4kk-vauvan uniongelmat
Kai ikuinen aihe,koska niin raskas.
Eli mikä avuksi,kun 4-kk tyttömme nukkuu huonosti.
Päivällä torkkuu pahimmillaan 3x0,5h ja yöllä herää ensin 2h välein ja aamuyötä kohden 0,5-1h välein.
Tyttömme täysimetyksellä,eikä kelpaa tutti eikä tuttipullo.
Imetän joka herätyksellä,jotta seinän takana nukkuva isosisko ei heräisi.
Kaikki vinkit peliin KIITOS!!!!
Kommentit (6)
Kannattaisiko kokeilla lisäruokaa? Jos tuttipullo ei kelpaa, pitäisiköhän yrittää antaa sosetta? Tai sitten velliä nokkamukista?
Minkälainen tyttö on hereillä ollessa? Minusta kuulostaisi että olisi vaan nälkäinen... Jos haavailet 6kk täysimetyksestä niin en osaa auttaa, mutta 4kk ikäisellehän saa tarpeen tullen aloittaa vapaasti kiinteitä. Itse opetin meidän vauvan myös tuttipullolle ihan sitä varten että pystyy antaa korviketta lisäksi jos on tarvis... Saa äitikin välillä levätä.
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Meillä heräilyt alkoi 3 kk iässä. Noin 7 viikkoa heräiltiin joka tunti, käytännössä poika nukkui tissi suussa. Viimeisen viikon ajan meillä on heräilty enää noin 2 tunnin välein. Myös meillä imetystahti tihenee aamua kohti. Meillä siis asiaan on auttanut hieman aika. Nyt odottelen maagista 6 kk ikää, jolloin voi vieroittaa yösyötöistä ja aloittaa unikoulun.
Meillä heäilyn syynä ei ollut ainakaan nälkä, sillä poika ei syönyt kunnolla - halusi vain varmistaa äidin ja ravinnon lähelläolon.
Kannattaa myös kokeilla erilaista vaatetusta yöllä - vauvalla saattaa olla liian kuuma tai kylmä. Meillä nukuttiin pari yötä paremmin ihan vain vaihtamalla uniasu kevyempään. Sittemmin on taas lisätty vaatetusta. Kun väsymykseni oli todella paha, nukutimme pojan sisälle parvekevaunuihin (joissa nukkuu hyvin). Ensimmäisenä yönä nukkuikin jopa 21-02! Mutta seuraavina öinä yöheräilyt alkoivat taas - mutta tilapäistä apua siitäkin oli (tosin tätä moni ei suosittele, jottei vauva totu vaunuihin öisinkin, itse olin tuolloin jo epätoivon partaalla ja kaikki keinot otettiin käyttöön).
Usein sanotaan, että jos nukkuu huonosti päivällä nukkuu huonosti myös yöllä. Auttaisiko siis, jos yrittäisit saada tytön nukkumaan ensin pidempiä päiväunia?
Itse uskon, että 4 kk iässä useimmat vauvat heräilevät tiheämmin, koska henkinen ja fyysinen kehitys on tietyssä vaiheessa mm. tietoisuus kasvaa ja nukahtaminen vaikeutuu. Jos mahdollista, yritä jaksaa luoda sellaiset iltarutiinit ja uniassosiaatiot, joilla pärjäätte myös yön yli (esim. unilelu, ei tissille nukuttamista). Kuulemma myös Pantleyn kirjasta
"Pehmeä matka höyhensaarille : hellä tapa saada vauva nukkumaan" on apua - minulla se on varauksessa kirjastosta.
Tsemppiä ja kärsivällisyyttä (jota tod näk tarvitset erityisesti isosiskon kanssa kun olet väsynyt)!
lapsi on varmasti terve. Eli ettei heräilyssä ole kyse esim. refluksista, allergiasta tai vastaavasta. Esim. refluksilapsi saattaa nukkua vaunuissa paremmin, jos on nukkuma-asento on hieman koholla, kuten usein vaunuissa on? Toki silloin on usein pulauttelua yms. muitakin oireita... Mutta tassuhoito auttaa aika usein terveillä lapsilla - tosin muistan lukeneeni, että joka viidennellä eivät unikoulut auta lainkaan:(
Minä käänsin yhtenä yönä kokeeksi vähän yli 4-kuisen poikamme nukkumaan masulleen ja siitä saakka hän on vaatinut päästä yöllä masulleen eli myös sitä kannattaa kokeilla. Päiväunet meillä nukutaan vaunuissa selällään.
Yleensä tuo huonosti nukkuminen liittyy kehittymiseen tai hampaiden tuloon, ei välttämättä nälkään. Meillä ainakin vaihe meni ohi ja nyt 5-kuisena poika herää yleensä kerran yöllä syömään.
Tuota mahallaan nukuttamista ei nykyään suositella (siitä suorastaan varoitellaan) koska sillä on todettu olevan yhteyttä kätkytkuolemien kanssa.