Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt mua pelottaa vähän

Vierailija
01.03.2008 |

Päivällä sain puhelinsoiton perinnöllisyyslääketieteen klinikalta (hki) ja se puhelu meni jotenkin näin (nimet muutettu):

- Maarit puhelimessa (ap)

- Hei! Täällä on Sirkka-Liisa täältä perinnöllisestä. Soittelit parisen viikkoa sitten ja kyselit kokeesi tuloksia liittyen perinnölliseen sairauteesi.

- Niin, kyllä soittelin. Onko jo tulos selvinnyt.

-----HILJAISUUS----

- Niin, tuota...(takeltelua)...Asiahan on nyt sillä tavalla että tulisitteko ensi viikon tiistaina vauvanne kanssa tänne klinikalle klo: 00:00 (aika muutettu).

- Kyllähän minä voin tulla mutta eikö tuloksen voisi kertoa ihan tässä puhelimessakin kun on tutusta asiasta kyse?

- (närkästynyt ääni) Jos nyt kuitenkin tulisitte tänne.

- Tulenhan minä tottakai nuorimmaiseni kanssa, entä esikoinen? Otanko hänetkin mukaan?

- No, en minä tiedä...

- Selvä, otan sitten esikoisenikin varalta mukaan jos häntäkin tarvitaan.

- Tee niin, nähdään tiistaina.

- Näin teen, kiitos ja hyvää päivänjatkoa.

- Sitä samaa teille.

Tässä koko puhelu.

Juttuhan on nyt niin että minusta otettiin verta dna:n tutkimista varten jo vuosi sitten. Sitten kun koitin soitella tuloksia jo viime vuonna, ei tulokset olleet vielä tulleet. Nytkö ne tulokset sitten ovat tulleet? Vai eikö sittenkään?

Esikoisellani ja minulla on " varmasti" todettu yksi perinnöllinen sairaus ja nyt sitä lähdettiin tutkimaan sitten nuorimmaisestani. Mutta, lääkärit ovat alkaneet epäröimään onko kyseessä sittenkään kyseinen sairaus ja halusivat aloittaa minun dna:ni tutkimisen ja jos siitä selviää että minulla on kyseinen sairaus varmasti, lapsiani ei tutkia tarvitse.

Sanoivat että tuloksen saa soittamalla selville koska asia ei ole minulle niin arka koska olen 13 vuotta " sairastanut" kyseistä perinnöllistä sairautta.

Nyt en sitten puhelimen välityksellä saakaan tulosta tietää vaan pitää raahata koko perhe klinikalle!

Nyt pelkään että sieltä on löytynyt vieläkin vakavampi sairaus ku mitä mun on nyt annettu ymmärtää näiden vuosien aikana.

Että he eivät löytäneet tätä sairautta (mikä mulle on diagnosoitu) dna:sta ollenkaan mutta sieltä olisi nyt sitten paljastunut jokin pahempi vaihtoehto. Olisinko voinut saada väärän diagnoosin, uskonut omaavani sellaisen 13 vuotta ja sitten yhtäkkiä matto vedetään jalkojen alta pois. Et hei, ei sulla tota olekaan, et sulla onkin tämä ja sä kuolet x-ajan päästä. Ja sorry vaan, lapsesi kokee saman kohtalon.

Mitä voi tehdä jos saa väärän diagnoosin? Kuka on korvausvelvollinen?

Jos minulla nyt paljastuukin jokin toinen sairaus niin, jokin pahempi niin jos olisin tiennyt siitä aikaisemmin en olisi koskaan lapsiani saanutkaan.

Nyt on paha enää asioita muuttaa...

Voi, miksi just nyt niiden piti alkaa epäilemään tekemiään diagnooseja? Juuri kun totuin siihen että minä en tervettä päivää näe koskaan, vaan mulla on kehossa koko ajan jokin joka muistuttaa itsestään silloin tällöin.

Jos minulla ei ole kyseistä sairautta, lapsenikin tutkitaan tarkemmin mutta eihän se vielä kerro mitään. Tuo vain lisää epätoivoa ja syyllisyyttä ja usko lääkäreihin katoaa entisestään.

Jos minulla ei ole niin mikä sitten meitä vaivaa? Kuka sen selvittää...

Ei ehkä pitäisi miettiä näitä.

Saakohan tästä selkoa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei välttämättä ole mistään vakavasta. Mä ainakin olen ymmärtänyt, että kokeiden tulokset voi kertoa vain lääkäri ja jos kyse on tällaisesta " isommasta" asiasta, sitä ei voi tehdä puhelimessa. Näähän voi olla ihan klinikan yleiset toimintasäännöt.

Vierailija
2/4 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain varmuuden tunteen sinulle tai sisäisen rauhan kun tiedät mikä on eikä se olekaan jotakin absurdia outoA. voit lukea sairaudesta ja oppia elämään sen kanssa jos olet 13-vuotta elänyt. tottakai jaksat odottaa muutaman päivän - rauhoitut johonkin muuhun hommaan nyt siksi aikaa. todennäköisesti joku perinnällinen jos lapsia on kysytty mutta älä koskaan epäile lapsenteon asemaa - he ovat yhtä rakkaita sinulle ja sinä heille vaikka mitä tapahtuisi. Sinä olet heille maailman paras äiti. voimaa sinne!

Vierailija
4/4 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosiaan on tälle sairaudelle (jota ne nyt lähti epäilemään) niin jo nimikin ja sitä on hoidettu vuosittaisilla tarkastuksilla sairaaloissa, joissa kaikki on ollut muuttumatonta ja hyvin. Sen vuoksi kai lähtivät tutkimaan asiaa kun mikään ei ole oikeestaan muuttunut (huonompaan suuntaan) vaan kaikki on pysynyt ennallaan. On ne muutamat selvät oireet mutta ei sitten niitä pahempia oireita (tai no pahempia on väärä sana)...

Se tässä vähän ottaa vyön alle kun mä olen elänyt x-sairautta 13 vuoden ajan ja sitten yhtäkkiä ne haluaa tutkia onko sittenkin kyseessä y-sairaus.

Olen tottunut x-ään, hyväksynyt sen niin jos tulee y ... niin kaikki pitää aloittaa alusta. Voihan olla että kyse on ihan normaali käytännöistä, että tuloksia ei anneta ku suullisesti mutta tuo puhelu oli sen verran outo, äänensävyineen ja kaikkineen että pisti epäilemään että onko kaikki sittenkään hyvin.

Mutta...lapsiani en suostu katumaan. He ovat elämäni tärkeimmät ihmiset, aina.