Millainen kantoliina kesällä syntyvälle? Sopiiko kantoreppu vastasyntyneelle?
Moi!
Olen suunnitellut kantoliinan ostoa tulevalle vauvalle (la heinäkuussa). Liinoja on vaan niin monia, että olen vähän pyörällä päästäni. :D Esikoiselta meillä on vauva-lehden tilaajalahjana saatu liina, mutta se on liian lyhyt moniin sidontoihin, joten nyt tarvittaisiin pitkää liinaa.
Haluaisin myös tietää, mikä olisi sopiva liina juuri kesällä syntyvää vauvaa ajatellen, eli onko olemassa eri paksuisia liinoja ja kuinka paksuus sitten vaikuttaa liinan ominaisuuksiin?
Mies taas ehdotti kantoreppua, mutta käykös ne ihan vastasyntyneelle? Ja kuinka paljon vauvaa saa pitää repussa/päivä? Kun käsittääkseni ei ole kovin hyvä selälle?
Kiitos jos joku osaisi antaa hyviä kantoliinavinkkejä. :)
Anne
Kommentit (4)
tosin minusta se ergon babyinsert on aika kömpelönnäköinen, en ole kyllä itse kokeillut mutta parhaimmillaan ergo kyllä on isomman kantamisessa.
Rengasliina plus ergo saattaisi olla hyväyhdistelmä, rengasliina on viileä varsinkin ilman toppauksia ja pientä vauvaa jaksaa siinä kyllä kantaa aika kauankin. Isompana sitten ergo.
Babyidean MaM Eco on puoliksi hamppuinen pitkä liina, oliskohan se viileä? Ainakin hamppupaidat on ; )
Ehkä ostan sitten tuollaisen trikooliinan. Nuo kantoreput näyttävät niin epämukavilta ja kovilta ym. joten mahtaakohan vauva sellaisessa edes viihtyä?
Ja jos sitten ostaisi lisäksi jonkun helpommin sidottavan liinan miestä varten, esim. sellaisen rengasliinan? Onkohan niitä kuinka isokokoisina, kun ollaan molemmat aika pitkiä (mä melkein 180 ja mies melkein 190 cm)? ja minkä pituinen sen kantoliinan pitäisi olla? Varmaan niin pitkä, kun vaan löytyy... :)
Toisaalta sit taas mietin, että mahtaakohan tämä tulokaskaan viihtyä kehtoasennossa, kun esikoinen ei yhtään tykännyt siitä... Voiko rengasliinassa pitää vauvaa muussa, kuin kehtoasennossa? Minkäikäistä saa jo pitää pystyasennossa?
Anne kysymyksineen...
rengasliina ei välttämättä ole sen helpompi tai vaikeampi kuin esim. pitkä trikooliina. Trikoisella pärjää hienosti yhdellä sidonnalla, jonka oppiminen ei ole hankalaa. Ja kun osaa sen sitoa, kantaminen on mukavaa ja tukevaa. Mieskin sen voi oppia ;-)
Rengasliinassa voi kantaa pystyasennossa varsin pientäkin vauvaa, omiani olen lyhyitä aikoja kantanut pystyasennossa noin 1 kk iästä asti. Silloin olen tukenut kädellä päätä koko ajan, mutta onpa toinen käsi vapaana.
Suosittelen hommaamaan molemmat, rengasliina on mainio peli sitten, kun lapsi osaa istua, ja tarvitaan pikaliinaa esim. kauppareissuilla.
Trikooliinaa ostaessa katsoisin, että reunat eivät rullaudu käytössä, rullareunat painavat ikävästi kantajaa. (Ns. interlock-trikoot eivät rullaudu, single-neulokset rullautuvat).
Kesällä pienen vauvan kanssa trikoinen liina on mukavan ohut ja pikkuvauvalle riittävän tukeva kuitenkin.
Myös kudotuista löytyy eri materiaaleista tehtyjä liinoja, jotka ovat vähän viileämpiä.
Trikoiset ovat oikeastaan kaikki aika samanlaisia, kudotuissa on sitten enemmän eroja sen mukaan ovatko käsin- vai konekudottuja ja muutenkin osa on jäykempiä ja osa " nöyrempiä" heti alusta alkaen.
Ergo kantoreppuun on saatavilla ns. infant insert, eli lisäosa joka mahdollistaa jo ihan pienen kantamisen.
Kantorepussa lapsi on sitten jatkossakin oikeassa asennossa, lonkat sammakkoasennossa.
Meillä on Ergo jonka käyttöön mies on tykästynyt helppokäyttöisyyden takia, ja sillä jaksaa kyllä tuota 13-kiloistakin kantaa vielä helposti (voi kantaa selässä, lonkalla tai edessä.) Mutta itse olen tykästynyt enemmän pitkiin liinoihin, joissa ei ole mitään solkia tms " painamassa" . Makuasioita :)
Jos haluat voisit katsoa www.kantoliinakanava.fi onko paikkakunnallasi kantoliinatukihenkilöä; hänen kautta voisit mahdolisesti käydä " livenä" kokeilemassa erilaisia liinoja.
Baby björn-tyyppisiä rintareppuja en suosittele ollenkaan.
Kantoliinoissa ja kantorepuissa lapsi voi huoletta nukkua päiväunetkin :)
Nazuli, kantoliinatukihenkilö