Jos ei käy äitiysneuvolassa ollenkaan, saako silti äitiyspäivärahaa?
Äitiyspakkausta en tarvitse
Kommentit (13)
Kyllä se yleensä neuvolan th on joka sen todistuksen kirjoittaa, ei siinä lääkäriä tarvita.
Kyllä se yleensä neuvolan th on joka sen todistuksen kirjoittaa, ei siinä lääkäriä tarvita.
Ei meillä ainakaan ole minkää th:n allerkirjoitus riittänyt, koska th:t eivät yleensä edes sinne mahaan näe, eikä tee sisätutkimusta joten heitähän olis helppo kusettaa. Siksi se todistus on lääkärin kirjoitettava joka kelaan viedään.
viikkoa 16 käytävä neuvolassa. Äitiyspakkauksen voi ottaa myös rahana. Viikon 12 jälkeen voi saada todistuksen raskaudesta. Ja kun raskaus on kestänyt 154 pv saat sen jälkeen paperit kelaa varten.
viikkoa 16 käytävä neuvolassa. Äitiyspakkauksen voi ottaa myös rahana. Viikon 12 jälkeen voi saada todistuksen raskaudesta. Ja kun raskaus on kestänyt 154 pv saat sen jälkeen paperit kelaa varten.
Äitiysrahan hakeminen
Äitiysrahaa voi hakea Kelan asiointipalvelussa tai lomakkeella SV 9, Äidin vanhempainetuushakemus.
Haetaan viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa.
Liitteeksi lääkärin tai terveyskeskuksen todistus raskauden kestosta.
Jos työnantaja maksaa palkkaa äitiysvapaan ajalta, työnantaja hakee päivärahan palkkaa vastaavalta osalta ja täyttää lomakkeen SV 9 tai erillisen lomakkeen Y 17. Työnantaja voi tehdä ilmoituksen myös sähköisesti osoitteessa www.kela.fi/asiointi.
Opintolainaa ottaneella voi olla oikeus äitiys- tai vanhempainrahaa saavan korkoavustukseen, jota haetaan Kelan lomakkeella OT7.
Tuo neuvolapakko koskee vain äitiysavustusta, ei päivärahaa. Ja siis toki senkin käynnin voi hoitaa vaikkapa yksityislääkärillä, neuvolaan ei tarvi mennä.
Minä näen neuvolalääkärin ensimmäistä kertaa vasta joskus rv 28, mutta sitä ennen tn kirjoittaa ne paperit kelaa varten.
mutta ap ei sitä tarvinnutkaan. Mutta sillon tarviit lääkärintodistuksen jos et käy neuvolassa.
Mutta senhän voi tehdä yksityinen gynekologi. Äitiysavustusta (pakkaus tai raha) ei saa ilman sitä todistusta raskauden kestosta, mutta se nyt ei suuri raha ole.
eikä lääkäri.
Mulla viikko 24 menossa, enkä vieläkään ole käynyt neuvolan lääkärissä. Helsingissä on karsittu eka lääkäri niiltä pois, jotka eivät kuulu riskiryhmiin ja joilla on raskaus sujunut alussa hyvin. Vasta viikolla 25 on eka neuvolan lääkäri. Mutta siellä terveydenhoitajalla olen käynyt jo kolme vai neljä kertaa. Eka tais olla jo viikolla 7.
Henk.koht. mua kyllä vähän hämmästyttää, että myös ekaa odottavilta on tuo eka lääkäri karsittu pois. Jossain vaiheessa mietin, että menisin omalle yksityiselle gynelleni, mutta jostain syystä se nyt jäi sitten käymättä.
koska raskaus pitää lääkärin todeta, ja saat todistuksen. En nyt muista millä viikoilla piti viimeistään käydä, mutta aika alkupäässä se oli.