G: Miten lapsenne suhtautuvat vaatteisiin? (Lasten ikä)
Onko heillä selvä maku ja mielipiteet? Saako he vaikuttaa ostoksiin? Kuka valitsee päivän vaatteet? Tykkäävätkö kierrellä kaupoissa? Suostuvatko sovittamaan kotona uusia ostoksia?
Kommentit (16)
Meidän pojat kohta 5-vee ja 3,5-vee tykkäävät paljon vaatteista ja se on äidinkin mielestä tosi kivaa. Kaupoissa suostuu kiertelemään välillä kiltisti ja välillä huonommin, jos lupaan esim. että pääsee jäätelölle kaupoissa kiertelyn jälkeen.
Itse kun tulen kaupungilta kotiin, niin aina kysyvät ostinko heille vaatteita ja ovat tosi innoissaan, jos jotain saavat. Heti haluaa kokeilla ja jättää päälle.
Toistaiseksi pojat pukee äidin valitsemia vaatteita. Usein kuitenkin annan valita muutamasta äitin silmää miellyttävästä vaihoehdosta. Nyt keväällä pojat itse huomasivat Ticketin vihreän ja turkoosin rain dropit ja sanoivat haluavansa ne. Ja niin he saivatkin ne.
Vanhempi osaa jo itse katsoa kaapista sävy sävyyn ja keskenään sopivat vaatteet itselleen. Välillä alushousuistakin pitää löytyä samaa väriä kuin päällyvaatteista. 3,5-vuotias tarvii vielä äidin apua vaatteiden valintaan. Samoin 1,5v kupuksemme ;)
Mielenkiinnolla odotan sitä hetkee, kun äidin valinnat ei enää kelpaa. Vaikka tietysti tälläkin hetkellä on vaatekaapissa vaatteita, jotka pojat mieleuiten pukevat.
Kumpikaan ei tykkää ostoksilla käynnistä kuin satunnaisesti ja tosi nopeasti (tai lahjomalla ;). Yleensä siis ostan sovittamatta ja mielipidettä kysymättä. Pienemmällä ei ole vaatteista mielipiteitä, mutta isommalla alkaa jo ollakin. Erityisesti isompi on tarkka väreistä. Tykkää punaisesta, keltaisesta ja oranssista. Harmaa ei käy kuin jonkun valitun värin kanssa (ei tykkää harmaasta, kun se ei ole väri). Ei ole varsinaisesti kuvioiden tai hahmojen perään. Ja välillä on tärkeää, että pikkuveljellä on samanväriset vaatteet.
rakastaa vaatteita ihan oikeasti. On hyvin tarkka, mitä päälleen pukee. Valitsee vaatteet sävy sävyyn ja on tarkka, että myös (tänään) 1 v täyttävä pikkusisko on hänen kanssaan samoissa sävyissä. Tietää tarkkaan milloin puetaan kyläilyvaatteet. Kravatin laittaa aina kun mahdollista, esim synttäreille jne. Juuri eilen mainitsi, että ei pidä gollegehousuista, kyläilyhousut kivemmat.
Muutettiin viime viikonloppuna hänen huoneen järjestystä. " Onpa äiti ihana huone nyt." Kysyin, että puuttuuko täältä jotain. " Joo, ostetaan mulle toinen vaatekaappi ja se täyteen ihania vaatteita." ;)
Äidille ja isille tällainen lapsi sopii. Toivottavsti neidistä tulee samanlainen.
että äidin tai isin valitsemat vaatteet käyvät myös. Eli ei tarvitse vaihtaa tai antaa hänen joka kerta valita.
Vanhin on 5v ja aina ollut todella tarkka vaatteistaan ja valitsee itse joka päivä mitä laittaa päällensä. Täytyy kyllä sanoa, että hänellä on tosi hyvä maku ja yhdistelee vaatteita hienosti. Ei tosin tykkää vaatekaupoissa kiertelystä kovin pitkään joten yleensä äiti ostaa vaatteita kotiin joista osa kelpaa, osa ei...
Keskimmäinen tyttö (4v) ei ole ihan niin tarkka ja välillä antaa äidin valita mitä laittaa päälleen. Nuorin on alta 2v, mutta nyt jo käy hakemassa omasta kaapistaan vaatteita jotka haluaa pukea päälleen.
Vanhempi on 4 v. Hän on aina ollut melkoinen prinsessa ja tykännyt kauniista vaatteista.Muistaa vieläkin kun kaatui 2,5 v ikäisenä kesällä ja uusiin legginsseihin tuli heti reikä! Arkisin ottaa kaapista itse vaatteet ja pukee itse. On tarkka, että sukkahousut ja paita samaa sävyä. Arkivaatteet saa valita itse. Kerhopäivinä annan kaksi vaihtoehtoista asukokonaisuutta, joista sitten valitsee mieluisan.Hänelläon kauppatakki, teatteritakki, kauppakengät jne. Isi pudistelee aina päätään :) Ulkovaatteista ei ole niin tarkka. Pihalla kelpaa mikä vaan. Jos vaatteet likaantuu tai kastuu, niin ne vaihdetaan kyllä heti.
Kaupoissa ei kyllä kauaa jaksa kierrellä,mutta kaikki hiuspompula- ja koruhyllyt syynää tarkkaan. Samoin kinuaa aina uusia kenkiä. Äitin tyttö!
Pienempi sitten ei välitä oikeastaan lainkaan mitä päälleen laittaa. Pikkuhousut on asia erikseen. Niitä vaihtaa monet päivässä ja valitsee uudet tarkkaan ja huolella. Kaupoissa kiertelyä kammoksuu. Toki ottaa mallia isosiskostaan ja nimeää vaatteita eri tarkoitusten mukaan.
Molemmat kyllä pukee, ainakin yleensä,mitä annan ja kaupoista ostamani huolii. Isompi ei käytä mustia, sinisiä eikä harmaita vaatteita. Niitä en sitten edes tarjoa.
Meillä pojat 3 ja 5 vuotta. Vaatteiden ostaminen ja sovittaminen ei kiinnosta juurikaan. Vanhempi tykkää katsoa H&M:n kuvastoa ja valikoida sieltä " ihanimmat" paidat. Niistä sitten neuvotellaan, kun eivät ole ihan äidin mieleen. Lemppareita olivat viime vuoden limet ja turkoosit t-paidat, joissa oli kameleontin sun muiden kuvia. No, nämä hankittiin, kun täytyyhän sitä olla sitäkin mistä tykkää. Muutenkin vaatteissa pitäisi poikien mielestä olla joku kuva, yksiväriset ja raidalliset on tylsiä eikä niitä tahdota päälle. Ja kaikkein mieluiten tulisi olla dinosauruksia!!! Kesällä paras asu olisi jonkin jalkapalloseuran asu.
Olenkin nyt suosinut Molo Kidsin, Fablefantin ja Mini a turen vaatteita, niistä löytyy paljon kaikkia miellyttäviä. Housuja on näiltä edellä mainituilta + sitten erityisen paljon Legon housuja. Niiden mallista ja helppoudesta pitävät pojatkin, ja jos jossain kohdassa vain pienellä lukee Bionicle, niin JEE!
Tyttö valitsee itse omat vaatteensa lähes täysin. Joskus ostan jotain perusvaatetta kysymättä ja kelpaa kuitenkin.
Pojalle ostelenkin sitten ihan oman makuni mukaan. Poika ei tykkää vaatekaupoista tai sovittamisesta ollenkaan, joten sovittamatta pitää ostaa. Auto-paidat tai jotkut eläinkuosit on lemppareita mutta mikä vaan äidin kaapista valitsema vaate kelpaa päälle, vielä ainakin..
6v ei erityisemmin välitä vaatteista, mutta hänellä on silti oma maku & mielipiteet. Mamma ostaa oman makunsa mukaan vaatteet, mutta jos hän ei jostain tykkää, ei sitä päällensä kyllä laita. Hän on valinnut päivävaatteensa 2v uhmasta lähtien. Huomattiin, että päästään helpommalla aamupukemisen kanssa, jos itse saa valita. Tosin pienenä annettiin aina kaksi vaihtoehtoa, kummanko paidan haluaisit laittaa? Suosikit erottuvat muista ja välillä pitää sanoa, että entäs tämä paita? Et ole pitänyt pitkään aikaa. Kauppojen kiertely on hänestä tuskaa. Jos on pakko mennä esim. kenkäkauppaan, niin sitten pitää luvata vähintään karusellissa käynti, tms. Ainut kauppa, minne mennään mielellään, on lelukauppa. :-) Kotona uusien ostosten sovittaminen on myös vähän niin ja näin - onko pakko? - Pakko on, pitää tietää, osuiko oikea koko. Tänä vuonna hän on yllättänyt minut pari kertaa sanomalla, että kyllä hänellä on hienoja vaatteita.
3v broidinsa on toista maata. Hän on keikari, kaiken keskipiste, aina. Rakastaa roolivaatteita, kulkee kotona, milloin mikin lakki/puku päällä, tarhassa hänellä on kuulemma aina helmet ja hame päällä. Kun tulen kaupasta pussien kanssa, hän huutaa: " minun" ! Saan sanoa, että eikun nää on kyllä minun minun kengät. :-) Sovittaa myös kaikkea mielellään. Iästään huolimatta pukee itsekin hyvin, kun sille päälle sattuu. Kun ei satu, makaa spagettina lattialla. Saa valita tarhaan, kummatko housut laittaa, minkä paidan. Hän ei koskaan ota sitä vähemmän näyttävää, vaan aina sen näyttävimmän!
ja taman talven aikana tullut tosi tarkaksi vaatteistaan. Vaan tietyt vaatteet kelpaavat, enaa ei saa olla kuvia vaatteissa eika ainakaan mitaan " lapsellista" . Tummat varit suosikkeja, erityisesti sininen ja musta ja noista varsinkin tummansininen ollut aina mun inhokki. Farkuista tykkaa. Koskaan aiemmin ei ole ollut ongelmaa vaatteista, kaikki on kelvannut, mutta nykyaan ei. Pari paivaa sitten loysi mustan harley-davidson nahkatakin kaappinsa peralta (saanut sen sukulaisilta eika ikina kaytetty), takin koko 86. Sai sen jotenkin mahdutettua paallensa ja nyt se on suosikki, kuulemma moottoripyorapoliisin takki. Nyt saan sitten perustella miksi sita ei voi pitaa ulkona. Aikamoinen naky poika on kun paalla suosikkivaatteet eli farkut, kauluspaita, liian pieni musta nahkatakki, lippis ja kasiraudat roikkumassa farkkujen vyolenkeista.
ja yleensä valitsevat sisävaatteet itse - tiettyjen rajoitusten mukaan. Eli äiti varmistaa käytännöllisyyden. Samoin saavat sanoa mielipiteensä ostoksiin eli esittää väritoiveita tms. Tai jos ovat mukana kaupassa niin toki kysyn onko mieleinen. Tytöt on siis 3 ja 6v. Erityisesti isompi osaa valita jo väritkin yhteen sopivasti - toki valinnat on välillä äidistä vähän erikoisia, mutta silti hauskoja. Pienempää välillä täytyy ohjata siinä, miksei t-paita ja villahousut ole sopiva yhdistelmä, mutta yleensä hänkin jo pärjää vaatevalinnoissa isosiskon perässä hyvinkin. Yöasut esim. valitsevat aina itse oman maun mukaan.
Ulkovaatteet on sit vähän enemmän äidin harkinnassa - sääolosuhteet vaikuttaa siihen, mitä pitää pukea. Ja mitä saa laittaa tarhaan ja mitä kauppaan jne.
Nuorempi pukee kotona ollessa kolmekin vaatekertaa päivän aikana - isompi on tästä vaivasta jo päässyt ;-)).
Ostan itse vaatteet, mutta kysyn vanhemmalta 4 v. pojalta millaisen haluaisi. eli jos on takista ja housuista kyse niin annan vaihtoehdot ja niistä poitsu valitsee mieleisensä. Paidat yms sisähousut tiedän aika hyvin mistä poika tykkää,mutta välillä kyselen laittaisiko päällensä tietyn väristä paitaa esim. vihreää joka ei meillä juuri nyt ole se IN väri :)
Tyttö n. 2 v. tykkää vaatteista ja innoissaan katselee mitä olen ostanut. tosin siitä kokeilu vaiheesta ei juuri perusta. Kaikki neitimäiset ja pinkit yms punaiset värit menee. Mutta jos sinistä yrittää pukea niin se on jo jotta isoveljen värinen mukamas :) Aika tietoinen alkaa olemaan jo omasta tyttömäisyydestään.
En yleensä ota lapsia mukaan vaateostoksille koska kärsivällisyyttä siihen ei vielä heiltä löydy. Jätän sitten isän kanssa kotiin ja saan vapaa-aikaa itselleni. Innokkaina kyllä tulevat sitten katselemaan mitä olen heille ostanut.
10 ja 7 v.
10 v: Tykkää muodista ja vaatteista, mm leikkaa julkkisten (Lindsay Lohan, Olsen kaksoset jne ;-) muotikuvia ja piirrettyjä muotikuvia lehdistä ja tekee kollaaseja vihkoon. Valitsen ja ostan hänelle silti suurimman osan vaatteista, toki saa valita ja päättää jos sattuu olemaan mukana (harrastusten vuoksi suht harvoin). Tänään sattui juuri sellainen harvinainen hetki ja shoppailimme yhdessä Leen farkut, Hilfigerin paidan ja Lacosten tennarit kevääksi, tennareiden väriä ja mallia mietittiin pitkään (vinkki: Lacosten mallipareja ja mallikokoja edullisemmin Tapiolassa Heikintorin K-kengässä, kokoja 36-37). Juicyn käsilaukku pitää olla silloin tällöin mukana ja Henkkamaukan pashmina ;-). Kun tuon ostoksia kotiin, ei kyllä kummemmin tykkää sovittaa vaatteita...
7v: Vauhtimimmi joka rikkoo kaikki vaatteet, peltihousut pitäisi olla - eli olen ainakin toistaiseksi lopettanut turhan tyyriiden housujen tai farkkujen ostamisen. Esim. PoPin välikausitakki oli hajalla taskun kohdalta ekalla käyttökerralla, kun piti survoa teräviä kiviä taskuun, jee. Kivat kuvat tärkeitä puseroissa, tykkää maltillisen tyttömäisistä vaatteista ja pinkistä, mutta myös muista väreistä. Vaatteiden mukavuus extratärkeää, pesuohjelaput leikataan usein pois ja sukkahousut ovat usein " todella huonot" - jolloin uhkaan kuristavani hänet niillä ;-) (siis silloin kun olen kuullut sen 150.000.000 kertaa ja aamukiiressä). On tosin alkanut matkimaan siskoaan että " minäkin haluaisin sellaisen ja sellaisen vaatteen" , vaikka oikeasti tiedän että häntä ei kiinnosta, kunhan matkii siskoaan.
Tyttö 15 v on luonut oman tyylinsä ja on tosi tarkka mitä laittaa päällensä ja miettii asukokonaisuuksia pitkään. Hän ostaa jo itse vaatteensa (osittain äidin & isin kukkarolla) ja maku on tarkka. Ei kylläkään aina mene äidin maun kanssa yksiin... Tykkää shoppailusta, mutta on tosi nuuka ja kauhistelee äidin ja isän välillä liian kallista makua. Suosii kirppareita, H&M, Backstreetiä, mutta käyttää myös sitten kalliimpia merkkejä (kunhan niistä ei huomaa, että ovat merkkivaatteita)
Poika 13 v on hurahtanut Hoppari-tyyliin ja on aina ollut tooooosi tarkka vaatteistaan. Pienenä oli eri rooliasukaudet ja hattukaudet :) Päiväkodin tädit vieläkin muistavat kun poika 5 vuotiaana kulki yhden syksyn Lontoosta ostetetussa Sherlock Holmes lakissaan etsivänä. (Nuorin on samassa päiväkodissa). Keskimmäinen on aina halukas vaatekaupoille (jos siis ollaan hänelle ostamassa) ja maku on aika kallis - bling bling -
Nuorin, 2.5 vuotias poika on osoittanut olevansa valikoiva vaatteidensa suhteen. Tietyt pipot vain käyvät ja talvihaalareissakin on suosikkinsa. Toppatakeista on myös tarkka ja että pipo ja tumput sopivat kauppatakin kanssa. Kauppaan haluaa aina takin ja farkut, ei haalaria.
Esim. tänä aamuna kävimme keskustelua ottaako kahdesta vaihtoehdosta villatakin vai collegetakin ja kumpikaan ei kelvannut. Piti saada raidallinen Catiminin villatakki päälle (josta on muodostunut suosikki). Vaatteiden pitää olla sävysävyyn ja väärän väriset sukat ei käy - viime viikolla hiihtolomalla isi oli aamulla laittanut " väärän väriset" sukat pojalle ja tämä otti ne pois jalasta ja vaati oikean väriset sukat jalkaan. Onneksi kuitenkin tälle nuorimmalle kelpaa äidin ostamat vaatteet, koska vaatekaupassa nuorimies ei kauan jaksa olla (paitsi kenkäkaupassa).
Mutta luultavasti kaikki kolme lasta ovat tulleet äitiinsä tai äidin opit ovat menneet jo isommille jakeluun.
Onko heillä selvä maku ja mielipiteet?
Lapset kaikki tyttöjä, 2 v., 5 v. ja 6,5 v. Kaikilla on aika selvä maku, kahdella pienimmällä selvin, pienin rakastaa farkkuja, keskimmäinen trikoita ja tunikoita.
Saako he vaikuttaa ostoksiin?
Saavat, en osta mitään mistä ilmoittavat että eivät tykkää.
Kuka valitsee päivän vaatteet?
Keskimmäinen valitsee aina itse, vanhimmalle ja nuorimmalle äiti valitsee, koska vanhin on niin laiska ja nuorin tekee liian omituisia yhdistelmiä.
Tykkäävätkö kierrellä kaupoissa?
Tykkäävät, mutta harvemmin pääsevät mukaan. Kuvastoja ja nettikauppoja selaillaan yhdessä.
Suostuvatko sovittamaan kotona uusia ostoksia?
Kyllä, haluavat heti sovittaa kaikkia uusia vaatteita.
Ei yleensä halua sovittaa uusia ostoksia kotona, saatika kaupassa. Inhoaa lastenvaatekauppoja, alkaa yleensä jo ovella huutamaan, että ei äiti tänne. Joten minä ostelen itse ilman lapsia vaatteita ja toivon niiden olevan sopivia! Tytölle kelpaa yleensä aina paitaa lukuunottamatta äidin valinnat. Paidan kohdalla huudetaan sitten keiju, hello kitty tai prinsessa paitaa. Jos ei olla juhliin menossa, niin lapsi on sitten saanut haluamansa päälle! Juhla pukeutumisessa en sitten tingi valinnoistani, tai no voin antaa kaksi vaihtoehtoista kokonaisuutta ja tyttö sitten päättää kumman laittaa!