Rasismivideo kuohuttaa Etelä-Afrikassa:
Valkoiset opiskelijat pakottavat kohuvideolla mustat siivoojat syömään ruokaa, jonka päälle olivat pissanneet.
Siivoojien nöyryyttävä kohtelu oli vastalause uudelle huonejaolle kampuksella.
Viime syksynä Bloemfonteinissa Free Staten yliopistossa kuvatun videon pelätään nyt olevan vain yksi esimerkki rasismin noususta uudelleen Etelä-Afrikassa.
- Näin videon ja se on aivan hirvittävä. Voin pahoin, kun vain ajattelenkin videota, Afrikan kansalliskongressin ANC:n Dicks Moshopuyane sanoi Ruotsin tietotoimistolle TT:lle.
Rasismia pursuavalla videolla neljä valkoista miesopiskelijaa pakottaa yliopistolla siivoamassa olevat mustaihoiset, neljä naista ja yhden miehen, tekemään itsensä naurettaviksi ja pelaamaan opiskelijoiden omaa versiota Pelkokerroin-sarjasta.
Mustat joutuvat juomaan olutta, juoksemaan, pelaamaan rugbya ja juomaan syömään lihaa, jonka päälle opiskelijat ensin olivat pissanneet.
Oppilaat pakottavat naiset sanomaan vanhalla herrakielellä afrikaansilla " olen huora" .
Vastalause huonejaoista
Yliopiston mukaan videon kuvanneista opiskelijoista on jo tehty poliisille rikosilmoitus ja rikkojia vastaan aiotaan nostaa syyte. Kaksi videolla esiintyvistä opiskelijoista on yhä yliopistolla, ja heidät on nyt toistaiseksi hyllytetty.
CNN:n mukaan opiskelijat olisivat tehneet videon vastalauseena sille, että yliopisto oli päättänyt lopettaa mustien ja valkoisten opiskelijoiden jaon eri huoneisiin toissa vuonna.
Opiskelijoiden uhreiksi joutuneet ovat jo saaneet psykologin apua nöyryytyksen aiheuttamiin traumoihin.
Rasismivideo on nostattanut voimakkaita vastalauseita eri puolilla Etelä-Afrikkaa. Yliopistot ja ihmisoikeusjärjestöt ovat tuominneet videon.
Free Staten yliopisto on Etelä-Afrikan vanhimpia. Se on perustettu 1904 ja opiskelijoita on tällä hetkellä 25 000.
IL
Tosi kuvottavaa käytöstä =(
Kommentit (19)
Vakiovastaus mihin vaan. Ja kärpän nopeudella löytää nämä ketjut.
Se kiekonheittäjä Kruger tms. sanoi kerran ettei ollut koskaan kuullutkaan Nelson Mandelasta ennen kuin tämä pääsi vankilasta. :O
jos olisivat niin nyt jo lukisitte hirveää kieliopin raiskausta ja jäRRRkyttäviä meilipeteitä ihan kybällä.
Imbessiili on kyllä ilmiselvästi sen muslimivihaajan käyttämä termi (ja armollisesti hän ei edes tajua miten väärin se on kirjoitettu).
Etelä-Afrikan valkoisiin kohdistuneesta rasismista harvemmin esim. Suomessa kirjoitellaan. Näin se vaan menee nykyään, valkoista saa haukkua, tappaa, raiskata, lyödä yms. eikä se ole mikään uutinen vaikka syynä olisi rasismi. Mutta kun uhri on musta niin jo on toinen ääni kellossa...Kuka se onkaan todellinen rasisti sitten?
käyttivät mm. Auschwitzin leirin naapurissa asuneet. Jotain ihmeellistä junankolketta ja mystistä hajua vaan välillä ihmettelivät...
Minä en ole kenkeään puolella enkä ketään vastaan, mutta aina tietysti kannatan tasa-arvoa ihmisten kesken, olen nimittäin hyvätuloinen eikä minun tarvitse olla siis kateellinen ja katkera mistään.
Vastaus on Etelä-Afrikkalainen maanviljelijä. Niiden kuolleisuusprosentti on moninkertainen mihinkään muuhun ammattiryhmään verrattuna. Ovat enimmäkseen valkoisia, mutta mukana on myös mustia, jotka myös joutuvat usein ryöstömurhien uhreiksi.
Vaan on tulotkin tosi hyvät. En viitsi tähän summia laittaa kun aiheuttaa vaan kateutta.
P.s. rasismi rules - eihän täällä muuten saisi ikinä irrotella.
Laina ei ole pääomaa. Minä viihdytän itseäni pikkuisen sivistyneemmin, koska minulla on siis koulutusta ja hyvät tulot.
12.
Neekereitä saa kiusata, koska kerran yksi neekeri on ollut tuhma.
Halloo. Mitäs jos keksittäis sellainen moderni ratkaisu, että yritetään kaikki olla ihmisiksi? Varsinkin Israelissa voitais vähän harjoitella ihmisarvoista kohtelua väristä ja uskonnosta piittaamatta.
niin mustan pitää antaa päivässä anteeksi? Mustat ovat kostaneet vääryyksiä, ja nyt valkoiset kostaa vielä järeämmin.
Apartheid-järjestelmä kehitettiin 1950-luvun aikana säätämällä lukuisia eri lakeja. Nämä lait liittyivät yleensä johonkin akuuttiin valkoista ylivaltaa uhanneeseen tilanteeseen, eikä niiden yhteisvaikutuksia ollut mietitty. Tämän vuoksi lait aiheuttivat lukuisia ei-toivottuja vaikutuksia ja ristiriitoja, jotka alkoivat ilmetä etenevässä määrin 1960-luvun kuluessa. Esimerkiksi bantuopetuksen tarkoituksena oli tuottaa kuuliaisia afrikkalaisia työläisiä, jotka oli opetettu uskomaan, etteivät he ansainneet yhteiskunnassa kuin palvelijan roolin. Sen sijaan se tuottikin nuoria aktivisteja, jotka ymmärsivät, ettei heillä ollut mitään menetettävää vastustaessaan hallitusta väkivaltaisesti.
Mä olen aina altavastaajan puolella!
Sinusta siis valkoinen on aina kaikkeen syyllinen? Heitä saa tappaa ja raiskata sen takia että joku valkoinen on joskus tehnyt jotakin? Koskeeko sama tappamisen oikeus myös ei-valkoisia? Sittenhän puolen maailmaa pitäisi lähteä Mongoliaan kostoretkelle.
jos haluaa tutustua Etelä-Afrikan menneisyyteen.
Vierailija:
Sinusta siis valkoinen on aina kaikkeen syyllinen? Heitä saa tappaa ja raiskata sen takia että joku valkoinen on joskus tehnyt jotakin? Koskeeko sama tappamisen oikeus myös ei-valkoisia? Sittenhän puolen maailmaa pitäisi lähteä Mongoliaan kostoretkelle.
Eihän tässä olut kukaan lähdössä kostamaan paitsi ehkä juuri sinä kun puollustelet noita rasisteja.
eikä muslimit itse olleet edes sellaista esittäneet. Tästähän on jo pian 20v. aikaakin jo! :D
Naisia saa sortaa aika vapaasti, apartheid sukupuolten välillä on ok, eikä näitä maita kukaan laita kauppasaartoon.
ole viaton rasismin suhteen. Valkoisiin kohdistuvia karmeita rikoksia (ei mitään pelkokerrointa vaan raakoja murhia ja raiskauksia) ei edes tutkita.