Minkälaisista supistuksista olet jäänyt saikulle ja
Kommentit (4)
aina raistuksessa. Ei kivuliaita, mutta niitä jatkui niin kauan kuin rasitustakin. Pahimmillaan 0,5 l vesipullon nostaminen oli liikaa.
Ja sit viikon 32 jälkeen tuli sarjoissa, 34 jo kivuliaita. Mutta vauva syntyi vain 2 pvä ennen laskettua aikaa.
Kohdunsuu oli pehmennyt ja ulkoreunaltaan auki joskus viikolla 28, ja sit synnytyksen lähestyessä oli kait auennut sentin pari ennen varsinaista käynnistymistä.
Sain saikkua jo 3 kk ennen laskettua aikaa, hain terkkarista 2 vko kerrallaan muutaman kerran, kunnes sain ihanalta gynekologilta saikkua koko loppu ajan.
Olin hoitoalan hommissa, ei hirveän rankkaa, työmatkat vaan rasittivat. Lähinnä siis kävely.
Kohdunsuulla ei muutoksia, mutta ultrassa oli havaittu etinen istukka 1,5vko aiemmin ja siksi ottivat varman päälle. Kahden viikon levon jälkeen istukka oli kasvanut/siirtynyt turvalliselle alueella ja palasin töihin. Supistelut jatkuivat raskauden loppuun asti, mutta kohdunsuulla ei ollut muutoksia ja yksi aiempi täysiaikainen raskaus, joten sairaslomalle ei nähty tarvetta. Itse olin vähän eri mieltä; olin kuolemanväsynyt ja supistelut olivat rasittavia ( tyyliin 2h saännöllisesti 4min välein ja joka tapauksessa useita supistuksia tunnissa) Koskaan ei voinut tietää mikä on kenties vaarallista ja mikä ei. Ja sama jatkui synnytyksessäkin, vain tunti ennen syntymää oli niin kivuliaita supistuksia että kaipasin lievitystä. Mutta vauva kuitenkin syntyi täysiaikaisena ja nopeasti, joten loppujen lopuksi saikulle ei siis ollut tarvetta.
sellaisia kivuliaita supistuksia, että kun supistus tuli, piti nojata pöytään, tuoliin tms. eikä pystynyt kuin odottamaan, että se menee ohi. No ei siinä muuten mitään, mutta olen yläkoulun ope, joten oli oppilailla välillä silmät pyöreenä, kun opettaja yhtäkkiä alkoi " ähistä" opettajanpöytää tms. vasten. Yksikin tyttö kysyi kauhuissaan yhdellä tunnilla, että " meenkö hakeen rehtorin?"
Jäin siis pois nopeasti noiden oireiden ilmaannuttua, ja töihin en enää kyennyt palaamaan. Lapset syntyivät kumpikin pari viikkoa etuajassa.
Kohdubkaula oli viikko sitten pehmeä, mutta suljettu. Pituutta käsin 1,5cm, ultralla enemmän.