G: Jos lapsiperhe kay 400 km paassa sijaitsevassa mummolassa 3-4 kertaa vuodessa, onko se mielestasi sopivasti, harvoin vai usein?
Kommentit (14)
ja esim. kesä- ja talvilomat viettää kokonaan siellä... Välimatkaa n. 400km
Me käymme vain pari kertaa vuodessa ja olemme kerralla 3-4 päivää. Matka on jotain tuollaiset 400 km ja kuljemme junalla. Tämä on mielestäni liian vähän, mutta ajan järjestäminen matkustamiseen on todella hankalaa. Olen esimerkiksi ollut työvoimapoliittisilla kursseilla, missä ei ole oikeaa lomaa, vaan olen ottanut kaksi päivää omaa lomaa matkaa varten. On paljon muitakin syitä, mutta tämä oli yksi esimerkki siitä, miksi emme ole päässeet matkustamaan usein.
Onhan tuo aika matka kyllä useammin käydä, mutta itse tykkäisin nähdä mummuja useammin. Musta on sääli että suomessa suvut hajaantuvat nykyisin niin etäälle. Mummut ja lapsenlapset monesti tuntevat toisensa tosi hatarasti
mutta onhan se sääli, kun lapset näkevät niin harvoin isovanhempiaan.
Itse ajamme 1-2 kertaa kuukaudessa 280 km per suunta mummolaan. Mieheni isä on 80-v, joten tekee mieli käydä moikkaamassa usein. Lapset ovat nyt 1,5, ja 3. Ajamme myös pitempiä matkoja, lomareissuja jne.
Mutta se riippuu niin perheestä ja tilanteesta. Ilman omaa autoa ei varmasti käytäis noin usein. Ja toistaiseksi meillä on vain yksi lapsi, useamman kanssa voisi olla vaikeampaa.
Kerrallaan vähintään viikko. Isä natisee aina sitä, että ollaan niin vähän aikaa ja käydään harvoin, mutta olen koittanut selvittää, että esim. minun kavereista, jotka asuvat Suomessa, kaikki käyvät kotonaan yhtä monta kertaa, mutta viipyvät vähemmän aikaa kerrallaan. Viime vuonna vietimme Suomessa yhteensä kaksi kuukautta. Lapsia kaksi.
me käydään 2 kertaa vuodessa 400 km päässä- liian harvoin mummia näkee...
Meillä on mökki 350 km päässä ja käymme siellä vähintään kerran kuussa vaikkei ole isovanhempiakaan siellä päin ;)...
Jotenkin vain viikonloppuisin on joko paljon muuta ohjelmaa, tai sitten tekee mieli vain olla ja löhötä - vaikka siellä olisikin mahtava täysihoito tarjolla.
Onneksi hän käy myös meillä 2-3 kertaa vuodessa, ja on päässyt muutamaksi päiväksi lapsenvahdiksi sillä aikaa, kun olemme miehen kanssa olleet yhdistetyillä työ- ja lomareissuilla.
koska kyllähän sitä muutakin tekemistä vapaa-ajalla on kuin käydä isovanhemmmilla.
ja 17:lle tiedoksi, kaikilla ei ole mahdollisuutta valita asumista lähellä isovanhempia.