Onko joku ollut nielurisaleikkauksessa? Tää on ihan tuskaa..
Voi apua. Multa leikattiin viime keskiviikkona nielurisat ja olen yhä aivan raato. Tuskin koskaan olen ollut näin kipeaä.
En voi syödä oikein mitään tai puhua. Heti kun kipulääkkeiden vaikutus loppuu meinaan tulla hulluksi. Ja yhtä paha kuin kipu on tää järkyttävä p:n maku suussa, joka tulee noista peitteistä. Nukkumisesta turha haaveillakaan, kun suu tulee täyteen sylkeä. Yök ja aarg.
Kenelläkään kokemuksen tuomia hyviä neuvoja,mitä tahansa?
Kommentit (9)
muistaakseni jtn 16 tabl. päivässä. mutta se auttoi! Kannattaa ottaa tasaisen tappavaan tahtiin, vaikka tunnin välein juoda yksi annos, niin ei pääse kipu päälle! .
Esim. pähkinät ihan pahimpia. Haisi ihan kauhealle hengitys... Rajoitti ihan hulluna sosiaalisia tilanteita :-(
Kun yritin ronkkia niitä jämiä pois, niin sit nielu tulehtui. Kaiken maailman angiinaa pukkasi.
Lääkäri suositteli mulle heti leikkausta, kun kuuli taustat.
3
ja elama hymyilee. Ekat kaksi viikkoa olivat karmeat. Nyt pystyy jo syomaan mita vain.
Sain myos sappikivikohtauksen panacodista. Enka edes tiennyt, etta mulla on kivia...
Tällä hetkellä tuntuu, että voiko tästä enää terveeksi tulla. Viime yö oli aivan kamala; hirveä polte suussa ja pää niin kipeä kipulääkkeistä, etten voinut liikkua.
Aamulla pyörtymisen partaalla yritin laittaa lapsia maailmalle. Huh.
Joku kysyi miksi nileurisat leikattiin. Syy: jatkuvat angiinat, pahanhajuinen hengitys ja risoihin tarttuvat proput. Toivottavasti tämä kärsimys kannatti. Tällä hetkellä vaikea uskoa...
En voi valehdella, että menisi nopeasti pois... Mulla kesti 2 viikkoa, ennenkuin toivuin työkuntoon.
Juo paljon kylmiä juomia, mehuja, mehukeittoja ym. Sosekeitot (kasvis, kana ym) ovat hyvä vaihtoehto ruoaksi, syö haaleana. Jäätelöä ja mehujäitä kannattaa syödä, ne helpottavat turvotusta.
Jaksamista! Mulle paras kipulääke oli Burana-Panacod-yhdistelmä, 4 kertaa päivässä.
Kauheaa on. Mulla särkylääkkeet aiheutti myös kaikkia harhanäkyjä yms. Mutta pakko oli Panacodia vetää monta päivässä.
Olisko teillä vielä mitään raikastusneuvoa tähän järkyttävään makuun/hajuun suussa?
Omasta nielurisaleikkauksesta on kyllä jo vuosia, mutta muistan kyllä ne yölliset heräämiset, kun tuntui, että kurkussa on iso reikä..!!!! Mulle auttoi parhaiten panadol pore, joita menikin kolminkertainen määrä päivässä, muistaakseni jtn 16 tabl. päivässä. mutta se auttoi! Kannattaa ottaa tasaisen tappavaan tahtiin, vaikka tunnin välein juoda yksi annos, niin ei pääse kipu päälle! Itellä ainakin teki tuskaa yrittää nielaista tablettia!!!! Voimia sulle... syö paljon jätskiä ja muuta KYLMÄÄ!!! Kaksi viikkoa kesti minun kurkun toipuminen...
Omasta leikkauksesta on jo muutama vuosi, mutta se kipu oli ihan hillitöntä. Ja jos sut on leikattu viime viikolla, päivät 7 ja 8 on pahimmat (näin lääkäri varotteli mua jo etukäteen) ja niin olikin. Sitten helpotti.
Ota vaan sitä särkylääkettä usein. Ja mulla ainakin auttoi se, että söin jäänpaloja. Turutti kurkkua ja sen jälkeen pystyi syömään ruokaakin. Siihen kauheeseen hajuun mullakaan ei oo mitään poppakonstia.