnoosista, eikä sitä mitä tässä tuleman pitää. Millainen on kouluun meno? Täytyykö olla joku ohjaaja? Pääseekö suoraan kouluun vai tarvitseeko kerrata eskaria?

Minä jo nyt ajattelen tälläisiä kysymyksiä, vaikka aikaa on vielä 3 vuotta... Äidin huoli.

Kysyit myös tuolita tipahtelimisesta. Meillä ei ole ollut sellaisia mutta penkille nouseminen tapahtui vasta lähellä 3 vuotta.

Kipe

Vierailija
7/13 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytyöllä on hypotoonisuutta kauttaaltaan ja siten myös lantionpohjan lihaksetkin ovat hypotooniset. Saattaa myös olla, että pissausvaiheessa rakko ei tyhjenekään kokonaan, vaan sinne jää nk. residual, jäännösvirtsa, joka sitten lirahtelee pikkuhousuihin.

Eli yksi yhteen ei voida varmaankaan sanoa, että hypotoonisella ihmisellä olisi umpi-varmasti virtsankarkailuongelmia, hypotoonisuus edesauttaa ongelmaa.

Kokonaisvaltaista jumppaa, sekä pissakäynnin jälkeen lantion eri asentojen kokeilu siinä pöntöllä keikkuessa saattaa auttaa jäännöspissan poistulemisessa. Myös pöntöllä istuessa jalkojen lattiatasoa ylempänä pitäminen (mm. korokepalli tms. jalkaterien alla) saattavat edesauttaa jäännöspissan poistumista.

Vierailija
8/13 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia vokaalejakin käytin hypotonia-sanassa. Ehkä kuitenkin selvyyden saamme...:)

Vierailija
9/13 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän add-poika on ekaluokkalainen. Aloitti syksyllä ekaluokan pienryhmässä mukautetun opetuksen luokalla. Sinne laitoimme hänet itse, eli kouluvalinta oli meidän. Olisi voinut mennä tavalliseenkin luokkaankin.

Pojallamme on ollut add:n myötä kehitysviivästymää. Oppi kävelemään 1.5 vuotiaana, puhe tuli 2.5 vuotiaana. Ei ole koskaan kontannut ym. motorisesti hiukan kömpelö. Pojalla ollut puheterapia ja toimintaterapia, joiden myötä kehitysviivettä enää tuskin lainkaan. Reipas koululainen, oppimiskyvyssä ei näytä olevan ongelmia. Eskari oli ongelmallinen ( 22 lasta) kun poika ei ymmärtänyt ohjeita eikä jaksanut keskittyä hälinän vuoksi. Nyt pienryhmässä oppinut ikätasoisesti asioita.

Add näkyy meillä keskittymiskyvyn vaikeutena, mutta ei vilkkautena. Poika " ajattelee" omiaan kun esim. annetaan ohjeita. Haaveilija. Myös kehitysviive kuuluu add:en. Arjessa ongelmallisia asioita ovat ohjeiden antamiset ja varmistaminen, että on ne kuunnellut ja ymmärtänyt.

Jos lapsellasi epäillään add:tä, kannataa vaatia esim. toimintaterapia varhaisessa vaiheessa ( teillä taisikin jo olla fysioterapia ). meillä varhain aloitettu kuntoutus on auttanut todella paljon. Todennäköisesti poikamme siirtyy normaali ryhmään koulussa, joskin yritän vaatia hänelle pienempää ryhmää josta hän selvästi hyötyy.

Vierailija
10/13 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän add-poijallammekin uusien asioiden oppiminen on ollut aikaisemmin vaikeaa. Vastusteli aina kaikkea uutta. Pelkäsi erityisesti kaikkea lääkärissä ym. tehtävää. Oppi kuitenkin samat asiat kuin muut, - pienellä viiveellä.

Nyttemmin, en tiedä onko terapioiden syytä, suhtautuu uusiin asioihin paljon luontevammin.

Ja vielä tyttömme kastelusta. Meillä tyttö pysyy kuivempana päiväkodissa, jossa säännölliset pissallakäyntiajat. Vahinkoja tulee kotona useammin, monetkin pikkuhousut saattaa mennä päivässä. Meillä tyttö kyllä pitäisi itse vaippaa, ei koe sitä vaikeana. Uskon kuitenkin, että vaipalla pissailisi enemmänkin housuun.

Voisikohan liittyä tuohon haaveiluun tuo pissailu? Tyttö ei huomaa pissahätää ja sitten kun huomaa, on jo myöhäistä.

Vierailija
11/13 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilusta vielä, että olen sitä ajatellut, että pissalle lähtö kerta kaikkiaan unohtuu. Olen sen huomannut jo monesta asiasta, että jos pyydät tyttöä pukemaan päälle ja hänet keskeyttää joku pyytämällä tekemään jotain ulkona, niin vaatteiden päälle laittaminen unohtuu ja tyttö säntää jo suoraa tietä ulos tekemään sitä pyydettyä tehtävää.

Meillä alkaa toimintaterapia jakso nyt tässä kuussa puolen vuoden ajan.

Toivottavasti sieltä saadaan apua..

Kyselin minäkin omalta fysio.terap. ja lääkäriltä kun tässä keuhkoputkentulehduksen vuoksi oltiin siellä, niin samaa mieltä he olivat että ei voi hypotonisuutta poissulkea. Ja myös siitä sanoivat että jäännöspissaa saattaa jäädä rakkoon joka on kyllä tyypillistä.

Mutta mitään lantionpohjalihas harjoituksia ei kuulema lapsille tehdä, vaan ne ovat meidän aikuisten naisten juttuja.. : )

Kiitoksia kaikille vastanneille. On se mukava, että en ole yksin miettimässä näitä asioita.. : )

Kipe

Vierailija
12/13 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin satonen tuolla aiemmin sanoi että kokonaisvaltaista jumppaa lapselle niin siinä tulee lantionpohjalihasjumppaa samalla varsinkin jos on sellaisia keskivartaloon kohdistuvia liikkeitä (esim vaikka koittaa pysyä hetken aikaa punnerrusasennossa jossa jännittyy alavatsan seutu, vaikka sellainen leikki jossa kuljetaan toisen alta tunnelista)

Erikoista että siellä sairaalassa noin vastattiin että aikuisten naisten juttuja ne jumpat joo kyllähän ne sellaiset spesifit jutut onkin esim sellaiset kuulaharjoitukset ja muut harjoitukset jota kohdistuu suoraan sinne seutuun, joita lapset ei edes sillein hahmota ja joita ei tietenkään voi lapsille mutta erilaisilla jumpalla/leikeillä voi kyllä vaikuttaa lantionpohjalihaksiin.

Vierailija
13/13 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että se johtuu ihan siitä hypotoniasta ja lantio pohja lihaksia pystyy jumppaa ihan rohkeasti kysyt fyssariltasi kuinka niitä voi jumpata :) ja sen tiedän että hypotonisilla vauvoilla voi olla vaikeuksia kakatakkin lihas heikkouden takia. Että ei muutaku jumppaan ja stemppiä sinne