Lahden Karisto, millainen paikka lapsiperheelle?
Hei,
Kokemuksia kaipailisin millainen paikka Lahti on asua? Erityisesti jos on kokemuksia Kariston alueesta. Lahdessa ei taida olla lainkaan avoimia päiväkoteja, vai onko vain jäänyt huomaamatta se Lahden nettisivuilta? Lahdessa ei myöskään taida saada kuntalisää, jos on hoitovapaalla? Saa siis vain sen perusosan...
Käyköhän kovinkin moni sieltä täällä pääkaupunkiseudulla asti töissä?
Lahdessa kun ei taida paljoa olla töitäkään tarjolla?
=)
Paljon kysymyksiä, mutta lähinnä siis mietityttää onko mukava paikka...
Löydettiin sieltä unelmien talo, mutta vielä ei kyllä tietoa josko sinne asti kuitenkaan muutettaisiin. Harkinnassa kuitenkin on.
Täällä Espoossa kun tuollainen talo maksaisi tuplasti enemmän.
-viivi ja ukko pian 1v.
Kommentit (3)
itse olen kokenut alueen viihtyisänä muutaman vuoden asumisen jälkeen. Muutimme myös espoosta ja käymme töissä helsingissä. Palvelut alkavat tulla nyt, kauppa syksyllä, koulun piirrustukset tulivat nettiin juuri. Hoitoon viemme juna-asemalle mennessä. Päiväkoteihin on ollut tilaa ja yksityisiäkin löytyy. Kotihoidon lisää ei saa, mutta olemme töissä, tämä ei ole ollut ajankohtaista. Yksityiseen hoitoon saa kuntalisää.
Ladut ja ulkoilumahdollisuudet ovat ihanat, ja lunta riittään Lahdessa. Espooseen suhteutettuna kaikkialle on lyhyt matka ja uimahalleissa ym. on vähemmän ruuhkaa. Mutta nämä ovat makukysymyksiä! Ainakin lapsia ja kavereita alueella riittää, ja naapureihin tutustuu helposti.
Täällä yksi Karistossa asuva kotiäiti kera kohta neljän lapsen :)
Me olemme viihtyneet Karistossa. Metsä ja järvi lähellä lisää asumismukavuutta, lenkkipolut ja laavu, leikkipuisto, alueella tosi paljon lapsiperheitä!!
Palvelut puuttuvat vielä, mutta kuten joku toinen kirjoitti ne ovat tulossa!! Joten sekin asia on pian hoidossa.
Helsinkiin tästä hurauttaa moottoritietä pitkin vajaassa tunnissa ja oikorataakin pitkin ilmeisen jouhevasti, siitä ei tosin ole omaa kokemusta.
Lahdessa ei saa kuntalisää, ikäväkyllä.
Päivähoitopaikat on vähän kiven alla, mutta kyllä uskon että jokaiselle tarvitsijalle on hoitopaikka järjestynyt. Yksityisiä perhepäivähoitajia Lahdessa on paljon ja ihan Karistossakin useampi.
Kerhoja on kyllä minun mielestäni ihan mukavasti. Seurakunnat pitää perhekerhoja ja avoimia päiväkerhoja. Ja 4v alkaen päiväkerhoja. Kaupunki järjestää maksullista kerhotoimintaa noin 3v alkaen.
Täällä on myös Perhetupa, jossa mukavaa toimintaa lapsiperheille. Myös Mannerheimin lastensuojeluliitolla on lapsiperheille toimitaa arkisin.
Kiva jos unelmien talo täältä löytyi ja jos päädytte tänne muuttamaan, niin tervetuloa! Päivisin täällä on kyllä kivasti äitejä lapsineen, että seuraakin löytyy :)
sanoa, että kaupunki ei ole järin lapsiystävällinen. Ei kuntalisää, kerhoja niukanlaisesti ja päivähoitopaikat ovat kiven alla.
Itse en muuttaisi Karistoon. Pieniä tontteja, kirjavaa rakentamista ja palveluita ei ainakaan vielä ole lainkaan. Kovasti sinne rakennetaan, mutta " käytettyä" taloa on aika vaikea saada kaupaksi.
Ei kovin hyvä myyntipuhe Lahden puolesta ;-)